7 listopada 2005 14:32

Już dziś w Polsce THE MANHATTAN TRANSFER

Na zaproszenie ERY JAZZU już jutro pojawi się w Polsce jedna z najpopularniejszych jazzowych grup wokalnych, która sztukę swingu, scata, improwizacji oraz aranżacji doprowadziła do absolutnej perfekcji.

I choć sztuka The Manhattan Transfer nie zawsze jest ortodoksyjnym jazzem, to kwartet funkcjonuje na rynku muzycznym przede wszystkim w relacjach zespołu jazzowego. Wokaliści The Manhattan Transfer wzbraniają się przed przypisywaniem ich do jednego typu muzyki. "Naszym znakiem jest czysto czterogłosowa harmonia" - wyjaśnia zalożyciel grupy Tim Hauser - Oparliśmy nasze brzmienie na strukturze sekcji saksofonów orkiestry Counta Basiego i polączeniu glosów - sopranu, altu, tenora i basu".

W ostatnim ćwiercwieczu nagrali blisko 20 płyt, a ich własny styl wyznaczyl nowe standardy swiatowej muzyki. Zdobyli 10 Grammy Award, przez cala dekade 1980 - 1990 figurowali w ankietach magazynow Downbeat i Playboy jako Najlepsza Grupa Wokalna. Brzmienie Manhattan Transfer jest bowiem perfekcyjnym mariazem stylistyki jazzu, funky, swingu, muzyki rozrywkowej a kwartet nagradzany jest zarowno prestizowymi Grammy Awards, jak i jazzowymi laurami na calym niemal swiecie.

Pod koniec lat szescdziesiatych Tim Hauser pracowal rownoczesnie jako szef marketingu w pewnej firmie i nowojorski taksowkarz. Marzyl o stworzeniu wlasnej grupy wokalnej. Prawzorem dzisiejszego zespolu stala sie nieformalna grupa stworzona okazjonalnie na estradzie jednego z klubow na Manhattanie. Rozspiewany Tim dolaczyl do legendarnego trio Jon Hendricks - Dave Lambert - Annie Ross. Ale przelomowym okazalo sie spotkanie (w 1972 roku) z pasazerka jego taksowki, poczatkujaca piosenkarka Laurel Masse. Laurel znala " Junkie - plyte nagrana przez taksowkarza -Hausera z nowojorskimi muzykami. Kilka tygodni pozniej Hauser spotkal Janis Siegel, ktora wystepowala w grupie folkowej przygrywajac na nudnym przyjeciu. Hauser zaprosil Janis i Lauren do tworzonego nowego zespolu. Wspolnie juz poszukiwali drugiego wokalisty ; odnalezli go na Broadwayu - serca wielbicielek lamal tam Alan Paul, wystepujacy w pierwszej produkcji " Grease ". Od tego momentu ambitnych artystow dzielil juz tylko krok, by powstal The Manhattan Transfer.

Waznym dla kwartetu byl udzial w telewizyjnym programie CBS oraz zachwyt krytykow i sluchaczy dla nowatorskiej interpretacji standardow jazzu i muzyki rozrywkowej - tlumaczy sukces zespolu Dionizy Piatkowski, szef ERY JAZZU - Z klubow jazzowych zespol coraz czesciej przenosil sie na estrady Hotelu Waldorf i prestizowych sal centralnego Manhattanu. Decydujac sie na nagrania plytowe dla nobilitujacej Atlantic Records lansowali nowe, amerykanskie pop-mainstream music, specyficzna mieszanke jazzu, soul, scata i muzyki popularnej. Kiedy w 1976 roku pojawily sie nagrania "Chanson D'Amour" oraz genialna interpretacja "Tuxedo Junction"- grupe natychmiast okrzyknieto gwiazda sezonu . I choc wydawalo sie wtedy, ze The Manhattan Transfer bedzie kolejnym zespolem jednego sezonu, to dzisiaj - blisko 30 lat pozniej -pozycja kwartetu jest w dalszym ciagu niepodwazalna. Interpretacje standardow :od "Birdland","Route 66" po "Body And Soul" i "Sharkey's Machine") staly sie niedoscignionymi wzorami jazzowej wokalistyki.

Juz w pierwszych latach swej dzialalnosci The Manhattan Transfer stal sie grupa niemal kultowa, m.in. dzieki wystepom w tak znanych nowojorskich klubach, jak Trudy Heller's ,Reno Sweeny's czy Max's Kansas City. Rok 1975 to dla zespolu przede wszystkim rok wydania debiutanckiej plyty " The Manhattan Transfer " a dwa kolejne albumy " Coming Out " i " Pastiche " przyniosly im wielka popularnosc takze w Europie. Nie czekajac na kolejne sukcesy zrealizowali brawurowy, koncertowy album "The Manhattan Transfer Live". W 1978 roku Laurel Masse opuscila zespol decydujac sie na kariere solowa. Zastapila ja spiewajaca aktorka Cheryl Bentyne.

Pierwszy wielki przeboj zespolu, " Twilight Zone ", napisany przez Alana Paula i Johna Graydona, pochodzil juz z ich nastepnej plyty " Extensions ". Album ten zawiera takze " firmowy " przeboj zespolu - " Birdland " ( slowa do muzyki Joe Zawinula napisal Jon Hendricks, a Janis Siegel stworzyla niepowtarzalna aranzacje wokalna). W 1980 roku piosenka ta bylo najczesciej prezentowanym nagraniem jazzowym w amerykanskich stacjach radiowych. " Birdland " przyniosl takze zespolowi ich pierwsza nagrode Grammy ale takze i Grammy Award za najlepsza aranzacje wokalna dla Janis Siegel.

W roku 1981 Manhattan Transfer, jako pierwsza grupa w historii, otrzymala dwie nagrody Grammy jednoczesnie: w kategorii muzyki pop i jazzu: za piosenke " Boy From New York City " w kategorii najlepszej piosenki pop wykonywanej przez grupe wokalna, a za " Until Met You " w kategorii najlepszego utworu jazzowego. Oba utwory pochodza z piatej plyty zespolu " Mecca For Moderns ". W nastepnym roku ponownie siegneli po Grammy Award- tym razem za nagranie " Road 66" ( w kategorii najlepszy wokalny utwor jazzowy). Takze - w tej samej kategorii - uhonorowani zostali Grammy Award rok pozniej za piosenke " Why Not " ( z albumu " Bodies And Souls " ). Wydana w 1985 roku plyta " Vocalese " tak na dobre - zapoczatkowala nowy styl w muzyce jazzowej: wokaliza jako styl muzyczny, w ktorym dodaje sie slowa do wczesniej nagranych instrumentalnych utworow jazzowych. Jon Hendricks, tworca i uznany mistrz tej sztuki, napisal wszystkie teksty do tego wspanialego albumu . Zawiera on bardzo skomplikowany material, ktory wymaga niezwyklych zdolnosci wykonawczych - i tylko kwartet The Manhattan Transfer mogl sprostac temu wyzwaniu. Album okrzykniety zostal przez krytyke artystycznym triumfem ; " Vocalese " otrzymala 12 nominacji do Grammy Award i byl to absolutny triumf jazzu ( tylko Michael Jackson otrzymal wiecej nominacji za album "Thriller"). Manhattan Transfer zgarnal zatem dwie kolejne prestizowe nagrody ( za najlepszy wokalny utwor jazzowy ) oraz za najlepsza aranzacje wokalna dla Cheryl Bentyne .

" Brasil ", kolejna plyta kwartetu, powstala w 1987 roku. Album ten stanowil probe przeniesienia na grunt amerykanski muzyki brazylijskiej. Album jest w opinii wokalistow The Manhattan Transfer jest jednym z wiekszych osiagniec zespolu. Takze i ta plyta przyniosla im nagrode Grammy. W 1991 roku Columbia Records wznowila " Offbeat Of Avenues "- debiutancka plyte The Manhattan Transfer, na ktorej wiekszosc piosenek jest autorstwa czlonkow grupy. Takze i tym razem nagroda Grammy za piosenke " Sassy ". Kolejne albumy kwartetu to okolicznosciowy " The Christmas Album " (1992) oraz " The Manhattan Transfer Meets Tubby The Tuba " (1994). Rok pozniej zrealizowali wspolnie z Phillem Collinsem, Betty Middler, B.B. Kingiem i Chaka Khan album "Tonin" , by niebawem powrocic do rejestracji japonskiego koncertu " Man-Tora! Live in Tokyo". W roku 1997 Manhattan Transfer obchodzilo 25-lecie istnienia. Oczywiscie, rocznice te uczcili wydaniem nowej plyty " Swing", ktorej inspiracja byly melodie zlotej ery swingu - utwory z lat trzydziestych.

Znamiennym ale i oczekiwanym okazal sie album "Vibrate" z pietyzmem nawiazujacy do wielkiej tradycji jazzu wokalnego. Stylistyka i brzmienie Lambert - Hendricks - Ross, aranzacje w stylu orkiestry Counta Basiego i wspaniala sztuka scatu, wokalizy, swingu i artystycznego piekna legly u podstaw sukcesu albumu i entuzjastycznie przyjmowanych koncertow na niemal calym swiecie. Teraz - po latach i na zaproszenie ERY JAZZU - The Manhattan Transfer ponownie w Polsce !

Więcej informacji o koncercie czytaj...

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz