8 maja 2008
16:55
Stacey Kent: Jeden z piękniejszych głosów współczesnego jazzu
Jeden z piękniejszych głosów współczesnego jazzu. Artystka przyjedzie do Polski już za tydzień, w ramach trasy koncertowj promującej jej najnowszy album "Breakfast On the Morning Tram", wydany w kultowej wytwórni Blue Note. Pierwszy koncert odbędzie się w Warszawie w dniu 16 maja 2008. Drugi raz Stacey Kent wystąpi dzień później, tj. 17 maja w Poznaniu.
Pierwsze recenzje płyty "Breakfast On the Morning Tram" sygnalizują, że będziemy mieli do czynienia z jednym z ciekawszych koncertów jazzowych na przestrzeni ostatnich kilku lat. Stacey Kent to artystka tworząca niepowtarzalny klimat w trakcie swoich występów, pełnych kobiecego ciepła i subtelnej muzyki.
Stacey Kent urodziła się 27 marca, 1968 w South Orange, New Jersey(USA). Uważana jest za jedną z najciekawszych wokalistek jazzowych młodego pokolenia.
Jej pierwszy album, Close Your Eyes ukazał się w 1997 roku. Od tego czasu nagrała pięć płyt, a także pojawiała sie gościnnie na płytach Tomlisona - ostatnio na płycie The Lyric (2005), która otrzymała nagrodę "Album of the Year" 2006 na BBC Jazz Awards.
Stacey Kent pojawiła się w filmie Ian McKellena z 1995 roku - Richard III śpiewając jazzową wersję utworu Christophera Marlowe'a The Passionate Shepherd to His Love.
Producentem ostatniej płyty “Breakfast On the Morning Tram” jest mąż Stacey, brytyjski saksofonista tenorowy Jim Tomlinson, którego ostatni album “The Lyric”, z gościnnym udziałem Stacey, otrzymał tytuł Najlepszego Albumu, podczas gali 2006 BBC Jazz Awards. Płyta została wydana przez Paryski oddział Blue Note.
“Blue Note to wytwórnia, która wydała mi się idealna," mówi Stacey. "To wytwórnia, o której marzyłam jako dziecko. Podpisując kontrakt z Blue Note poczułam się tak, jak musiała się czuć Steffi Graf wychodząc na kort, by zmierzyć się z Martiną Navratilową. Zawsze darzyłam Blue Note i nagrywających dla tej wytwórni artystów ogromnym szacunkiem. Tak wiele osobowości i różnych metod ekspresji muzyki, a zarazem nieodłączna szczerość i głębia. Dołączenie do rodziny Blue Note i zapisanie się w kartach jej historii stanowi spełnienie moich marzeń.” - dodaje artystka.
Na ostatnim albumie najbardziej niecodziennym dla Stacey elementem będą autorskie piosenki wokalistki napisane we współpracy z laureatem nagrody Bookera i Whitbread Kazuo Ishiguro. Znajomość Stacey z Ishiguro zaczęła się w 2002 roku, gdy Ishiguro jako jedną z piosenek do programu DESERT ISLAND DISCS (Moja kolekcja na bezludną wyspę) wybrał wykonanie “They Can’t Take That Away From Me” artystki.
Stacey jest mocno przesiąknięta repertuarem romantycznych standardów, które śpiewa od początku kariery, ale uwielbia też ojczystą amerykańską muzykę country i folk. Inspiracje wokalistka znajduje w górach Kolorado, gdzie wraz z mężem zawsze spędza część roku grając na gitarze i, jak mówi, „ładując akumulatory”. Dlatego właśnie piękna piosenka “Landslide” napisana przez Stevie Nicks z Fleetwood Mac w Aspen, w stanie Kolorado, znalazła swoje miejsce na najnowszym albumie Stacey.
Miłość Stacey do kina jest oczywista – udowadnia to jej dobór repertuaru. Na płycie “Breakfast On The Morning Tram” usłyszymy kompozycję “Samba Saravah” z filmu “Kobieta i mężczyzna”, w reżyserii Claude’a Leloucha.
Stacey, która podobnie jak jej dziadek mieszkała i studiowała we Francji, dorastała otoczona francuską muzyką i literaturą. Ten związek sprawił, że powrót artystki do Francji na koncerty był szczególnie istotny: Stacey zawsze czuła mocną więź z francuską publicznością. Jej album z 2003 roku “The Boy Next Door,” na którym znalazły się 2 piosenki po francusku, zdobył we Francji status Złotej Płyty. Na najnowszym albumie ponownie znajdziemy uwielbiane przez artystkę francuskie piosenki, tym razem autorstwa Serge’a Gainsbourga.
Pisano o jej dokonaniach m.in. w kontekście nagrań Cassandry Wilson czy Norah Jones. Wydaje się jednak, że dziś to Kent ma w sobie najwięcej wdzięku i bezpretensjonalności.
Jej pierwszy album, Close Your Eyes ukazał się w 1997 roku. Od tego czasu nagrała pięć płyt, a także pojawiała sie gościnnie na płytach Tomlisona - ostatnio na płycie The Lyric (2005), która otrzymała nagrodę "Album of the Year" 2006 na BBC Jazz Awards.
Stacey Kent pojawiła się w filmie Ian McKellena z 1995 roku - Richard III śpiewając jazzową wersję utworu Christophera Marlowe'a The Passionate Shepherd to His Love.
Producentem ostatniej płyty “Breakfast On the Morning Tram” jest mąż Stacey, brytyjski saksofonista tenorowy Jim Tomlinson, którego ostatni album “The Lyric”, z gościnnym udziałem Stacey, otrzymał tytuł Najlepszego Albumu, podczas gali 2006 BBC Jazz Awards. Płyta została wydana przez Paryski oddział Blue Note.
“Blue Note to wytwórnia, która wydała mi się idealna," mówi Stacey. "To wytwórnia, o której marzyłam jako dziecko. Podpisując kontrakt z Blue Note poczułam się tak, jak musiała się czuć Steffi Graf wychodząc na kort, by zmierzyć się z Martiną Navratilową. Zawsze darzyłam Blue Note i nagrywających dla tej wytwórni artystów ogromnym szacunkiem. Tak wiele osobowości i różnych metod ekspresji muzyki, a zarazem nieodłączna szczerość i głębia. Dołączenie do rodziny Blue Note i zapisanie się w kartach jej historii stanowi spełnienie moich marzeń.” - dodaje artystka.
Na ostatnim albumie najbardziej niecodziennym dla Stacey elementem będą autorskie piosenki wokalistki napisane we współpracy z laureatem nagrody Bookera i Whitbread Kazuo Ishiguro. Znajomość Stacey z Ishiguro zaczęła się w 2002 roku, gdy Ishiguro jako jedną z piosenek do programu DESERT ISLAND DISCS (Moja kolekcja na bezludną wyspę) wybrał wykonanie “They Can’t Take That Away From Me” artystki.
Stacey jest mocno przesiąknięta repertuarem romantycznych standardów, które śpiewa od początku kariery, ale uwielbia też ojczystą amerykańską muzykę country i folk. Inspiracje wokalistka znajduje w górach Kolorado, gdzie wraz z mężem zawsze spędza część roku grając na gitarze i, jak mówi, „ładując akumulatory”. Dlatego właśnie piękna piosenka “Landslide” napisana przez Stevie Nicks z Fleetwood Mac w Aspen, w stanie Kolorado, znalazła swoje miejsce na najnowszym albumie Stacey.
Miłość Stacey do kina jest oczywista – udowadnia to jej dobór repertuaru. Na płycie “Breakfast On The Morning Tram” usłyszymy kompozycję “Samba Saravah” z filmu “Kobieta i mężczyzna”, w reżyserii Claude’a Leloucha.
Stacey, która podobnie jak jej dziadek mieszkała i studiowała we Francji, dorastała otoczona francuską muzyką i literaturą. Ten związek sprawił, że powrót artystki do Francji na koncerty był szczególnie istotny: Stacey zawsze czuła mocną więź z francuską publicznością. Jej album z 2003 roku “The Boy Next Door,” na którym znalazły się 2 piosenki po francusku, zdobył we Francji status Złotej Płyty. Na najnowszym albumie ponownie znajdziemy uwielbiane przez artystkę francuskie piosenki, tym razem autorstwa Serge’a Gainsbourga.
Pisano o jej dokonaniach m.in. w kontekście nagrań Cassandry Wilson czy Norah Jones. Wydaje się jednak, że dziś to Kent ma w sobie najwięcej wdzięku i bezpretensjonalności.
Stacey Kent - The Boy Next Door.
więcej: www.staceykent.com
reklama