Nathan & Zydeco Band na trasie koncertowej ERY JAZZU

Nathan & Zydeco Band na trasie koncertowej ERY JAZZU

20 września 2010, 09:55
Zespół Nathana Williamsa pokaże cajun oraz zydeco po raz pierwszy w Polsce, na klubowych koncertach Ery Jazzu w Szczecinie, Toruniu, Poznaniu, Warszawie i Krakowie
[img:1]Tej jesieni Era Jazzu wraca do prezentacji swoich projektów oraz artystów także w innych miastach Polski. Ta specyficzna, festiwalowa edycja Ery Jazzu będzie miała miejsce na początku listopada gdy naszej publiczności przedstawiony zostanie nie tylko egzotyczny zespół, ale także muzyka, jakiej do tej pory nie prezentowano na polskich estradach. Premierowa, festiwalowa trasa koncertowa "Cajun & Zydeco Tour" przedstawi bowiem muzykę amerykańskiej Louisiany oraz zespół Nathan Williams & Zydeco Band, czołowego reprezentanta nowoorleańskiej muzyki cajun i zydeco. Ten specyficzny rodzaj muzyki, kultury i obyczaju tworzy brzmienie, które jest konglomeratem wielu stylistyk. Najczęściej cajun i zydeco określa się mianem muzyki kreolskiej, gdzie pobrzmiewa zarówno jazz Nowego Orleanu, jak i folkowa muzyka Południa USA, elementy muzyki francuskiej, elżbietańskich ballad i tanecznych rytmów nowoorleańskich Kreoli. Najpopularniejszych przebojem tego stylu jest słynna "Jambolaya", która rozsławiła cajun na cały świat.

Jednym z najpopularniejszych oraz poważanych przez krytyków i publiczność artystów zydeco & cajun jest multiinstrumentalista Nathan Williams. Dzisiaj, obok Cliftona Cheniera oraz Buckwheata Zydeco, nowoorleański "naturczyk" z pasją przekazujący, na licznych festiwalach Południa Stanów, jak i na europejskich estradach i festiwalach, brzmienie, kulturę i muzykę amerykańskich Kreoli.



Zydeco to rodzaj bluesa stworzony w latach latach trzydziestych ubiegłego stulecia w amerykańskiej Luizjanie. Stworzyli ją przedstawiciele wielu ras mieszkający tam od czasów kolonizacji francuskiej, zwani Kreolami, których językiem była specyficzna odmiana języka francuskiego. Samo słowo zydeco pochodzi od francuskiego les haricots - fasolka szparagowa. To pierwsze słowo z kreolskiego wyrażenia "Les haricots sont pas sales" - fasolka nie ma soli, czyli ciężkie czasy. Fasolka bez soli oznaczała, że brakowało do niej solonego mięsa, a to było oznaka totalnej biedy. W tamtych czasach mianem Kreola określano wszystkich osadników o hiszpańskich lub francuskich korzeniach. Pod koniec stulecia, gdy kwitł handel ludźmi, Kreolami zaczęto nazywać już tylko niewolników urodzonych w Luizjanie. Francuskojęzyczni biali Amerykanie zwali się odtąd cajun. Ich muzyka i kultura szybko zasymilowała się z kulturą zydeco i dziś tylko nieliczni rozpoznają różnice dzielące cajun od zydeco. Jeśli do tego dodamy wpływ jakim poddawana była muzyka zydeco przez jazz, gospel i blues to jawi nam się niezwykle "multi-kulti" obraz kultury i obyczaju Południa USA i jednoznaczna odpowiedź o korzenie dzisiejszej muzyki rozrywkowej.

[img:2]

więcej: jazz.pl
Copyright © INFOMUSIC 2024