WYWIAD: Marcel Różanka (Oberschlesien)

O kondycji muzyki metalowej, sile programów talent show i porównaniach z Rammsteinem. Autor: Michał Bigoraj • 31 lipca 2016
31 lipca 2016 13:56
Michał Bigoraj INFOMUSIC.PL

Oberschlesien był jednym z zespołów, który zagrał w na 22. edycji Przystanku Woodstock. Pomiędzy koncertami udało nam się porozmawiać z Marecelem Różanką, założycielem i perkusistą śląskiego zespołu. 

Michał Bigoraj: Jak oceniasz kondycję muzyki metalowej w naszym kraju?

Marcel Różanka: Powiem tak: jest bardzo dobrze. Wszyscy czujemy teraz, że muzyka metalowa wraca do łask i przestała być niewidoczna, czy wręcz w podziemiu, a wchodzi na salony. Coraz częściej organizowane są koncerty i festiwale metalowe. Jest fajnie. Uważam, że rynek metalowo-rockowy kwitnie.

Przystanek Woodstock słynie z tego, że poza rockiem, który jest tu muzyką dominującą, bardzo często pojawiają się zespoły grające folk, reggae, a także metal, który zawsze jest mile widziany w tym miejscu. Chciałem jednak zapytać o coś innego. Zarówno bowiem Oberschlesien, jak i Enej, z którymi rozmawiałem niedawno, swoją popularność zawdzięczają w ogromnej mierze programowi „Must Be the Music” (Enej wygrał jego pierwszą edycję, Oberschlesien był drugi w czwartej – przyp. M.B.). Jaka według Ciebie jest realna siła programów typu talent show i jak sukces w nich osiągnięty przekłada się na dalsze losy zespołu?

 

[img:3]

 

Jeśli chodzi o talent show, to my jesteśmy najlepszym i szczęśliwym zbiegiem okoliczności bądź przykładem, bo nam się po prostu udało. Chciałbym powiedzieć tym wszystkim, którzy chcą się wybrać do tego typu programu, że warto to zrobić. Jest to bowiem szansa, by się pokazać, by skonfrontować swoją twórczość z tym, co ludzie rzeczywiście o niej sądzą. Jeżeli robicie to dobrze, to idźcie. Jeżeli macie na to pomysł, jesteście kompletni, to także idźcie. Nie wolno siedzieć z tym w piwnicach, domach, garażach itp. Trzeba z własnym materiałem iść, gdzie tylko można i się zaprezentować. Myśmy poszli i nam się udało. Oczywiście ktoś powie, że media sprzedają swoje rzeczy, że je wypaczają itd. Ale ja w to nie wierzę, bo jeżeli ktoś przychodzi z własnym pomysłem i jest kompletnie gotowy na to, co chce robić i co chce grać, to taki program mu nigdy w życiu nie zrobi krzywdy.

Tak, ale zgodzisz się chyba z tym, że popularność zespołu Enej, jest większa niż Wasza, głównie dzięki stacji RMF FM, która współpracuje z Polsatem przy okazji „Must Be the Music”. Wy oczywiście gracie o wiele trudniejszą w odbiorze dla przeciętnego słuchacza muzykę. Was raczej w stacjach komercyjnych, nawet wspomnianej, nie usłyszymy. A Enej jest w nich grany non stop. Jak to wytłumaczysz?

Tak. Jeszcze mamy w Polsce taką sytuację, że podstawowym radiem, praktycznie stuprocentowo pokrywającym cały nasz kraj i mającym hegemonię, jest RMF FM. I ono puszcza muzyka taką, którą chłopaki z Eneja – którzy są zresztą naszymi przyjaciółmi – grają i która pod to radio pasuje. Nasza niestety już nie. Takie zespoły jak my muszą czekać na stacje bardziej sprofilowane, których siła niedługo będzie większa, mam nadzieję, jeszcze większa, jak AntyRadio czy Eska Rock. Nie wiem, czy jeszcze są jakieś popularne rockowe stacje, słyszalne na cały kraj…

 

[img:1]

 

Chyba tylko te dwie.

No właśnie. Mam więc nadzieję, że te które są, będą się wzmacniały, a inne będą powstawały, bo chętnych do słuchania takich stacji jest bardzo dużo, coraz więcej. Tak jak powiedziałem wcześniej, muzyka rockowa i metalowa, po prostu cięższa, jest w natarciu. Ale chciałoby się też, by Ci, którzy kreują muzykę w RMF-ie, pomyśleli, by stworzyć wreszcie miejsce dla takiej muzyki jak nasza.

Zapytam przewrotnie na koniec o to, o co pewnie jesteś pytany bardzo często. Czy wieczne porównania do Rammsteina Was irytują, cieszą czy macie już do tego duży dystans?

My mamy do tego od początku jak największy dystans. Myśmy bowiem jak każdy zespół na świecie posmakowali trochę inspiracji jakiegoś innego zespołu, który był nam bliski. I to nigdy nie będzie dla nas ujma. Z tym że wszyscy jednak, którzy nas obserwują i śledzą rozwój naszego zespołu, to wiedzą, że jest to tylko i wyłącznie ta inspiracja w dobrym tego słowa znaczeniu i z każdym utworem, z każdą płytą idziemy w swoim kierunku. Nawet jakby ktoś chciał nam na „krzywy ryj” przyczepić łatkę Rammsteina, to już po prostu nie może.

 


 

Zgadzam się. Dla mnie od początku była to tylko inspiracja, a nie kalka tego zespołu. Macie własny styl, w którym wiadomo, że Wasza śląskość jest bardzo mocno zaznaczona, więc jak ktoś jota w jotę porównuję Was do Rammstaina, to po prostu nie wie, o czym mówi.

Dokładnie tak jest. Ja powiem więcej nawet. Myśmy, chcąc grać tę muzykę, zaszczepili w niej pewne podobieństwa do Rammsteina. Ale wszyscy, którzy znają industrialny metal, to wiedzą, że Rammstein wcale tej muzyki nie wymyślił! Oni także inspirowali się kiedyś innymi zespołami i sami się do tego przyznają. Mnie najbardziej cieszy to, co nas broni i jest naszą prawdą: Rammstein swoją industrialność nabył, a my ją mamy naturalną, mamy ją w żyłach z racji naszego pochodzenia, z racji naszej czarnej śląskiej ziemi przesiąkniętej industrializmem. Dlatego jesteśmy tak autentyczni i to nas zawsze obroni.

Zdjęcia wykonał Marcin Glądała.

Pozostałe wywiady
WYWIAD: Artur Rojek O tym jak został muzykiem i promotorem, a także o planach na nową płytę opowiada Artur Rojek, wokalista, autor tekstów, kompozytor oraz pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festivalu w Katowicach. - Na gitarze zacząłem grać na... WYWIAD: Piotr Metz - Mam wrażenie, że dziś muzyka jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję - mówi Piotr Metz, dziennikarz, szef muzyczny... Wywiad: Jurij Aleksandrow Jurij Aleksandrow, założyciel i szef Opery Kameralnej w Sankt-Petersuburgu, reżyser, który ma na koncie ponad 200 premier, zrealizował w Warszawskiej Operze Kameralnej „Uprowadzenia z seraju” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Zapraszamy do... WYWIAD: Muniek Staszczyk Pod koniec ubiegłego roku zespół T.Love, jeden z najważniejszych i najbardziej zasłużonych w historii polskiej muzyki rozrywkowej, zawiesił po 35 latach swoją działalność. Ta okoliczność była znakomitym pretekstem do rozmowy z... WYWIAD: Trilok Gurtu O koordynacji podczas gry, używaniu głosu jako kolejnego instrumentu oraz łączeniu jazzu z muzyką indyjską rozmawialiśmy z perkusistą i kompozytorem Trilokiem Gurtu. WYWIAD: Russell Gilbrook Podczas ostatniej edycji festiwalu perkusyjnego Drum Fest, który odbył się w Brzeskim Centrum Kultury w Brzegu, mieliśmy ogromną przyjemność porozmawiania z Russellem Gilbrookiem - perkusistą legendarnej grupy Uriah Heep. Zapraszamy do... WYWIAD: Marta Gabriel | Crystal Viper O łączeniu heavy metalu z Mikiem Oldfieldem, przełożeniu prawdy muzycznej na obraz, definiowaniu stylu zespołu nie tylko przez brzmienie oraz radach dla młodych kapel w kwestii tworzenia własnego wizerunku mówi Marta Gabriel, wokalistka... WYWIAD: Frank Gambale - Prekursor sweep pickingu Zdobywca nagrody Grammy, autor wielu innowacyjnych technik gry na gitarze, fenomenalny wirtuoz i nauczyciel z pasją opowiedział nam o zawodzie gitarzysty. Sprawdźcie, dlaczego tak ważna jest teoria i harmonia w muzyce, jak łatwo się...
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz