J-Wow (Buraka Som Sistema) - wywiad specjalnie dla Arts Hypnotic oraz Infomusic

25 lipca 2012
25 lipca 2012 21:59

J-Wow jest siłą napędową i głównym producentem portugalskiej grupy – Buraka Som Sistema, która uzyskała status gwiazdy wkrótce po wydaniu debiutanckiego albumu "Black Diamond" w 2008 roku. Dokonali oni fuzji muzyki Kuduro z elektroniką XXI wieku, tworząc tym samym nowe, rewolucyjne brzmienie, które podbiło cały świat w tym samym roku! Wspólnie wykorzystali odmienne fascynacje i inspiracje techno, drum’n’bassem, hip-hopem oraz innymi formami muzyki elektronicznej, tworząc unikatowe brzmienie, nazywane electro ghettotech. Od tamtego momentu J-Wow oraz Buraka Som Sistema zjeździli cały świat, występując na festiwalach, od Coachelli w Kalifornii, przez Melt Festival w Berlinie, do Fujirock w Japonii. Są zdobywcami dwóch nagród MTV Europe Awards.  [img:1]

Marcin Warnke: Witaj Joao, jest mi bardzo miło gościć Cię w siedzibie Arts Hypnotic. Jak się masz?

J-Wow/ Buraka Som Sistema: Świetnie, dzięki.

Opowiedz o początkach Twojej przygody z muzyką. Czy zawsze myślałeś o rozpoczęciu kariery w tej branży?

Tak, już od bardzo młodego wieku było dla mnie jasne, że muzykę kocham ponad wszystko. Uwielbiałem próbować gry na różnych instrumentach, dzięki czemu wiedziałem, który z nich brzmi brzmi najlepiej. Nigdy nie interesowała mnie nauka utworów napisanych przez kogoś innego.

Opowiedz o swym pseudonimie scenicznym. Co on oznacza?

Moje prawdziwe imię to Joao, którego nikt nie potrafi poprawnie wymówić poza Portugalczykami, w związku z tym wpadłem na pomysł by stworzyć alternatywną wersję mojego imienia, które w wymowie brzmi podobnie do Joao.

Niestety wkrótce po tym, jak zacząłem używać tej ksywy, MTV rozpoczęło nadawanie programu „Jersey Shore“, w którym pojawia się dziewczyna o tym samym pseudonimie. Było to dla mnie frustrujące, gdyż jest ona jedną z głównych bohaterek, a program stał się bardzo popularny.

To dość śmieszne, że zadałeś to pytanie, gdyż niedawno postanowiłem zmienić swoje imię sceniczne na Branko, które jest po prostu jednym z moich nazwisk. Osobiście potrzebuje bliższej identyfikacji z imieniem, którego używam.

Opowiedz o osobach, które wpłynęły na Twój gust muzyczny.

Gdy dorastałem ludzie jak Pharrell Williams czy Beastie Boys wpłynęli bardzo znacząco na sposób w jaki pojmowałem muzykę. Są oni dla mnie wzorami do naśladowania, przede wszystkim z tego względu, iż pokazali, że fuzja stylistyk muzycznych jest możliwa.

Powiedz dlaczego właśnie Kuduro stało się formą Twej artystycznej ekspresji? Czy ta kultura jest Ci także bliska osobiście?

Ze względu na angolską emigrację do Portugalii, Kuduro stało się bliskie dla mnie gdy dorastałem. Szczerze, nie przepadałem wówczas za nim, ale po pewnym czasie po prostu się przyzwyczaiłem. Po pewnym czasie, gdy tacy artyści jak Znobia, czy Dj Jesus, zaczęli tworzyć nowe, niesamowite beaty, wkręciłem się w to brzmienie i zdecydowałem, że zacznę tworzyć swoją wersję tego stylu. Zafascynowało mnie jak bardzo Kuduro potrafi być elastyczne brzmieniowo.

Poza Buraka Som Sistema, podjąłeś także karierę solową. Produkujesz różne style muzyczne od downtempo po techno. Który z nich jest Ci najbliższy?

Nie skupiam się za bardzo na stylach muzycznych. Myślę, że posiadam własną osobowość gdy tworzę muzykę, więc staram się nie kategoryzować, robię po prostu to co lubię. Myślę, że zależy to od nastawienia, lubię trzymać moje brzmienie z dala od tego, co oczywiste, przez dodawanie unikalnie brzmiących elementów, które były obecne w moim życiu gdy dorastałem. Moim priorytetem jest Buraka Som Sistema i to jest dla mnie jasne, ale uwielbiam też siedzieć przed komputerem i pracować nad własną muzyką.

Czy powiedziałbyś, że praca w pojedynkę daje Ci więcej swobody w wyrażaniu muzycznych pomysłów?

To coś innego, niż praca z czterema myślącymi głowami, koncentrującymi się nad tym samym utworem. Pozwala to na skupienie i pracę nad tym, czego na prawdę się chce. Buraka stworzyła więź ze swoimi odbiorcami, którzy mają oczekiwania odnośnie tego, co wydajemy. Jeśli chodzi o J-Wow nie ma żadnych oczekiwań i to jest świetne. Dzięki temu robię to, czego chcę. Zrobiłem remix dla szwedzkiej piosenkarki popowej Robyn, który brzmiał jak letnia, dubowa wersja oryginału, tylko dlatego, że taki pomysł przyszedł mi do głowy kiedy słyszałem ten utwór po raz pierwszy. W przypadku Buraki jest to niemożliwe, dlatego, że podążamy pewną ścieżką oraz mamy grupową osobowość, którą uważamy, że musimy respektować.

Co starasz się przekazać poprzez swoją muzykę?

Głównym przekazem/celem mojej pracy jest pokazanie ludziom, że muzyka nie zawsze pochodzi tylko i wyłącznie z tych samych miejsc. Jest więcej muzyki na świecie poza Londynem, Nowym Jorkiem, czy Los Angeles. Nie można zapominać o takich miejscach jak Wenezuela, Angola, Portugalia, Polska, etc. Każde z nich posiada niesamowitą kulturę muzyczną, która powinna być obecna w życiu ludzi, dokładnie tak samo jak muzyka konsumowana w komercyjnych radiostacjach czy stacjach telewizyjnych. Moją oficjalną misją jest prezentowanie ludziom alternatyw, odmiennych brzmień i nietuzinkowych rozwiązań muzycznych z obskurnych i zapomnianych części świata.

Który moment Twej dotychczasowej kariery był dla Ciebie najważniejszy?

Jako członek Buraka Som Sistema z całą pewnością wydanie „Black Diamond“ było wielką sprawą. Udało nam się skupić uwagę ludzi na nas przez kilka miesięcy i było to świetne uczucie! Jestem też dumny z wyprodukowania utworu na ostatnią płytę Satingold „Big Mouth“. Kolejną ważną rzeczą jest rozwój mojej wytwórni – Enchufada (www.enchufada.com), do pozycji, w której staliśmy się wiarygodnym źródłem muzyki.

[img:2]

Co kryje się za sukcesem Buraki według Ciebie?

Odmienność. Ludzie są zmęczeni słuchaniem tego samego wyświechtanego hip-hopu/rocka/indie. Potrzeba im czegoś nowego i ekscytującego.

Który z elementów dj-ki jest dla Ciebie najważniejszy? Selekcja, techniczne umiejętności?

Bardzo ważne dla mnie jest, by być szczerym wobec siebie gdy gram. Łatwym rozwiązaniem jest zagranie utworu Skrillexa, gdyż wiadomo, że spotka się to z pewną reakcją ze strony widowni, ale nie robię tego typu rzeczy, gdyż po prostu nie leży to w mojej naturze. Tak jak ze wszystkim w muzyce, grając staram się prezentować rzeczy świeże, inne i zaskakujące. Największym wyzwaniem jest granie nowej muzyki, która nie jest znana odbiorcom, w tym samym czasie sprawiać by dobrze się bawili.

Co przyciąga Cię w dzisiejszej muzyce, a co odpycha?

Internet przełamał wiele barier. Obecnie mamy łatwy dostęp do wszystkiego co jest wydawane na świecie. Moją ulubioną rzeczą jest obserwowanie lokalnych fenomenów, które nagle stają się objawieniem dla szerokiej widowni. Dobrym przykładem jest ewolucja dubstepu z lokalnej sceny londyńskiej do największego muzycznego wydarzenia przełomu lat 2010/2011. Wiele osób powie, że to zła rzecz, jednak uważam, że to interesujące zjawisko. Pomimo faktu iż pojawia się masa słabego dubstepu, wciąż mamy takich ludzi jak Mala, Skream, The Bug, którzy sprawiają, że dubstep może być interesujący. Niedawno słyszałem także o tym, że chłopaki z 3Ball Mty kolaborowali z Shakirą, co według mnie jest pozytywne, ze względu na to, iż nagle lokalni muzycy z Monterey mają możliwość współpracy z jedną z największych gwiazd na planecie.

Jedyną rzeczą, która odpycha mnie obecnie, jest fakt iż inwestowanie w nowych artystów nie jest łatwe ze względu na to iż ludzie przestali po prostu płacić za muzykę.

Inwestowanie pieniędzy w nowych artystów jest bardzo pracochłonne. Doświadczam tego codziennie w mojej wytwórni. Otrzymuję nowy, interesujący materiał praktycznie gotowy do wydania każdego tygodnia, jednak nie jestem w stanie wydać wszystkiego, gdyż mastering i promocja kosztowały by więcej, niż byłbym w stanie zarobić.

8 i 9 czerwca wystąpiłeś w Warszawie i w Sopocie na wydarzeniach zorganizowanych przez agencję artystyczną – Arts Hypnotic. Jak wspominasz ten gorący weekend?

Świetnie się bawiłem, zresztą nie tylko ja (śmiech). Obydwa kluby były pełne, atmosfera rewelacyjna, a organizacja bardzo profesjonalna. Polska publika zawsze daje z siebie 100% bez wyjątków, tak było też i tym razem. Pikanterii wszystkiemu dodało bez dwóch zdań otwarcie Euro.

Opowiedz o projektach, nad którymi obecnie pracujesz.

Pracujemy nad nowym materiałem Buraki, poza tym bardzo dużo czasu i energii poświęcam swojej wytwórni oraz artystom jak: Pocz and Pacheko , Jay Fay, Savage Skulls, Astronomar & Swick, T. Williams oraz projektowi Hard Ass Sessions (najnowsza składanka Enchufady – przyp. redakcja).

Obecnie pracuję także nad solową nową ep-ką.

Dziekuję za Twój czas oraz za rozmowę.

Również dziękuję Tobie Marcin.

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz