Rozmawialiśmy z Michałem Jelonkiem!

Autor: Michał Bigoraj • 21 sierpnia 2014
21 sierpnia 2014 09:30
Michał Bigoraj INFOMUSIC.PL

[img:1]

Zapraszamy na wywiad z Michałem Jelonkiem. Rozmowę przeprowadzono przed koncertem "Jelonka" z Filharmonią Gorzowską na Przystanku Woodstock 2014.

Michał Bigoraj: Rockowe aranżacje utworów muzyki klasycznej są stosunkowe popularne i  jako kategoria artystyczna powszechnie znane. Czemu natomiast nie jest tak w sytuacji odwrotnej i muzycy klasyczni rzadko biorą na warsztat kawałki rockowe? Nie mam tu na myśli wspólnych koncertów filharmoników i zespołów rockowych w konwencji "symfonicznie", ale to, że orkiestra symfoniczna gra koncert, który byłby złożony z pomieszanych ze sobą kawałków wielu artystów.

Michał Jelonek: Rzadko, ale to także się zdarza. Np. jedna z orkiestr amerykańskich nagrała płytę poświęconą scenie Seattle i stylowi grunge. To było kilka utworów, w tym oczywiście Nirvana i kilka innych kapel "wykonywanych" tylko na orkiestrę symfoniczną. Oczywiście orkiestra orkiestrze nierówna. Każda inaczej to zaaranżuje, inaczej to zagra…

 

M.B.: Rozumiem, że o tym, iż towarzyszyć Ci będą muzycy Filharmonii Gorzowskiej, a nie np. bliższej Twojemu sercu Filharmonii Kieleckiej (W 1989 r. Jelonek obronił dyplom w klasie skrzypiec prof. Andrzeja Zuzańskiego, czego podsumowaniem było wykonanie "Koncertu skrzypcowego D-dur" Ludwiga van Beethovena z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kieleckiej. W latach 1989–1993 współpracował z Orkiestrą Symfoniczną i Orkiestrą Kameralną Filharmonii Kieleckiej – przyp. M.B.) zadecydowały względy logistyczne?

M.J.: Częściowo też, ale także dlatego, że Filharmonia Gorzowska ma już doświadczenie w występach na Przystanku Woodstock (w 2011 r. miniorkiestra Filharmonii Gorzowskiej wykonała w namiocie Akademii Sztuk Przepięknych w całości "Cztery pory roku" Antonio Vivaldiego pod dyrekcją wybitnego skrzypka Tomasza Tomaszewskiego - pierwszego koncertmistrza Deutsche Oper Berlin - przyp. M.B.). To są ludzie, dla których nie jest wielkim szokiem to, co się tutaj dzieje i jakoś to "ogarniają". A po drugie logistyka jest taka, że są tutaj w pobliżu, że wszystko jest na miejscu. Przyjechaliśmy do Gorzowa tydzień wcześniej na próby.

 

M.B.: Co sprawiło Ci najwięcej problemów we współpracy z muzykami z Filharmonii Gorzowskiej?

M.J.: Moje nerwy, że się to nie uda. "Ogarnąć" i opanować moje nerwy. Z ich strony był pełny profesjonalizm i ogromna wyrozumiałość. Zwłaszcza u p. dyrygent Moniki Wolińskiej.

 

[lupa:1]

Koncert Jelonka na Przystanku Woodstock 2014 - fot. Michał Bigoraj.

 

M.B.: Koncerty od zawsze były niezwykle istotnym elementem Twojego artystycznego wizerunku. Szczególnie imponująco wypadały zwłaszcza te na Przystankach Woodstock. Pogo, "młyn", "diabelska" mimika, anegdoty i zapowiedzi poszczególnych utworów czy kultowa już "ściana śmierci" zawsze wprawiały publiczność w euforię. Czy będąc na scenie z filharmonikami, także pozwolisz sobie na te elementy?

M.J.: Oczywiście! Oni mają na to nadzieję, wręcz pytali się o to! Monika dyrygentka zapytała mnie: "Posłuchaj, a podobno ludzie tam na siebie wpadają?!". Ja na to, że zobaczy i że będzie specjalna "ścianka" dla pani dyrygent (śmiech).

 

M.B.: Twoje koncerty cechują się także dużym poczuciem humoru, które widoczne jest w zachowaniu zarówno Twoim, jak i towarzyszących Ci muzyków. Czy dołączenie do repertuaru "Daddy Cool" Boney M. miało być także muzycznym żartem, czy też dostrzegłeś w tym kawałku rockowy potencjał?

M.J.: Oczywiście, że jedno i drugie! Ten utwór ma potencjał, ma fajne „kołysanie” i trzeba przełamywać schematy. Są różni klasycy: Beethoven, Schumann, Czajkowski czy Chopin i jest Boney M. z "Daddy Cool" (śmiech).

 

M.B.: Jaki muzyk klasyczny miał według Ciebie najbardziej punkową duszę?

M.J.: W wiekach XVI-XIX (w tym ostatnim częściowo), kiedy muzyka klasyczna "rządziła", to było bardzo dużo punkowców. Mozart był punkowcem, ale on sobie z tego nie zdawał sprawy…

 

M.B.: Chopin też?

M.J.: Chopin był bardziej emo. Natomiast wszyscy twórcy, którzy stawali w poprzek głównemu nurtowi, tworzyli rewolucję w muzyce. To był punkowy bunt przeciwko zasadzie: tak się gra, a tak się nie gra. Wchodzili, "rozwalali to", tworzyli nowe zasady. To był bunt, którego krytycy nie chcieli za bardzo przyjąć. Wielu kompozytorów dopiero po śmierci zostało uznanych, ponieważ za życia byli buntownikami. Także: Mozart - punkowiec, Beethoven - pierwszy metal, Wagner - wiadomo, got, Chopin - emo.

 

[lupa:2]

Koncert Jelonka na Przystanku Woodstock 2014 - fot. Marcin Glądała.

 

M.B.: Jaką przewagę mają filharmonicy wykonujący rockowe utwory nad rockmanami? Poza teoretycznie przynajmniej lepszym instrumentarium i edukacją muzyczną.

M.J.: Przewagę? Myślę, że to nie jest kwestia przewagi, to nie jest wyścig. Tak naprawdę emocje, czy to będzie muzyka klasyczna, rock, metal, czy punk, są takie same. Muzyka traktuje o nienawiści, miłości, buncie, o tym, że nie godzisz się na jakieś rzeczy lub na system. Beethoven też pisał o tym, że się np. nieszczęśliwie zakochał, że ktoś go zranił lub że czegoś nienawidzi - po prostu o życiu. To samo grają kapele punkowe czy metalowe. Te same tematy były też poruszane w wielu operach i utworach muzyki klasycznej.

 

M.B.: Jakie różnice są w podejściu do twórczości muzyków klasycznych między muzykami jazzowymi a rockowymi? Znacznie łatwiej jest bowiem przekazać twórczość np. Chopina za pomocą fortepianu niż gitary czy skrzypiec elektrycznych.

M.J.: To jest inna technika gry, inny instrument, więc to naturalne. Natomiast jeżeli jest melodyka, temat melodyczny jest uniwersalny, to większość instrumentalistów - obojętnie na jakim instrumencie - potrafi zagrać ten charakterystyczny motyw czy temat. Oczywiście będzie on brzmiał inaczej na fortepianie niż na skrzypcach, ale na tym polega urok, żeby wziąć utwór znany od tysięcy wykonań i zagrać go inaczej, odświeżyć go.

 

M.B.: Równie dobrze i swobodnie czujesz się wykonując utwory Rossiniego, Paganiniego, jak te Judas Priest, Hendrixa czy wspomnianych Boney M. Skąd wynika ta uniwersalność?

M.J.: Przede wszystkim z pasji, albo coś czujesz, albo nie. Szukam i gram różną muzykę, w każdym gatunku są perełki i nie masz gwarancji, że jak coś będzie grane w danym gatunku, to będzie dobre.

 

M.B.: W Twoim koncertowym i studyjnym repertuarze rockowe aranżacje klasyki są czymś na porządku dziennym. Jesteś także klasycznie wyedukowanym muzykiem. Czy możliwe jest zatem, byś wydał kiedyś płytę, na której znajdą się tylko tego typu utwory?

M.J.: Właśnie pracuję nad taką płytą.

 

M.B.: Kiedy premiera?

M.J.: Zobaczymy, jak się uda (śmiech).

 

Rozmawiał: Michał Bigoraj

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz