2 grudnia 2016 15:31

14. Misteria Paschalia - kierunek Francja

[img:1]

Gwiazdy muzyki dawnej w światowych premierach, dwa pasma programowe, inscenizowana wersja oratorium, debiuty artystów, wreszcie prestiżowe międzynarodowe partnerstwa i nowe miejsce koncertów – tak w skrócie zapowiada się 14. edycja jednego z najbardziej rozpoznawalnych europejskich festiwali muzyki dawnej, jakim są Misteria Paschalia. Zapraszamy do Krakowa w terminie od 10 do 17 kwietnia 2017 roku.

Festiwal powróci w przyszłym roku w nowej, poszerzonej i wyjątkowo spójnej formule, której założeniem jest prezentowanie programu skupionego wokół innego kręgu kulturowego i estetyki charakterystycznej dla wykonawstwa muzyki dawnej. Pierwszym krajem, od którego rozpoczynamy nowy rozdział historii festiwalu jest Francja. W trakcie Wielkiego Tygodnia arcydzieła francuskiej i europejskiej muzyki dawnej przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści z Francji oraz innych krajów Europy. Do współpracy przy tworzeniu programu 14. edycji festiwalu Misteria Paschalia Prezydent Miasta Krakowa – Jacek Majchrowski – zaprosił goszczącego już na festiwalu uznanego artystę, czołowego francuskiego dyrygenta, założyciela i dyrektora artystycznego zespołu Le Poème Harmonique, Vincenta Dumestre’a. Nowa edycja to także początek prestiżowej współpracy ze znaną i cenioną przez melomanów na całym świecie francuską telewizją Mezzo.

Zmieniona formuła festiwalu zakłada zapraszanie wybitnych dyrektorów-rezydentów, którym powierzana będzie piecza nad programem i kształtem artystycznym. – „Cieszymy się, że 14. edycja festiwalu Misteria Paschalia została przygotowana pod okiem wybitnego francuskiego dyrygenta i instrumentalisty, Vincenta Dumestre’a, który wraz ze swoją znakomitą formacją Le Poème Harmonique wystąpi w Krakowie aż na czterech koncertach” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Zaproszeni przez Dumestre’a artyści i wybrany przez niego repertuar przybliżą niezwykle silne oddziaływanie francuskiej estetyki i wrażliwości na współczesne praktyki wykonawcze. Przeniosą festiwalową publiczność do francuskiej sztuki gestu XVII w., wrażliwości człowieka epoki baroku i jego duchowości. Zaprezentujemy wysmakowany i połączony wewnętrznymi nićmi wyjątkowo bogaty program muzyczny, teatralny i medytacyjny, a arcydzieła francuskiej i europejskiej literatury muzycznej doby baroku przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści ostatnich lat.

[img:2]

Główne pasmo festiwalu, czyli Vanitas (Marność) zainauguruje w Wielki Poniedziałek polska prapremiera wyjątkowego dzieła Claudia Monteverdiego: „Selva Morale e Spirituale” (10 kwietnia, kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, godz. 20). Jest to zbiór utworów o przeznaczeniu liturgicznym, napisanych przez Monteverdiego z myślą o bazylice św. Marka w Wenecji. Słynnym zespołem Le Poème Harmonique specjalizującym się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku, rosyjskim chórem Musica Aeterna oraz solistami pokieruje dyrektor-rezydent festiwalu, Vincent Dumestre. W Wielki Wtorek w kościele Bożego Ciała (11 kwietnia, godz. 20) zabrzmi muzyka kompozytorów francuskiego baroku: Michela Corrette’a, Marca-Antoine’a Charpentiera i Jeana Gillesa. Szczególnie interesująco zapowiada się „Messe des Morts” (Requiem) mało znanego w Polsce Jeana Gillesa. Będzie to pierwsze w Polsce wykonanie jego mszy żałobnej. Wykonawcami będą francuski zespół instrumentalny Capriccio Stravagante i Chór Capelli Cracoviensis, które poprowadzi francuski dyrygent Skip Sempé. W Wielką Środę w kościele św. Katarzyny odbędzie się światowa prapremiera oratorium „Il terremoto” („Trzęsienie ziemi”) włoskiego kompozytora Antonia Draghiego. Obok międzynarodowego składu solistów usłyszymy Le Poème Harmonique i polską orkiestrę barokową Arte dei Suonatori, zespołami pokieruje Vincent Dumestre. W Wielki Czwartek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmi monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna – „Brockes-Passion”. Pasja Telemanna wykorzystuje popularny w baroku wierszowany tekst niemieckiego poety Bartholda Heinricha Brockesa, który stanowi parafrazę wątków wszystkich czterech Ewangelii. Po ten sam tekst sięgali poza Telemannem również G. F. Handel i J. Mattheson. Pasję usłyszymy w wykonaniu cenionego francuskiego zespołu Ensemble Pygmalion, specjalizującego się w wykonawstwie historycznym. Zespół poprowadzi Raphaël Pichon, a w partii Ewangelisty wystąpi brytyjski tenor Robin Trischler. Słynne „Stabat Mater” włoskiego kompozytora Giovanniego Battisty Pergolesiego zabrzmi w Wielki Piątek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków. Obok Le Poème Harmonique pod kierunkiem Vincenta Dumestre’a i najlepszych francuskich solistów, usłyszymy słynną rosyjską sopranistkę, ulubienicę krakowskiej publiczności – Julię Lezhnevę. Tradycyjnie już wielkosobotni koncert odbędzie się w Kopalni Soli „Wieliczka”, a konkretnie w znajdującej się 101 metrów pod ziemią zabytkowej Kaplicy św. Kingi. Usłyszymy „Stabat Mater” autorstwa XVIII-wiecznego włoskiego kompozytora, mistrza stylu galant – Luigiego Boccheriniego. Dzieło usłyszymy w wykonaniu francuskiego zespołu Le Concert de la Loge Olympique specjalizującego się w wykonawstwie muzyki XVIII wieku. Formacją pokieruje jej założyciel, skrzypek Julien Chauvin, partię sopranu wykona zaś portugalska sopranistka Eduarda Melo.

W Wielką Niedzielę w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków królować będzie muzyka wybitnego francuskiego kompozytora barokowego i wieloletniego dyrektora orkiestry przy wersalskiej Chapelle Royal - Michela Richarda de Lalande’a. Po raz pierwszy na świecie zostaną wykonane jego „Te Deum” i motety. Wykonawcami będą Le Poème Harmonique, Chór Capelli Cracoviensis oraz międzynarodowy skład solistów: Sophie Junker (Belgia), Dagmar Šašková (Czechy), Sean Clayton (Wielka Brytania), Mathias Vidal (Francja) i Benoit Arnould (Francja). Artystów poprowadzi maestro Vincent Dumestre. W Poniedziałek Wielkanocny, na zakończenie festiwalu (Sala Audytoryjna ICE Kraków, godz. 20) podczas recitalu Arie e concerti zabrzmią najpiękniejsze fragmenty ze słynnych oper Antonia Vivaldiego i George’a Friderica Handla. Francuskiemu Ensemble Matheus kierowanemu przez niezrównanego Jeana Christophe’a Spinosiego towarzyszyć będzie słynny koreańsko-kanadyjski kontratenor David DQ Lee.

Drugim pasmem koncertowym będzie Tenebrae (Ciemność), czyli cykl nastrojowych wieczornych koncertów (zawsze o godz. 23 w bazylice Bożego Ciała), będących prezentacją muzycznych opracowań francuskich kompozytorów, jakich dokonali do tekstów Lamentacji Jeremiasza. W Wielki Wtorek po raz pierwszy polska publiczność usłyszy „Leçons de Ténèbres Pour Le Mercredi Saint”, czyli „Ciemne jutrznie” Sébastiena de Brossarda. Dzieło wykonają francuskie zespoły: Le Quadrige oraz żeński chór Athenaïs. W Wielką Środę czeka nas światowa premiera „Leçons de Ténèbres Pour Le Jeudi Saint” Charlesa de Villeneuve’a. Dzieło wykonają Le Taylor Consort i chór Athenaïs. Z kolei w Wielki Czwartek usłyszymy „Leçons de Ténèbres Pour Le Vendredi Saint” autorstwa Marca-Antoine’a Charpentiera i Michela Richarda de Lalande’a. Cykl Tenebrae powstaje przy współpracy z wersalskim Centre de Musique Baroque.

Bilety w cenie od 21 zł do 120 zł będzie można kupić od poniedziałku (5 grudnia) od godz. 12:00 w portalu eventim.pl oraz w punktach informacji miejskiej InfoKraków (InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego, InfoKraków ul. św. Jana 2, InfoKraków ul. Powiśle 11, InfoKraków Sukiennice, InfoKraków ul. Józefa 7, InfoKraków ul. Szpitalna 25, InfoKraków ICE Kraków ul. Marii Konopnickiej 17). Szczegółowy cennik oraz informacja o karnetach dostępne są na www.misteriapaschalia.com.

Klasyka
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz