"Więcej człowieka w muzyce", czyli wywiad z Andym Powellem z Wishbone Ash

2 marca 2011
2 marca 2011 00:00
Od kilku dni zespół Wishbone Ash podróżuje po Polsce dając koncerty w różnych miastach. 27. lutego 2011 zawitali do Gdańska, aby w klubie Parlament zagrać dla swoich fanów. Była to świetna okazja, aby spotkać się z Andym Powellem – liderem grupy i zadać mu kilka pytań na temat wizji tworzenia, przeszłości, przyszłości, perspektyw i wszystkiego co się wokół biznesu muzycznego kręci. Nie omieszkaliśmy również zapytać o sprzęt jakiego używa na scenie i w studio. Oto fragment wywiadu temu poświęcony.

[img:1]

Marcin Rutkowski: Grasz od ponad czterdziestu lat, a w technologii - również w dziedzinie muzyki – dokonało się kilka znaczących przełomów. Jak te zmiany wpłynęły na Twoje brzmienie czy komfort gry? Jaki to był sprzęt?

Andy Powell: W latach 80-tych i 90-tych zaczęliśmy korzystać z technologii cyfrowej. Triumfy święciły wówczas syntezatory wszelkiej maści. Nagraliśmy tym okresie płytę Nouveau Calls, która była albumem całkowicie instrumentalnym, nagranym przy użyciu dużej ilości syntezatorów. To wywarło na nas spory wpływ, bo chyba nie możesz uniknąć tego, że to w jakiś sposób na ciebie wpłynie. Jak choćby fakt, że dzisiaj wchodząc do studia nagrywasz wszystko na Pro Tools.

Ale zatoczyliśmy pełen okrąg i wróciliśmy do miejsca, z którego ruszaliśmy. Próbujemy dziś uchwycić w studio to naturalne brzmienie, które mieliśmy w latach 70-tych, próbujemy brzmieć prawdziwie. Bo uważam, że duża ilość technologicznych narzędzi powoduje, że brzmienie staje się nieprawdziwe. Możesz wszystko naprawi, podciągnąć, wyrównać. My staramy się, żeby w naszej muzyce było więcej człowieka, jeśli mogę tak to ująć. Ludzie chcą czuć serce i duszę wkładaną w muzykę, a technologia potrafi to przytłumić albo nawet zabić. Dlatego zawsze staramy się ograniczyć wykorzystanie technologii do niezbędnego minimum.

MR: Czyli vintage’owe gitary, lampowe wzmacniacze?

AP: Dokładnie! Vintage’owe gitary, proste wzmacniacze, które wiecznie się psują… Bas, bębny i to wszystko.

MR: Można odnieść wrażenie, że odnalazłeś swoje brzmienie gitary. Zawsze widać cię z Gibsonem Flying V zawieszonym na ramieniu. Używasz innych gitar?

AP: O tak! W studio używam wielu instrumentów. Na przykład bardzo często wykorzystuje gitarę Fender Telecaster rocznik 1952, któa kiedyś należała do Roya Buchanana. Oczywiście Flying V jest cały czas przy mnie, posiadam roczniki ’58, 59, ’66 i modele customowe. I to zazwyczaj było to, Fender i Gibson. Ale korzystam też z Duesenbergów, to niemiecka marka gitar.

MR: Znamy, testowaliśmy jeden model kilka tygodni temu…

AP: Właśnie, świetne instrumenty. Ich także używam w studio, jak również gitar Suhr. Oczywiście Fendery Stratocastery, oryginalne jak i reedycje. Wiesz, to jest jak praca malarza. Bierzesz paletę i korzystasz ze wszystkich kolorów, mieszasz je tworząc odcienie.

[img:2]

MR: Skoro mówiliśmy o wersjach customowych… Czy modele standardowe ci odpowiadają, czy może zawsze potrzebujesz coś zmienić, uczynić je bardziej customowymi?

AP: Jeśli modele standardowe to gitary Duesenberg, tam nic nie trzeba zmieniać. Poza tym zdecydowanie potrzebuję coś pozmieniać, dostosować. Obecnie na przykład korzystam z przystawek Kloppmann. Te pickupy to właśnie moje brzmienie. Często też stosuje jakieś tricki – a to pozmieniam progi, a to zmniejszę profil gryfu. Zawsze można coś zmienić, tak aby lepiej pasowało.

MR: Masz w końcu duże doświadczenie jeżeli chodzi o dostosowywanie gitar, konstrukcję…

AP: Tak, kiedyś sam zbudowałem kilka modeli, kiedy byłem bardzo młody. Właściwie zbudowałem trzy egzemplarze. Dzięki temu nauczyłem się jak gitara powinna funkcjonować, jak powinna być skonstruowana. Teraz to ogólnie dostępna wiedza. Ja się tego musiałem uczyć sam jako nastolatek.

MR: Pierwsza gitara jaką zbudowałeś to instrument w stylu Les Paula…

AP: Właściwie to była ostatnia. Pierwsza jaką zrobiłem to było coś w stylu Stratocastera. Ta o której mówisz była trzecia.

MR: Wracasz czasem do tych gitar?

AP: Cóż, ciągle posiadam tę ostatnią w stylu Les Paula, nazywam ją „Les Powell”. Leży na strychu. Ten instrument miał trochę mniejszy profil gryfu, bo moje ręce były wtedy mniejsze. (śmiech)

MR: Jak myślisz, jak obecnie wygląda sytuacja młodych muzyków. Jest im łatwiej niż kiedyś? Czy może wręcz odwrotnie?

AP: W pewnym sensie jest ciężko. Honoraria, które dostajesz za granie koncertów nie zmieniły się od dwudziestu pięciu lat. Na poziomie koncertów klubowych wszystko stanęło, podczas gdy całą reszta zdrożała nawet kilkukrotnie. Hotele, ceny paliw, transport. Ale honoraria są te same. Ale z drugiej strony jest łatwiej, bo na przykład dzięki rozwojowi technologii są w stanie nagrać płytę w domu, przy małym nakładzie finansowym ją wydać i zareklamować. Teraz to da się zrobić, kiedyś było to poza zasięgiem zwykłego człowieka. Młode zespoły potrafią świetnie zorganizować sobie tzw. PR i marketing. Dzięki stronom internetowym mogą zrobić szum za darmo. Facebook, myspace – to wszystko działa.

MR: Jedna krótka rada, jakiej udzieliłbyś młodym muzykom.

AP: Przede wszystkim trzeba uzbroić się w cierpliwość, nie można oczekiwać szybkich rezultatów. Wszystko, co w życiu ważne wymaga czasu. Poza tym, kiedy gra się na instrumencie zawsze należy pamiętać o wielu godzinach spędzonych na próbach, ćwiczeniach, wszystkich koniecznych wyrzeczeń. No i ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz!

Rozmawiali:
Sabina Lawrów
Marcin Rutkowski

 
Zapraszamy do przeczytania pierwszej części wywiadu, w której Andy Powell opowiada o przeszłości, doświadczeniu, wizji artystycznej i wizji kariery, mediach i wielu innych rzeczach...
Pozostałe wywiady
WYWIAD: Mariusz Duda | Riverside, Lunatic Soul Mariusz Duda Riverside, Lunatic Soul 28 września 2018 roku ukazał się siódmy długogrający album zespołu Riverside zatytułowany „Wasteland”. Lider formacji, Mariusz Duda, zgodził się porozmawiać ze mną w Gdańsku, tuż przez... WYWIAD: Dirk Verbeuren Tegoroczna jesień wyraźnie obfituje w perkusyjne wydarzenia, a festiwale przeplatają się licznymi warsztatami oraz pokazami, które w naszym kraju obrastają coraz bardziej w ilość, ale też w jakość. Jednym z głośniejszych perkusyjnie dni... WYWIAD: Greg Howe Gwiazda muzyki gitarowej, wirtuoz i wyjątkowy nauczyciel zagrał na XXVII Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym Drum Fest w Opolu w ramach trasy Wheelhouse Tour promując swój najnowszy album. Greg Howe, który nagrywał m.in. z Michaelem... WYWIAD: Artur Rojek O tym jak został muzykiem i promotorem, a także o planach na nową płytę opowiada Artur Rojek, wokalista, autor tekstów, kompozytor oraz pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festivalu w Katowicach. - Na gitarze zacząłem grać na... WYWIAD: Piotr Metz - Mam wrażenie, że dziś muzyka jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję - mówi Piotr Metz, dziennikarz, szef muzyczny... Wywiad: Jurij Aleksandrow Jurij Aleksandrow, założyciel i szef Opery Kameralnej w Sankt-Petersuburgu, reżyser, który ma na koncie ponad 200 premier, zrealizował w Warszawskiej Operze Kameralnej „Uprowadzenia z seraju” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Zapraszamy do... WYWIAD: Muniek Staszczyk Pod koniec ubiegłego roku zespół T.Love, jeden z najważniejszych i najbardziej zasłużonych w historii polskiej muzyki rozrywkowej, zawiesił po 35 latach swoją działalność. Ta okoliczność była znakomitym pretekstem do rozmowy z... WYWIAD: Trilok Gurtu O koordynacji podczas gry, używaniu głosu jako kolejnego instrumentu oraz łączeniu jazzu z muzyką indyjską rozmawialiśmy z perkusistą i kompozytorem Trilokiem Gurtu.
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz