16 stycznia 2020 18:23

RECENZJA: Karolina Czarnecka - "Cud"

[img:1]O Karolinie Czarneckiej trudno było nie słyszeć, popularność zagwarantował jej cover utworu grupy The Tiger Lillies "Hera koka hasz LSD". Od jej debiutu minęły cztery lata, a w listopadzie ubiegłego roku światło dzienne ujrzał jej trzeci album "Cud". Czy przysporzy wokalistce nowych fanów? 

Już otwierający album utwór "Oj, sama, ja se sama" stanowi zapowiedź tego, czego możemy się spodziewać po tej płycie - będzie folkowo i intrygująco pod względem tekstowym. Singlowe "Módl się za nami" to hip-hop z krwi i kości, traktujący o młodości spędzonej na boiskach i relacjach z chłopakami. To również piosenka o dojrzewaniu i nauce akceptacji samej siebie. Tuż po nim pora na kolejny singiel czyli "Trzydzieści", bogatszy w ozdobniki muzyczne, z mocnym tekstem,  zestawiający 30-lecie wolnej Polski z wiekiem wokalistki. To nieco gorzkie podsumowanie rzeczywistości, które prezentuje obraz współczesnej ojczyzny z nietolerancją i fałszywymi kaznodziejami w tle, a wszystko to podlane tematyką genderową i codziennością współczesnej kobiety oraz stawianymi przed nią wyzwaniami. "Nahapacze" mówią o pogoni za pieniądzem i obserwowaniu rzeczywistości z poziomu telefonu komórkowego. Bankomaty stają się współczesnymi konfesjonałami, a pieniądze to współczesna wiara.

"Perun" poświęcony został współczesnym patriotom i hejtowi. To bardzo klimatyczny utwór z gęstą atmosferą. Idealnie sprawdzi się podczas rannych podróży do pracy, gdy za oknem wciąż panuje szarówka. Ludowe klimaty znowu mieszają się ze sporą dawka elektroniki w świetnym "Domie", to jedna z moich ulubionych piosenek na tym albumie. Karolina śpiewa w niej między innymi o trzymaniu się środka i kryzysie klimatycznym. "Duszewność" całkowicie czerpie z folkowych korzeni i rytmów Podlasia. "Córy" nawiązują zaś do najlepszych polskich zespołów hip-hopowych. Raz jeszcze posłuchamy o kobietach, nauce akceptacji samej siebie i wierze w siebie. W "Pielgrzymce" nowoczesność ściera się z tradycją, ludowy śpiew i rap idą tutaj pod ramię, tworząc bardzo udaną mieszankę. Tekstowo utwór porusza między innymi historię przyjazdu wokalistki do Warszawy czy problem podziałów politycznych. Wątek ten kontynuuje "Potupaja" kawałek, który świetnie poradziłby sobie również na parkiecie. Ku końcowi prowadzi nas ”Kto znajduje, źle szukał” z cyrkowymi motywami, kreśląca niepewną przyszłość. Jaka jest odpowiedź na to całe zamieszanie? Karolina Czarnecka nie ma wątpliwości " Polska musi uwierzyć w miłość". 

Karolina Czarnecka nagrała album, który śmiało nazwać można głosem współczesnego pokolenia, a w szczególności kobiet. Zachodzące wokół przemiany dostarczają wokalistce licznych tematów do tekstów, a że ma smykałkę do ich tworzenia, to widzę ją gdzieś pomiędzy Masłowską, a Nosowską. Choć młoda wokalistka poszła o krok dalej, eksperymentując z muzyką ludową, nowoczesnymi brzmieniami i hip-hopem, w rezultacie tworząc folkorap. Te folklorystyczne naleciałości było słychać już w "Zjawie" na jej debiucie, teraz jest tego znacznie więcej. Cały ten eksperyment wypada bardzo zgrabnie. Płyta wpada w ucho, zarówno pod względem treści, jak i muzyki. Słucha się jej przyjemnie, wciąga niczym dobra książka. Jeśli dodamy do tego istotny przekaz, otrzymujemy jeden z ważniejszych polskich albumów ostatnich lat. 

Tracklista: 

1. Oj, sama, ja se sama
2. Módl się za nami
3. Trzydzieści
4.Nachapacze
5. Perun
6. Śpiącego wilczka ze snu zbudziła
7. Dom
8.Duszewność
9. Córy
10. Pielgrzymka
11. Dziewczyna wyrusza na wojnę
12. Potupaja
13.Bestiariusz
14.to znajduje, źle szukał
15. Polska musi uwierzyć w miłość

Autor recenzji: Monika Matura
Warto posłuchać: "Trzydzieści", "Dom", "Córy"
Ocena: 6/6

Zdjęcie: Kuba Dąbrowski

Alternatywa Hip-Hop & Rap Polskie
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz