Mamy modę na bycie sobą - wywiad z zespołem Dagadana

10 listopada 2011
10 listopada 2011 14:12

14 października ukazała się druga płyta polsko-ukraińskiego trio Dagadana, z tej okazji rozmawiamy o tym dlaczego warto tworzyć muzykę, kto pisze teksty i dlaczego Mikołaj Pospieszalski jest taki milczący. Chcecie się dowiedzieć to przeczytajcie.
[img:1]
Tytuł Waszej poprzedniej płyty nawiązywał do Kabaretu Starszych Panów? Powiedzcie czy tytuł tej płyty też ma jakieś kabaretowe konotacje?

Daga Gregorowicz: Tym razem tytuł płyty zaczerpnęliśmy od tytułu ostatniej piosenki, która jest tłumaczeniem takiej ukraińskiej pieśni ludowej pt. „Dlaczego nie przyszedłeś”. Potem okazało się, że ten tytuł jest bardzo pojemny, że odpowiada na wiele różnych pytań w naszym życiu. Cała płyta, wszystkie nasze piosenki są odpowiedzią na pytanie naszej trójki „dlaczego nie?”, które stawialiśmy sobie tworząc ten album. Album, który odzwierciedla nasze podróże, nasze poszukiwanie brzmień i kultur.

Dana Vynnytska: Ta płyta to nasz nowy etap, bo mamy już trzy lata i próbujemy się rozwijać. W zeszłym roku mieliśmy okazje grać w Maroko, jeździliśmy po małych wioskach i poznawaliśmy lokalnych grajków. Staramy się rozszerzać horyzonty nie tylko geograficzne, ale i stylistyczne. Oprócz utworów ludowych mamy jeden numer napisany na skład symfoniczny. Odpowiadając na pytanie „dlaczego nie?” moglibyśmy opowiedzieć o całym złożonym procesie produkcyjnym tej płyty.

W nagraniach tego krążka uczestniczyło sporo gości z Polski i zagranicy. Mnie najbardziej interesuje to, jak doszło do współpracy z Mirosławem Baką i Hmat ait Ibrahim'em?

Mikołaj Pospieszalski: Pana Bakę poznaliśmy przez zespół Raz Dwa Trzy ponieważ był on jednym z widzów na koncercie z okazji dwudziestolecia tegoż zespołu. My graliśmy tam gościnnie jeden utwór grupy Adama Nowaka we własnej aranżacji.

DG: Ja bym sama z siebie nigdy nie odważyła się zadzwonić do pana Baki gdyby nie to, że po koncercie Mikołaj usłyszał że muzyka Dagadany bardzo mu się się podoba. Było to więc takie zielone światełko do tego, żeby jednak skontaktować się z nim. Mirosław Baka usłyszał nasz utwór do którego ma recytować i powiedział:„muzyka mi się podoba a teraz czekam na tekst”. Słowa napisał jeden z najwybitniejszych poetów młodego pokolenia – Jan Gabriel Szutkowski z Warszawy. Dzięki czemu powstał jeden z najbardziej wzruszających utworów na naszej płycie. Kiedy pan Mirosław przyszedł i zaczął recytować a robił to w sposób niezwykły gdyż miał wyłączoną muzykę. Potem kiedy ją włączyliśmy okazało się, że wszystko gra rytmicznie. Poza tym kazał przynieść sobie lampkę i ściemnić światło. Stworzył niesamowity nastrój. Ta godzina spotkania z nim to była ogromna lekcja i krokodyle łzy. Tak się wzruszyłam, że nie potrafiłam się opanować.

DV: Ja niestety nie mogłam być wtedy w studiu, ale byłam byłam ciekawa rezultatów tego nagrania. Kiedy słucham głosu pana Mirosława, to mam wrażenie że śpiewa do mnie. Mam nadzieję, że kobiety słuchając utworu z jego udziałem nie będą chciały się bić o to, do której śpiewa Baka (śmiech). Mam też nadzieję, że ten utwór będzie nastrajał na romantyczny stan. Nie ważne czy ktoś jest już zakochany czy dopiero będzie zakochany niech dzięki temu utworowi ten nastrój zostanie z nim.

Do tej pory słowa na płytę czerpaliście głównie z utworów ludowych lub pisaliście sami. Na „Dlaczego nie” część utworów napisali dla Was inni? Skąd ta zmiana?

DV: Dwa teksty są bardzo naszej bliskiej przyjaciółki z zespołu Sofiji Andruchowycz. Jestem z nią od trzech lat w bardzo bliskich relacjach. Spotkałyśmy się na kawie i Sofija opowiedziała mi o pewnym bardzo niszowym perfumerze Lutens'ie (Serge Lutens). Tak interesująco opowiadała o chemii, o powstawaniu zapachów, że poprosiłam ją o maila w tym temacie. Sofija napisała go tak bardzo poetycko i emocjonująco, że natychmiast po przeczytaniu zadzwoniłam do niej i powiedziałam, że koniecznie musi napisać nam tekst na płytę. Reszta tekstów to już dzieło Dagi oraz poetów ludowych.

DG: Owszem, jest sporo tekstów folkowych bo staramy się z wielkim szacunkiem podchodzić do tradycji. Ale pojawił się także jeden tekst napisany w języku przez nas wymyślonym. Z jednej strony ludzie mówią, że to ogranicza odbiór bo nie rozumieją o czym śpiewamy, a z drugiej strony taki język pozwala na dowolność interpretacji.

Apropo interpretacji: macie dwa teledyski – jeden jest z plasteliny a drugi...

DV: Drugi teledysk do „Czasem” powstawał bardzo spontanicznie, a naszym celem było zwrócenie uwagi społeczeństwa na kościół św. Marka we wsi Waręż, który nie ma dachu ale ma zachowanych wiele wspaniałych fresków. W środku kościoła wyrósł ogród i zmienił ten teren w niesamowite miejsce. Dookoła pasą się gęsi i spacerują ludzie w idyllycznych nastrojach, chociaż bieda aż piszczy. Czuć że tu kiedyś było bogactwo i nasza piosenka jest o tym, że czas płynie nieubłaganie, że każda chwila może być tą najważniejszą i najcenniejszą jak ten kościół. W tym klipie chcemy także dać szansę temu kościołowi na to, żeby przywrócić go do świetności.

DG: W ogóle będą jeszcze dwa teledyski czyli w sumie cztery. Do „Czasem” powstanie też „making off” gdzie będzie widać więcej szczegółów. Na wiosnę planujemy powrócić do tej miejscowości i zagrać tam koncert i pokazać nasz teledysk. Być może uda się też namówić ludzi z Polski by pojechali z nami. Chcemy się bardziej zaangażować w ten temat. Być może uda się nam zrobić jakąś zbiórkę pieniędzy.

Mikołaj, a Ty tak siedzisz nic nie mówisz, a podobno nieźle mieszasz w zespole pociągając za sznurki?

MP: To jest taki zespołowy żart, ponieważ to że w ogóle pojawiliśmy się w mediach jest efektem tego że Pospieszalski pociąga za sznurki. Natomiast co do mojego wkładu w płytę to grałem na skrzypcach, altówce. Wiolonczele nagrał Mateusz Smółka, do tego dograłem kontrabas i jeszcze w niektórych utworach gram na gitarze basowej. Dodam tylko, że na altówce nauczyłem się grać specjalnie na potrzeby tej płyty. Jest to co prawda instrument spokrewniony ze skrzypcami ale musiałem na nowo nauczyć się intonacji.

DG: Nie może być tak że trzy osoby w zespole tryskają niewiadomo jaką energią i ekspresją. Mikołaj jest tym człowiekiem, która ściąga nas na ziemię. Ale jak potrzebujemy to próbujemy Mikołaja rozruszać i uskrzydlić.

DV: Mikołaj jest bardzo skromna osobą. I to jest bardzo dobre.

Powiedzcie czy nie czujecie obciachu grając muzykę ludową? Nie gracie rocka, nie robicie hałasu, jesteście niemodni.

DV: Ja jestem po szkole muzycznej i bliska mi jest muzyka poważna. Poza tym jestem Ukrainką i jestem dumna z tego, że głęboko sięgam do korzeni swojej kultury. Zupełnie nie widzę siebie w rockowych dźwiękach.

DG: Takie programy z cyklu „Mam talent” czy inne.... to nie taka droga jaką sobie obraliśmy. Nie gramy coverów, nie interesuje nas hałas przez co nic nam nic nie każe i jesteśmy wolni. Mamy po prostu monopol i modę na bycie sobą.

MP: Dla mnie muzyka, którą gram to sposób na pokonywanie własnych barier, coś bez czego nie mógłbym żyć.

Macie głowę pełną pomysłów i nieokiełznany temperament. Czym nas wobec tego jeszcze zaskoczycie?

DG: Pytanie czym zaskoczymy siebie? Czy zaskoczymy? Dlaczego nie?

Rozmawiała: Ewa Kuba - gdzieś, kiedyś.

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz