"Nie chciałam być produktem" - wywiad z Marią Niklińską

Autor: Monika Matura • 14 czerwca 2014
14 czerwca 2014 09:43
Monika Matura INFOMUZA.PL

[img:2]

Maria Niklińska, do tej pory znana była bardziej jako aktorka, tym razem będziemy mogli przekonać się jak wypada w roli muzyka, jednak nie będzie to film, a realne życie. Na jesień tego roku zaplanowana jest bowiem premiera jej debiutanckiego albumu.

Monika Matura: W swoim życiu co rusz miałaś kontakt z muzyką, jednak dopiero teraz postanowiłaś zająć się nią „na poważnie”, dlaczego?

Maria Niklińska: To nie był mój plan na życie. Nie chciałam robić nic na siłę, żeby zaistnieć za wszelką cenę. Wiedziałam, ze to jeszcze nie ten moment. Miałam różnego rodzaju propozycje już wcześniej, ale nie chciałam w nie wchodzić. Nie chciałam być produktem, dziewczynką, którą ktoś wymyślił. Zatrudnił, żeby śpiewała czyjąś wizję. Teraz jestem dojrzalsza. Płyta, nad którą pracuję, powstaje naturalnie. Na pewno ma na to ogromny wpływ kompozytor i producent mojej płyty Marcin Kindla, z którym świetnie się rozumiemy. To właściwie od niego wyszła inicjatywa naszej współpracy. Poznaliśmy się w studiu, podczas nagrywania piosenki na charytatywną płytę dla dzieci „Zwierzaki. Bez chłopaków dla dzieciaków”. Zaczęliśmy rozmawiać i choć wywodzimy się z różnych światów, muzycznych również, okazało się, że mamy pomysł, żeby coś razem stworzyć. Dziękuję mu za to, bo dodał mi siły i przekonał, żeby samej zacząć pisać słowa do przyszłych utworów.

Pod względem gatunku określiłaś nowy album mianem synth-popu, czy mogłabyś poszerzyć ten opis?

Trudno mi to kategoryzować. Pop jest tak szerokim gatunkiem muzycznym. Fascynują mnie i brzmienia lat 60-tych, i elektronika lat 80-tych. Pierwszy utwór „Na Północy” jest zwiastunem płyty, ale mam nadzieję, że kolejne odsłony zaskoczą słuchaczy.

Przyznajesz się do fascynacji Grzegorzem Ciechowskim, M.I.Ą. oraz Bjork, kim jeszcze się inspirujesz?

Dodałabym jeszcze zdecydowanie Serge'a Gainsbourga. Artyści, których wymieniłam inspirują mnie nie tylko muzycznie, ale osobowościowo. Każdy tworzy(ł) inną muzykę, ale są odważni, bezkompromisowi i bardzo to w nich szanuję. Wiem, że ich twórczość nie trafia do każdego, ale są bardzo autentyczni w tym, co robią. To jest dla mnie najważniejsze i w taki sposób ja pracuję. To będzie moja pierwsza tak osobista wypowiedź artystyczna” od dłuższego czasu. Nie wiem, ilu znajdzie odbiorców. Ale nie kalkuluję, nie myślę „ to się lepiej sprzeda”. To jest autentyczne, tak to czuję. Inaczej nie chciałabym wychodzić przed publiczność.

Czy całość albumu zostanie zaśpiewana w języku polskim?

Być może pojawią się jedna lub dwie piosenki w obcym języku, ale większość albumu na pewno będzie w języku polskim. Fascynuje mnie melodia naszego języka, najprościej mówiąc naprawdę lubię polskie słowa... Uważam polską poezję za niezwykłą. Wychowałam się na piosenkach Niemena, Kofty, na tekstach Agnieszki Osieckiej. Dla mnie nadal są one żywe.

Czy planujesz ruszyć w trasę koncertową promującą album?

Nie sięgam myślami aż tak daleko. Koncentruję się głównie na samej pracy twórczej, przede mną najbardziej intensywny miesiąc pracy… Być może w wakacje wystąpię z kilkoma piosenkami, a na jesieni... To się jeszcze okaże.

Na kiedy dokładnie planowana jest premiera debiutanckiego albumu? Z kim współpracujesz przy jego tworzeniu?

Premiera planowana jest na koniec września. Mówiłam już o Marcinie, który jest nie tylko kompozytorem większości utworów, lecz również producentem płyty. Ale na albumie znajdą się jeszcze kompozycje innych twórców, np. Joakkima Budd'ego i Svena Kolansona. Jeśli chodzi o pracę w studiu to pracujemy głównie w MamaMusic w Katowicach, studiu 124 Chrisa Aikena oraz Studiu Ferida Lakhdara, dwa ostatnie w Warszawie.

Czy znany jest już tytuł debiutanckiego albumu?

Mam pewien pomysł, ale... dopiero jak powstanie album w ostatecznym brzmieniu, chcę podjąć decyzję, jak będzie się nazywał. Co będzie najlepiej podkreślało jego wydźwięk.

Kto będzie odpowiadał za teksty na albumie?

Jak już wcześniej wspomniałam zaczęłam pisać sama słowa. Początkowo bardzo się bałam. Język polski ma w sobie coś zawstydzającego dla nas Polaków. Jakie to dziwne ze piosenki po angielsku wydają się nam bardziej naturalne, prawda? Ale postanowiłam zaryzykować. Niektóre teksty będą bardziej serio, inne lżejsze. Jednak nawet te poważniejsze staram się traktować jako metaforę, oczywiście czerpiąc ze swoich doświadczeń, obserwacji, wrażliwości.

Teledysk prezentowany jest z pozycji widza w kinie, czy to delikatny hołd oddany filmowi?

Zdecydowanie jest to hołd dla starego kina, które zawsze było moją miłością. Ponieważ piosenka opowiada o namiętności, rozstaniu, nie chciałam dosłownej ilustracji – np. dwojga współczesnych osób, które się kłócą itd… Zależało mi na niedopowiedzeniu, poza tym stylistyka lat 50-60-tych do której się odwołuję, sprawia, że od razu inaczej patrzymy na kobietę i mężczyznę. W ich relacji jest więcej namiętności, tajemnicy, zmysłowości. Uwielbiam „Mad Mena” czy „Rewers” i chciałam, żeby mój teledysk był utrzymany w takiej konwencji. Mam wrażenie, że razem z Michałem Braumem, reżyserem oraz Karolem Łakomcem, operatorem udało się nam stworzyć pewną zamkniętą całość – w której jest i pewien klimat, i tajemnica, i pewna umowność czy dystans do tego, co pokazujemy widzowi. Poza tym nawiązuję do tego, że widzowie znają mnie jako aktorkę, nie chcę się od tego faktu odcinać. Można powiedzieć również, że w teledysku pokazuję swoje dwa alter ego, tę ostrzejszą i tę bardziej nieśmiałą, i co ciekawe , to jest ta strona bardziej współczesna

Rozmawiała: Monika Matura

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz