Wywiad z King Cannibal

13 września 2012
13 września 2012 09:14

[img:1]

King Cannibal jest artystą szalenie złożonym. Zajmuje się produkcją muzyki elektronicznej. W odróżnieniu od większości producentów nie zamyka się w ramach jednej stylistyki, przeciwnie, nie lubi być kategoryzowany i szufladkowany. Jego produkcje oscylują między Drum’n’Bassem, Dubstepem, muzyką basową, Housem, czy Techno, a ich spoiwem jest mroczna atmosfera, przestrzeń oraz złożoność brzmień i ich skomplikowana struktura.

Po raz pierwszy świat usłyszał o nim w 2004 roku gdy jego mixtape 'One Foot In The Fire, One Fist In The Air', zawierający około stu utworów od Autechre po Britney Spears, został wyprzedany w ciągu jednego dnia. Wówczas zainteresowały się nim dwie najbardziej liczące się londyńskie wytwórnie niezależne - Ninja Tune oraz Warp Records. Niemal natychmiast rozpoczął współpracę z obydwiema labelami, tworząc miksy dla Warp, oraz występując w radiostacji Ninja Tune – Solid Steel. Był to okres, kiedy wielu producentów i dj-ów zaczęło doceniać jego rzemiosło i talent, co zaowocowało niezliczoną ilością występów u boku takich producentów, jak Amon Tobin, czy prezentacją jego twórczości przez Mary Anne Hobbs w radiu BBC1. W roku 2008 nakładem Ninja Tune ukazał się jego pierwszy album zatytułowany "Let the Night Roar", który spotkał się z bardzo dobrym odbiorem publiki, krytyków i dziennikarzy. Od tamtego momentu stworzył muzykę do niezliczonej liczby gier komputerowych, remiksuje utwory innych artystów i występuje w klubach na całym świecie. Niebawem ukaże się jego drugi album, na temat którego jego facebookowe bio głosi "Be afraid…. be very afraid…". 

 


Marcin Warnke: Powiedz jak rozpoczęła się Twoja przygoda z muzyką? Czy był to jedyny kierunek, w jakim chciałeś prowadzić swoją karierę?

King Cannibal: Chodziłem do szkoły, gdzie odbyłem kurs „Art Foundation“. Tworzenie było rzeczą, która zawsze sprawiała mi przyjemność. Wymagano od nas byśmy na siłę prezentowali nasze umiejętności i pracę, nie lubiłem tego. W moim mniemaniu odbierało to cały urok bycia kreatywnym, więc zrezygnowałem z kursu. Po tym doświadczeniu poszedłem pracować w sklepie muzycznym Virgin. Tak zainteresowałem się dj-ką. W tamtym okresie zacząłem odwiedzać lokalny sklep niezależny z winylami - Beggars Banquet, który był częścią Beggars Banquet Group, w skład której wchodziły: XL, 4AD, Mowax oraz wiele innych wytwórni. Przebywając tam praktycznie każdego dnia, jednego dnia zacząłem tam po prostu pracować. Wówczas zacząłem wciągać się coraz bardziej w dj-kę. Traktowałem to głównie jako zabawę, nie myślałem wówczas o karierze w tym kierunku. Pamiętam gdy pierwszy raz zapłacono mi za granie, zdziwiłem się, że ktoś faktycznie płaci mi za to. Okazało się to świetnym sposobem na zarabianie pieniędzy. Cała koncepcja zarabiania w taki sposób była dla mnie nowa. Wówczas dj-e, którym płacono, byli kimś ważnym. Po pewnym czasie, gdy zacząłem grać w miastach europejskich, zacząłem myśleć nad kolejnym krokiem. Sama gra już nie wystarczała. Wówczas zacząłem myśleć o produkcji muzycznej.

MW: W jaki sposób przygotowywałeś się do roli producenta?
Jak wyglą
dała Twoja edukacja?

KC: Wszystkiego nauczyłem się sam szczerze mówiąc. Kilka dobrych lat temu zrobiłem kilka taśm, które były wypadkową miksu oraz produkcji muzycznej. Najpierw nagrywałem jedną partię na mini dysk, następnie drugą na kolejny mini dysk, następnie łączyłem w całość, dodając pewne elementy muzyczne. Uczyłem się wówczas jak tworzyć brzmienia, które mnie interesowały. W tamtych czasach opierałem się także na wiedzy z forów internetowych, głównie drum’n’bass’owych. Dzięki temu, iż na moją wiedzę wpływ miało dość sporo osób, moje brzmienie stało się nieco odmienne.

MW: Wydajesz dla kultowej już wytwórni Ninja Tune. Powiedz czy posiadasz wolność w wyrażaniu artystycznych pomysłów, czy wytwórnia wpływa na ostateczny kształt Twojej muzyki?

KC: Ninja Tune nie działa jak wytwórnie komercyjne. Napisałem wiele utworów, które nigdy nie ujrzały światła dziennego. Zatem jeśli otrzymuje komentarze, bądź sugestie mam możliwość wyboru, czy wziąć je pod uwagę, czy też skończyć utwór po swojemu. W większości wypadków robię jednak to drugie. (śmiech).

Jeśli projekt byłby przeznaczony dla większych komercyjnych radiostacji, wówczas sytuacja wyglądała by inaczej. Ninja Tune była by bardziej zaangażowana, a ja musiałbym słuchać ich opinii, jednak w chwili obecnej, podczas pracy nad kolejnym albumem, główną rzeczą, w jaką są zaangażowani to tylko tracklista.
 

MW: W jaki sposób promujesz swoją muzykę, aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców?

KC: Staram się nie martwić tym mówiąc szczerze, gdyż zabiera to zbyt wiele czasu, który wolę poświęcać na tworzenie muzyki. Marketingiem zajmuje się Ninja Tune. Robie w tym kierunku coś jedynie gdy jestem o to poproszony. Oczywiście gdy wydaję nowy utwór, czy album mówię o tym na Tweeterze, czy Facebooku, ale wolę skupić się na tworzeniu (śmiech).

MW: Porozmawiajmy o Twojej muzyce. Jak określiłbyś swoje brzmienie?

KC: Z reguły mówię, że jest to muzyka basowa, wiem jest to dość łatwa kategoryzacja. Wcześniej nazywano mnie dubstepowcem, ale dzisiaj tego typu określenia sprzedają się coraz gorzej (śmiech).

MW: Dlaczego tak się dzieje?

KC: Od długiego czasu nie słyszałem utworu dubstepowego, który wstrząsnął by mną. Obecnie wiele nastolatków słucha tej muzyki. Dubstep jest wszędzie, w radiu, w telewizji. Jakiś czas temu przez przypadek natknąłem sie na lekcje yogi na jednym z kanałów, możesz się domyślić co było podkładem muzycznym (śmiech).
 



MW: Dubstep stał sie bardzo komercyjny
, prawda?

KC: Tak, to prawda. Nie odczuwam już ekscytacji związanej z tą muzyką, z tego względu nie produkuje już tego brzmienia.

Gdy tworzę muzykę, nie zastanawiam się za bardzo nad stylistyką, składanie rzeczy w całość sprawia mi największą przyjemność. Robiłem już Drum’n’Bass, Techno, House, Dubstep. Hip-Hop i zawsze zależało mi by każdy z tych utworów został przyjęty przez ludzi, grających te style. Nie potrafię pracować pod rygorem trzymania się reguł tylko jednego stylu. W większości wypadków utwór konstruuje się sam, bo wiemy, że Drum’n’Bass czy Dubstep potrzebują szczególnego brzmienia basu czy bębnów, częstotliwości powinny posiadać specyficzną charakterystykę, itd. Dokładnie tak samo jest w przypadku innych rodzajów muzyki. Tworzenie muzyki jest procesem artystycznym, a podążanie za wytycznymi zabija całą radość tworzenia.

MW: Dałeś właśnie definicję artysty niezależnego.

KC: Tak na to wychodzi (śmiech).

MW: Uważasz, że posiadasz brzmienie, które jest rozpoznawalne?

KC: Tak mi się wydaje. Jest ono bardzo nasycone, składa się z wielu warstw, jest dość ciężkie i mroczne. Przykładam wielką wagę do szczegółów. Nad każdym z moich utworów spędzam bardzo dużo czasu, w związku z tym słucham ich wielokrotnie. Przy każdym odsłuchu mam ochotę dodać coś małego. Mój pierwszy album brzmiał zupełnie inaczej na początku, z czasem zacząłem zmieniać w nim dość sporo elementów, dodawać małe szczegóły. Patrzę na każdą formę sztuki w podobny sposób, artysta powinien mieć możliwość spojrzenia czy usłyszenia swej twórczości w innej perspektywie. Dobrze jest odczekać przynajmniej kilka tygodni, a następnie otworzyć projekty raz jeszcze, wówczas wiele rzeczy może ulec zmianie.

MW: Co starasz przekazać się poprzez swoją muzykę?

KC: Nigdy nie pomyślałem o przesłaniu. Przede wszystkim staram się tworzyć, a następnie zaprezentować tą twórczość ludziom. Moja wcześniejsza muzyka opierała się przede wszystkim na energii, obecnie głównie chodzi o mroczne, opresyjne brzmienie. Nigdy nie byłem skupiony na przekazie. Oglądając filmy, czy słuchając muzyki cieszę sie tym, czym te rzeczy są same w sobie, bez niepotrzebnego stwierdzania „oto moje przesłanie“. Lubię rzeczy, które nie są oczywiste. Dla każdego mogą one oznaczać coś zupełnie innego.

MW: To jest przecież kwintesencją sztuki, prawda?

KC: Tak, dokładnie. Nie ma nic gorszego jak filmy, które wręcz walą Cię po głowie swym przesłaniem. Nie można pouczać publiki.

MW: Dziękuję Ci bardzo za rozmowę. Powodzenia w przyszłych projektach.

KC: Dziękuję za Twój czas i rozmowę.

 

Rozmawiał Marcin Warnke

 

 

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz