WYWIAD: Russell Gilbrook

O właściwej kondycji, bębnach Sakae i grze w Uriah Heep Autor: Anna Konopka • 2 lutego 2018
2 lutego 2018 13:00
Anna Konopka INFOMUSIC.PL

Podczas ostatniej edycji festiwalu perkusyjnego Drum Fest, który odbył się w Brzeskim Centrum Kultury w Brzegu, mieliśmy ogromną przyjemność porozmawiania z Russellem Gilbrookiem - perkusistą legendarnej grupy Uriah Heep. Zapraszamy do oglądania!

 

Zobacz wywiad video:

 

Anna Konopka: Jak dbasz o formę?

Russell Gilbrook: Dbanie o zdrowie jest ważne, zwłaszcza podczas tras koncertowych, ponieważ perkusja to bardzo siłowy instrument. Musisz więc zdrowo jeść, dużo spać
i cały czas trzymać formę. Perkusja wymaga od twojego ciała bardzo dużo, szczególnie jeśli grasz mocno. Ja gram bardzo głośno i czasami bardzo szybko, więc muszę być pewien, że jestem w dobrej kondycji, która jest mi potrzebna do codziennych występów na całym świecie.

Zanim wyjdę na scenę, zawsze najpierw się rozgrzewam przez około 30 minut. To jest bardzo ważne dla twoich stawów, aby zapewnić odpowiedni przepływ krwi, wtedy stawy są odpowiednio ukrwione i długo pozostają w dobrej kondycji. Rozgrzewka jest więc bardzo ważna, bo chroni przed ewentualnymi urazami.

 

[img:8]

[img:9]

 

Co sądzisz o bębnach Sakae, na których grasz od niedawna?

Jeżeli chodzi o perkusję, to bardzo niedawno nawiązałem współpracę z nową marką - British Drum Company, która ma fantastyczne zestawy perkusyjne. Są wykonane na światowym poziomie przy zachowaniu ogromnej precyzji. Marka ta jest stosunkowo nowa, wydaje mi się, że niebawem ma być dostępna także w Polsce, więc powinniście ją sprawdzić. Od dawna jestem też endorserem talerzy Paiste, które uwielbiam. Niedawno nawiązałem też współpracę z nowym producentem naciągów - firmą Code.

 

[img:4]

[img:2]

 

Jak sobie radzisz z tak różnorodnym instrumentarium?

Gram na bardzo różnych zestawach. W Uriah Heep korzystam z większego zestawu, ponieważ gramy na większych scenach i taki zestaw dobrze wygląda i brzmi. W innych sytuacjach, kiedy nie mogę wziąć swojego zestawu koncertowego, gram na mniejszych, 4-elementowych zestawach. Mam podwójna stopę, zamiast dwóch pojedynczych. Adaptacja jest dla mnie bardzo łatwa, ponieważ podstawa mojego zestawu zawsze pozostaje taka sama - po prostu dochodzi do niej kilka dodatkowych elementów.

Myślę, że wszyscy powinni sobie zdawać sprawę z tego, że trzeba być dobrym w graniu na małym zestawie i dopiero potem zacząć go rozbudowywać, ponieważ dużo częściej będziecie mieli do dyspozycji mały zestaw. Adaptacja do gry na zestawach o różnych
rozmiarach nie jest dla mnie żadnym problemem.

 

[img:3]

[img:10]

 

Czy starasz się tylko zachować formę czy wciąż eksperymentujesz?

Gram wszystko - jazz, pop, rytmy afrykańskie, metal, rocka. Dobrze jest połączyć te style gry w jeden. Ponieważ wszystkie te style są pokarmem dla muzyka, dzięki jego umiejętności stają się bardziej kompletne. W twojej grze jest wtedy więcej jakości. Zawsze trzeba dużo ćwiczyć, ale nie konkretne rzeczy ale samą grę jako całość - w ten sposób uzyskasz spójność. To właśnie cechuje wielkich muzyków. Kiedy coś ćwiczysz, nie zmierzasz ku perfekcji, ale właśnie do spójności, która jest dla Ciebie bardzo dobra. Np. dobra technika rąk zapewnia ich odpowiednią pracę, tak samo jest z pracą stóp i ich niezależnością. Jeżeli nagrywam coś z innym zespołem i wymagane są techniki latynoskie albo gra na dwóch stopach to idę na tydzień do studia i ćwiczę dokładnie te fragmenty, ponieważ nie gram w ten sposób cały czas, muszę je więc przećwiczyć i opanować.

Musisz po prostu traktować perkusję jako instrument, na którym gra się muzykę, a muzyka to nie tylko rock, punk, funk czy jazz - muzyka jest wszystkim. Rzeczy, które grasz w jazzie pasują do rocka i odwrotnie. Wszystkie te techniki coś wnoszą i się uzupełniają. W Uriah Heep, moim głównym zespole, w którym gram już 10 lat, gramy średnio 25 koncertów rocznie, więc jesteśmy bardzo zajęci. Muszę skupiać się na koncertach ale trzeba też myśleć o nowej płycie, czyli nowych utworach i co za tym idzie - nowych, interesujących partiach perkusyjnych, które będą kolejnym testem moich możliwości.

Próbuję robić inne rzeczy poza Uriah Heep, ponieważ nie chcę utkwić w jednym stylu grania, bo to nigdy nie jest dobre dla muzyka. Zawsze musisz iść do przodu i się rozwijać. Możesz nie wykorzystywać opanowanych technik, ale samo ich opanowanie przełamuje twoje granice dzięki czemu stajesz się bardziej rozwiniętym muzykiem. Jeżeli nie grasz wystarczająco szybko, a masz sesję z zespołem, który gra coś szybko, a ty ledwo jesteś w stanie nadążyć do nie wyjdzie to dobrze. To samo jeśli na przykład masz partię na dwie stopy, a nie grasz na dwie stopy. dlatego też musisz eksperymentować na różnych stylach.

 

[img:1]

 

Jak to jest grać z tak legendarną kapelą jak Uriah Heep?

Aktualnie gra się świetnie. Dużo koncertujemy, oczywiście skład zespołu jest niewielki ale gra bardzo dobrze. Im więcej grasz koncertów, tym lepszym zespołem się stajesz. chodzi o to, że dobrze gramy razem. Możesz zebrać naprawdę dobrych muzyków, którzy jednak razem nie będą dobrze brzmieć. Każdy muzyk ma inne poczucie tempa, n. ćwierćnuty, bo wszyscy jesteśmy innymi ludźmi.Kiedy jednak nawiążesz kontakt na scenie, kiedy razem czujecie tę ćwierćnutę, wtedy dzieje się magia i w Uriah Heep mamy tę magię. Zespół po prostu gra dobrze i stwarza dla publiczności świetną energię.

Uwielbiam grać w tym zespole, ponieważ mogę grać prosto i technicznie. Jeżeli posłuchacie wczesnego Deep Purple, to zauważycie, że są tam elementy prostoty, ale grali też bardzo gęsto. Podobnie jak Bill Ward z Black Sabbath czy John Bonham z Led Zeppelin - grali prosto ale grali też technicznie. Jestem szczęśliwcem, bo też tak potrafię. Nie muszę bazować na prostocie - mogę robić wszystko, co mi się podoba, tak długo, jak wszyscy będą z tego powodu zadowoleni.

 

Autor wywiadu i zdjęcia: Anna Konopka

Pozostałe wywiady
WYWIAD: Dirk Verbeuren Tegoroczna jesień wyraźnie obfituje w perkusyjne wydarzenia, a festiwale przeplatają się licznymi warsztatami oraz pokazami, które w naszym kraju obrastają coraz bardziej w ilość, ale też w jakość. Jednym z głośniejszych perkusyjnie dni... WYWIAD: Greg Howe Gwiazda muzyki gitarowej, wirtuoz i wyjątkowy nauczyciel zagrał na XXVII Międzynarodowym Festiwalu Perkusyjnym Drum Fest w Opolu w ramach trasy Wheelhouse Tour promując swój najnowszy album. Greg Howe, który nagrywał m.in. z Michaelem... WYWIAD: Artur Rojek O tym jak został muzykiem i promotorem, a także o planach na nową płytę opowiada Artur Rojek, wokalista, autor tekstów, kompozytor oraz pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festivalu w Katowicach. - Na gitarze zacząłem grać na... WYWIAD: Piotr Metz - Mam wrażenie, że dziś muzyka jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję - mówi Piotr Metz, dziennikarz, szef muzyczny... Wywiad: Jurij Aleksandrow Jurij Aleksandrow, założyciel i szef Opery Kameralnej w Sankt-Petersuburgu, reżyser, który ma na koncie ponad 200 premier, zrealizował w Warszawskiej Operze Kameralnej „Uprowadzenia z seraju” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Zapraszamy do... WYWIAD: Muniek Staszczyk Pod koniec ubiegłego roku zespół T.Love, jeden z najważniejszych i najbardziej zasłużonych w historii polskiej muzyki rozrywkowej, zawiesił po 35 latach swoją działalność. Ta okoliczność była znakomitym pretekstem do rozmowy z... WYWIAD: Trilok Gurtu O koordynacji podczas gry, używaniu głosu jako kolejnego instrumentu oraz łączeniu jazzu z muzyką indyjską rozmawialiśmy z perkusistą i kompozytorem Trilokiem Gurtu. WYWIAD: Marta Gabriel | Crystal Viper O łączeniu heavy metalu z Mikiem Oldfieldem, przełożeniu prawdy muzycznej na obraz, definiowaniu stylu zespołu nie tylko przez brzmienie oraz radach dla młodych kapel w kwestii tworzenia własnego wizerunku mówi Marta Gabriel, wokalistka...
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz