27 lutego 2013 11:11

Po raz pierwszy od 12 lat światowy przemysł fonograficzny odnotowuje wzrost

[img:1]

Muzyka jest siłą napędową dla cyfrowego świata. Przedstawiamy wyniki raportu: IFPI Digital Music Report 2013.

Po raz pierwszy od 12 lat światowy przemysł fonograficzny odnotowuje wzrost. W 2012 roku, dzięki dynamicznemu rozwojowi elektronicznych serwisów muzycznych, przychody ze sprzedaży muzyki wzrosły o 0,3%.

Dochody ze sprzedaży muzyki w formacie cyfrowym wyższe o 9%. Największe serwisy dostępne już na ponad 100 rynkach.

W Polsce w ciągu jednego roku niemal dwukrotny wzrost sprzedaży muzyki cyfrowej.  24 serwisy muzyczne dostępne na polskim rynku, w tym światowi liderzy, jak i-Tunes, Deezer, Wimp czy Spotify.

Muzyka napędza gospodarkę w środowisku cyfrowym– z 10 najczęściej oglądanych filmów wideo na YouTube, 9 stanowią teledyski, wśród 10 najbardziej lubianych osób na Facebooku, 9 osób to artyści, na Twitterze – na liście 10 najczęściej obserwowanych osób znajduje się 7 wykonawców.

 

Światowy przemysł fonograficzny dźwiga się z kryzysu, dzięki licencjonowanym serwisom, oferującym muzykę w formacie cyfrowym i ich gwałtownej ekspansji na nowych rynkach. Nagrania dźwiękowe wspomagają rozwój szerzej rozumianej gospodarki w środowisku elektronicznym – stwierdza się w opublikowanym dorocznym raporcie Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznej (IFPI) Digital Music Report 2013.

Przychody ze sprzedaży muzyki na świecie wzrosły w 2012 roku o szacunkową wartość 0,3 procenta do poziomu 16,5 miliarda dolarów. To pierwszy wzrost, odnotowany przez globalny przemysł fonograficzny od 1999 roku. Sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym na świecie gwałtownie przyspiesza już drugi rok z rzędu, w roku 2012 wzrosła o 9 procent. Dynamicznie rozwija się większość najważniejszych źródeł przychodów sprzedaży cyfrowej – serwisów oferujących muzykę do pobrania, w subskrypcji i serwisów wspieranych reklamami.

Dzięki ekspansji smartphonów i licencjonowanych serwisów muzycznych na nowe, rozwijające się rynki cyfrowy biznes muzyczny ulega błyskawicznej globalizacji. W styczniu 2011 roku największe światowe serwisy muzyczne były dostępne w 23 krajach – dziś można z nich korzystać w ponad 100. W ostatnich 12 miesiącach także w Polsce pojawili się tacy gracze, jak WIMP, Deezer i Spotify.

Licencjonowane serwisy muzyki cyfrowej wychodzą na przeciw potrzebom klienta. Nowe badania z dziewięciu rynków na czterech kontynentach, opublikowane przez Ipsos MediaCT, pokazują, że 62 procent użytkowników internetu korzystało z licencjonowanego serwisu w ostatnich 6 miesiącach.

Trudno przypomnieć sobie taki rok, który dla przemysłu fonograficznego rozpocząłby się z tak przyjemnym szumem, wyczuwalnym w powietrzu. To z trudem wywalczony sukces całego przemysłu, który w ciągu ostatniej dekady odnawiał się, stoczył wiele bitew i przeszedł transformację. Zmiany pokazują jak przemysł nagraniowy dostosował się do świata internetu, nauczył się wychodzić naprzeciw potrzebom konsumentów i jednocześnie zarabiać na rynku elektronicznym – komentuje opublikowanie raportu Frances Moore, Dyrektor Generalny IFPI.

Rynek polski wpisuje się w światowy trend, notując wzrost sprzedaży muzyki na poziomie 2,3 procent. Duża w tym zasługa rynku digital – sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym wzrosła u nas w 2012 roku prawie dwukrotnie. Cieszymy się, że w Polsce pojawiły się w ostatnim roku najważniejsze międzynarodowe serwisy muzyczne, takie jak Deezer, WIMP, czy Spotify. To także dzięki nim polscy użytkownicy mają już łatwy dostęp do ogromnej oferty muzycznej na wyciągnięcie ręki, w przystępnej cenie. – mówi Marek Staszewski, szef Związku Producentów Audio Video. 

Kanadyjska artystka Carly Rae Jepsen zajął pierwsze miejsce na światowej liście singli w 2012 roku z piosenką Call Me Maybe. Brytyjska autorka i wokalistka Adele osiągnęła fenomenalny sukces z albumem 21 – pierwszym albumem, który był na szczycie światowej listy albumów przez dwa lata z rzędu, od 2001 roku, kiedy IFPI rozpoczęło kompilowanie listy światowych bestsellerów.

Pomimo optymizmu, istnieją nadal nierozwiązane kwestie, które hamują dalszy rozwój – najważniejsza z nich to nieuczciwa konkurencja ze strony nieautoryzowanych serwisów muzycznych. Twórcy i artyści liczą na wsparcie organów rządowych w tym zakresie. Priorytetem wydaje się skuteczna współpraca z pośrednikami, którzy mają wielki wpływ na ograniczenie skali nieautoryzowanego korzystania z muzyki w środowisku cyfrowym, w tym z reklamodawcami, dostawcami usług internetowych i administratorami wyszukiwarek.

 



 

 


Najważniejsze wnioski raportu

  • Przychody ze sprzedaży muzyki na świecie wzrosły w 2012 roku o szacunkową wartość 0,3% do poziomu 16,5 miliarda dolarów. To pierwszy wzrost odnotowany przez globalny przemysł fonograficzny od 1999 roku.
  • Sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym wzrosła w 2012 roku o 9% do poziomu 5,6 miliarda dolarów i stanowi obecnie około 34% globalnych przychodów przemysłu fonograficznego.
  • W 2012 roku pobrano na całym świecie o 12% więcej nagrań – sprzedaż nagrań do pobrania stanowi około 70% całości przychodów ze sprzedaży muzyki w formacie cyfrowym.
  • Liczba użytkowników serwisów muzycznych, działających w oparciu o subskrypcję wzrosła w roku ubiegłym o 44% i wynosi obecnie 20 milionów. Oczekuje się, że przychody z subskrypcji w 2012 roku po raz pierwszy stanowić będą ponad 10 % przychodów ze sprzedaży muzyki w formacie cyfrowym.
  • Cyfrowe kanały dystrybucji stanowią większą część dochodów firm fonograficznych na coraz większej liczbie rynków, m.in. w Indiach, Norwegii, Szwecji i Stanach Zjednoczonych.
  • Dynamiczna światowa ekspansja serwisów oferujących muzykę w formacie cyfrowym otwiera nowe możliwości dla takich rynków, jak Brazylia i Indie, które mogą się stać źródłem wzrostu dla przemysłu muzycznego w przyszłości. Na początku 2011 roku najważniejsze międzynarodowe serwisy muzyczne były dostępne w 23 krajach. Dwa lata później działają już w ponad 100 krajach.
  • Badania przeprowadzone przez Ipsos MediaCT na dziewięciu rynkach czterech kontynentów pokazały, że korzystanie z muzyki cyfrowej stało się dominującym światowym trendem.  2/3 użytkowników internetu w wieku 16 -64 lat (62%) korzystało z licencjonowanego serwisu muzycznego w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Wśród młodszych konsumentów (w wieku 16 -24 lat) wartość ta rośnie do 81%.
  • Konsumenci deklarują wysokie zadowolenie z licencjonowanych serwisów muzycznych. 77 % użytkowników ocenia je jako znakomite, bardzo dobre lub wystarczająco dobre. Nawet większość osób korzystających z nielicencjonowanych serwisów (57%) wierzy, że istnieją dobre serwisy umożliwiające dostęp do muzyki cyfrowej w sposób autoryzowany.
  • Rośnie też znaczenie przychodów z innych źródeł, niż sprzedaż muzyki w formacie cyfrowym. Wartość przychodów z tytułu publicznego odtwarzania wzrosła w 2012 roku o blisko 9,2 % i obecnie stanowi około 6 % łącznych przychodów przemysłu muzycznego.
  • Listy przebojów na większości rynków pokazują, że inwestycja w lokalny repertuar przynosi zysk. W wielu krajach lokalny repertuar stanowi większą część najlepiej sprzedających się albumów roku. Najlepiej widać to na pięciu głównych nieanglojęzycznych rynkach. We Włoszech, Hiszpanii i Szwecji, 8 na 10 najlepiej sprzedających się albumów w 2012 roku to płyty lokalnych artystów. W Niemczech i Francji proporcje były podobne – na 10 albumów roku, 7 albumów stanowiło muzykę niemiecką, a 6 - francuską. Również w Polsce przewagę stanowili wykonawcy krajowi, w zestawieniu OLIS TOP 10 sprzedaży albumów za rok 2012, polscy artyści zajmowali 7 pozycji.

 

 

Muzyka jest siłą napędową dla cyfrowego świata.

 

Muzyka powstaje dzięki inwestycjom wytwórni płytowych.  To one są napędem rozwoju szeroko rozumianej gospodarki w środowisku cyfrowym, od serwisów społecznościowych po urządzenia, nadawców i występy na żywo. Przemysł muzyczny inwestuje 26 procent swoich przychodów (4,5 miliarda dolarów) rocznie w rozwój i promocję nowych talentów.

Muzyka umacnia pozycję platform społecznościowych. Przykładowo, z 10 najczęściej oglądanych filmów wideo na YouTube, aż 9 stanowią teledyski, z „Gagnam Style” na czele - wideo to miało ponad 1,2 miliarda odsłon.  Wśród 10 najbardziej lubianych osób na Facebooku,  9 osób to artyści. Podobnie na Twitterze – na liście 10 najczęściej obserwowanych osób znajduje się 7 wykonawców.

 



Najlepiej sprzedające się albumy na świecie w 2012 r.

 

Lista najlepiej sprzedających się albumów w 2012 r.

 

Wykonawca

Tytuł

Ilość sprzedanych egzemplarzy (w mln)

1

Adele

21

8.3

2

Taylor Swift

Red

5.2

3

One Direction

Up All Night

4.5

4

One Direction

Take Me Home

4.4

5

Lana Del Rey

Born To Die

3.4

6

P!nk

The Truth About Love

2.6

7

Rod Stewart

Merry Christmas, Baby

2.6

8

Rihanna

Unapologetic

2.3

9

Mumford & Sons

Babel

2.3

10

Maroon 5

Overexposed

2.2

Źródło: IFPI

  

Najlepiej sprzedające się single na świecie w 2012 r.

 

Lista najlepiej sprzedających się singli w 2012 r.

 

Wykonawca

Tytuł

Ilość sprzedanych egzemplarzy (w mln)

1

Carly Rae Jepsen

Call Me Maybe

12.5

2

Gotye

Somebody That I Used To Know

11.8

3

Psy

Gangnam Style

9.7

4

Fun

We Are Young

9.6

5

Maroon 5

Payphone

9.1

6

Michel Teló

Ai Se Eu te Pego

7.2

7

Nicki Minaj

Starships

7.2

8

Maroon 5

One More Night

6.9

9

Flo Rida

Whistle

6.6

10

Flo Rida

Wild Ones

6.5

Źródło: IFPI

 

Bariery wzrostu

Raport IFPI przedstawia główne problemy, z którymi należy się zmierzyć, by odblokować ogromny potencjał dla dalszego wzrostu. Ilustrując wciąż istotny, niszczący wpływ internetowego piractwa, IFPI szacuje, opierając się na danych firmy Nielsen i ComScore, że blisko 1/3 użytkowników internetu (32%) nadal korzysta z nielicencjonowanych serwisów muzycznych.

Frances Moore podkreśla: Nasze rynki wiele tracą przez nielegalną, darmową muzykę. To jest problem, w którym kluczowa jest rola rządów poszczególnych państw. Powinny one zadbać o lepszą współpracę ze strony reklamodawców, wyszukiwarek, dostawców usług internetowych i innych pośredników. Firmy te mają decydujący wpływ na kształt legalnego rynku muzyki cyfrowej.

Raport IFPI ukazuje obszary, gdzie w 2012 roku odnotowano postępy w pokonywaniu barier uniemożliwiających wzrost, ale wskazuje również dziedziny, w których jest jeszcze wiele do zrobienia, w szczególności:

  • Reklama jest głównym źródłem finansowania nielicencjonowanych serwisów muzycznych na całym świecie. Najważniejsze światowe marki nie powinny wspierać nielegalnych serwisów, które niszczą ich reputację a jednocześnie manipulują rynkiem muzycznym. Istnieją liczne dobrze nagłośnione przykłady, gdzie firmy usunęły reklamy z pirackich witryn (np. firma Levi’s).
  • Wyszukiwarki internetowe są pierwszym przystankiem dla wielu internautów poszukujących muzyki online. Przemysł fonograficzny domaga się, by wyszukiwarki w pierwszej kolejności ukazywały wyniki wyszukiwania prowadzące do legalnych serwisów, co byłoby społecznie odpowiedzialne i co jest technicznie wykonalne. Jednak przy wyszukiwaniu nazw popularnych wykonawców z dopiskiem „mp3”, nadal na pierwszej stronie pojawia się duża liczba wyników prowadzących do nielegalnych źródeł. W sierpniu 2012 roku, Google ogłosił, że uwzględni w pojawiających się wynikach wyszukiwania zgłoszenia naruszeń praw autorskich. Przemysł fonograficzny przyjął tę zapowiedź z zadowoleniem, ale niestety nie przyniosła ona oczekiwanych rezultatów.  W raporcie przygotowanym przez amerykańskie stowarzyszenie RIAA uznano, iż działania Google’a nie przyniosły żadnego „widocznego efektu”.
  • Dostawcy usług internetowych mają widoczny wpływ na poziom naruszeń praw autorskich w Internecie. Przykładowo, w pięciu europejskich krajach, w których dostawcy usług internetowych zostali zobowiązani przez sądy do zablokowania dostępu do serwisu The Pirate Bay (w Holandii, Belgii, Finlandii, we Włoszech i Wielkiej Brytanii), poziom korzystania z tego serwisu spadł w 2012 roku o 69% (ComScore/Nielsen). Natomiast w krajach, w których nie istniała podobna blokada, ruch wzrósł o 45% w tym samym okresie.

 


Pełną wersję raportu w języku angielskim można pobrać pod adresem:

http://www.zpav.pl/aktualnosci.php?idaktualnosci514

 

więcej: www.zpav.pl
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz