Cassandra Wilson w Kongresowej
Słynna wokalistka, gitarzystka i pianistka Cassandra Wilson wystąpi dziś (25.07) w Sali Kongresowej w Warszawie. Artystka zagra w ramach trwającego 15. Festiwalu Warsaw Summer Jazz Days.
Od dziewiątego roku życia pobierała lekcje gry na fortepianie i gitarze. W 1975 r. zaczęła występować profesjonalnie. Śpiewała głównie materiał folkowy i bluesowy z różnymi grupami rhythmandbluesowymi.
Na scenie jazzowej objawiła się dzięki rekomendacji perkusisty Alvina Fieldera. Zaistniała także na jazzowej estradzie jako wokalistka The Black Arts Music Society z rodzinnego Jackson. W 1981 r. przeniosła się do Nowego Orleanu, gdzie podjęła współpracę z saksofonistą Earlem Turbintonem. W 1982 r., za namową trębacza Woody'ego Shawa, przyjechała do Nowego Jorku i tam pracowała z kontrabasistą Davidem Hollandem i wokalistką Abbey Lincoln.
W 1985 r. wzięła udział w nagraniu albumu "Motherland Pulse" Steve'a Colemana, a szefowie niemieckiej wytwórni JMT zaproponowali jej nagranie autorskiej płyty. Debiutancki album "Point Of View" został zrealizowany wraz z Colemanem i gitarzystą Jeanem Paulem Bourellym. Nagranie to okazało się przełomowe karierze pianistki: posypały się oferty współpracy od najznakomitszych nowojorskich jazzmanów. Jednym z nich był (prowadzący trio New Air) Henry Threadgill, który niebawem opracował aranżacje jej kolejnego albumu "Days Aweigh". Mieszanka "przydymionego" głosu i dynamicznej, bujnej muzyki zawieszonej między psychodelią i swingiem była zniewalająca.
Przychylność bardziej konserwatywnej publiczności amerykańskiej wokalistka pozyskała zbiorem standardów "Blue Skies", który w 1988 r. wybrany został przez "Billboard" jazzowym albumem roku.
Nowatorski longplay "Jumpworld" dowiódł, iż Wilson nie da się jednoznacznie sklasyfikować: znalazły się na nim zarówno elementy rapu, funky, jak i klasycznego jazzu i bluesa. Wydana w 1991r. płyta "She Who Weeps" była konsekwentną kontynuacją tej stylistyki. Artystka wzięła dział w kolejnych sesjach nagraniowych Steve'a Colemana, a także muzyków związanych z jego formacją M-Base (m.in. Grega Osby'ego i Robina Eubanksa). Kolejne nagrania i koncerty potwierdzały już tylko klasę pianistki i wokalistki. Albumy "Blue Light Til Dawn" oraz "New Moon Dauther" honorowane były licznymi nagrodami i wydawane w dużych nakładach.
Więcej o koncercie w dziale koncertów INFOMUSIC czytaj