WYWIAD: Piotr Metz

Dawniej muzyka była ucieczką. Spróbujmy ocalić to, co było jej największą siłą Autor: Anna Konopka • 16 sierpnia 2018
16 sierpnia 2018 08:00
Anna Konopka INFOMUSIC.PL

- Mam wrażenie, że dziś muzyka jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję - mówi Piotr Metz, dziennikarz, szef muzyczny radiowej Trójki.

Anna Konopka: Spotykamy się na OFF Festivalu w Katowicach. Czym dla Pana jest to wydarzenie?

Piotr Metz: Nie jestem tu pierwszy raz, więc wiem czego się spodziewać. Radiowo jako Trójka również jesteśmy z OFF-em związani od zawsze. Myślę, że sprawa jest prosta. Artur Rojek jest gwarantem tego, że to festiwal, na który można przyjeżdżać nie sprawdzając line up’u. Cokolwiek by tam było, zawsze jest OK.

Tym razem jestem pod ogromnym wrażeniem zespołu The Brian Jonestown Massacre. Przed tym koncertem wiele osób zastanawiało się, czy oni potrafią powtórzyć świetne płyty ze studia na scenie. Moim zdaniem obronili się znakomicie.
Przyznaję też, że zdarzają się w programie zespoły, które były dla mnie tylko nazwą, ale potem zamieniły się w tekst, muzykę i całokształt. Staram się obejrzeć tu jak najwięcej, biegam więc od sceny do sceny.

 

Można więc powiedzieć, że dobrze się Pan tu bawi.

Tak, ale to dość przekorne stwierdzenie. To festiwal, na którym można się świetnie bawić, ale pod warunkiem, że tę zabawę potraktuje się nieco inaczej. Trzeba się trochę skupić, zmęczyć, wytężyć… To zmęczenie dotyczy głównie umysłu, słuchu i paru innych rzeczy, ale nie fizyczności.

 

[img:1]

Fot. Szczecińska Agencja Artystyczna

 

Rozmawiamy o gatunkach i wyborach muzycznych, które są rozmaite. Mamy więc w w Polsce OFF-a, największy w kraju festiwal muzyki alternatywnej, promujący muzykę ambitną i często niszową.

 

Z drugiej strony mamy Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu, który w teorii ma kształtować gusta muzyczne Polaków, pokazywać trendy, ale impreza z piękną 55-letnią historią, od jakiegoś czasu zmierza w złym kierunku, nieudolnie szuka na siebie pomysłu. Lepsze edycje mieszają się z gorszymi.

 

Czy koncerty z muzyką alternatywną na KFPP, jak było w 2016 i 2018 roku, mogą być receptą na poprawę jakości opolskiej imprezy, a budowa line up-u OFF-a jakąś podpowiedzią dla organizatorów „Opola”?

To nie jest pytanie do mnie. Myślę jednak, że festiwal w Opolu, który rzeczywiście jest marką, w tej chwili jest festiwalem komercyjnej telewizji i to jego główne obciążenie. Ten  temat jest trudny prawie dla wszystkich.

OFF Festival nie jest jedyną odpowiedzią na festiwal w Opolu. Takich imprez w Polsce jest cała masa, chociaż oczywiście ten ma bardzo mocno zarysowaną indywidualność i myślę, że to jest jego dużym sukcesem.

Nie wiem też co oznacza słowo „komercyjne” w Polsce obecnie. W przypadku Artura Rojka, festiwal znakomicie się sprzedał. Czy Opole jest na dobrej drodze? Nie wiem. To nie moja bajka, nie mój kosmos. Dopuszczam możliwość, że mogę nie mieć racji. Nie wszystko co mi się podoba, musi podobać się wszystkim. Wydaje mi się jednak, że straciliśmy jedną rzecz.

 

Z dzieciństwa pamiętam, że festiwal opolski był naprawdę świętem polskiej piosenki, że był miejscem, gdzie spotykali się wszyscy najlepsi autorzy, którzy specjalnie na ten festiwal pisali premiery, z tego coś zostawało. Tego mi trochę brakuje.

 

Wydaje mi się, że dzisiejsze Opole jest jakimś pomysłem komercyjnej telewizji na zrobienie dużej oglądalności. Nie na tym polegała oryginalna idea KFPP. Być może są takie czasy, że trzeba to zmienić. Bardzo było by mi miło gdybyśmy tę tradycję opolską mogli jednak podtrzymać.

 

Rozmawiamy o tym, jak zmienia się polska muzyka, jakie dziś są gusta słuchaczy. Ostatnio odeszły dwie niekwestionowane legendy krajowej sceny: Kora i Tomasz Stańko. Czy jesteśmy świadkami końca jakiejś epoki, czy oni mają godnych następców?

Jestem mocno przekonany o tym, że nie można robić tzw. sądów ostatecznych, czyli mówić, że skończyła się pewna epoka i nic już nie będzie takie samo…

 

Muzyka ma w tej chwili inne znaczenie niż w latach 80. i 90. W tej chwili sposobów na rozrywkę mamy multum. Dawniej muzyka była jedną z ważniejszych form, jak nie jedyną formą spędzania tego wolnego czasu.

 

Teraz czasy są szybkie, skrótowe, to czasy SMS-a, MMS-a, a nie całego albumu płytowego. Muzyka jest więc inaczej postrzegana, sprzedawana i odbierana.

 

Nie chciałbym deprecjonować artystów młodego pokolenia, takich jak Daria Zawiałow czy Brodka. Oni poruszają się w zupełnie innej rzeczywistości medialnej. Należy docenić to co robią, bo starają się to robić idąc pod prąd w bardzo trudnych warunkach, kiedy muzyka się nie sprzedaje, ludzie mają inne zajęcia, kiedy empetrójki spowodowały utratę jakości muzyki, co moim zdaniem przekłada się w sposób fundamentalny na to, czy my chcemy tej muzyki słuchać czy nie.

Czy Brodka jest nową Korą? Nie. Brodka jest Brodką. Kory już nie ma, strasznie nam smutno, żałujemy, źle odebraliśmy tą nagłą wiadomość, ale mamy inne czasy.

 

Natomiast spróbujmy znaleźć chwilę na zatrzymanie się, myślenie i wyrecytowanie tekstu. Spróbujmy ocalić z muzyki to, co dawniej było jej największą siłą. Muzyka bowiem była ucieczką. Mam wrażenie, że dziś jest raczej jednorazową chusteczką, którą po wytarciu nosa wyrzucamy do kosza. Z tym się nie zgadzam, buntuję się. Czy wygram? Mam wątpliwości, ale próbuję.

 

Czasy się zmieniają, ale czego mimo wszystko młodzi artyści mogą się uczyć od dawnych muzyków, od gwiazd minionych lat?

Trzeba sobie stawiać wysoko poprzeczkę. Nieważne jaką dziedzinę sztuki uprawiamy. Jeżeli odniesiemy sukces, nie dzielmy go na dwadzieścia mniejszych. Spróbujmy postawić sobie poprzeczkę tak wysoko, żebyśmy prawie nie mogli jej dosięgnąć. Wtedy kolejne podejścia mogą zaowocować czymś nowym i kreatywnym. Jeśli będziemy wciąż powtarzać sukces, to się nie stanie.

 

Jak mądrze słuchać muzyki, jak ją odkrywać?

Dziś słuchamy przeglądają Internet, pisząc smsy i robiąc coś jeszcze… Spróbujmy słuchać muzyki koncentrując się tylko na tej jednej czynności. Wtedy na pewno odbierzemy ją inaczej.

Trudno mi wskazać jakiegoś jednego ciekawego wykonawcę, ich jest cała mnóstwo. Na myśl przychodzi mi jednak taki zespół, który najpierw zaczął, potem się zastanowił, zrobił sobie przerwę i wrócił. To Oxford Drama z Wrocławia.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

Pozostałe wywiady
WYWIAD: Artur Rojek O tym jak został muzykiem i promotorem, a także o planach na nową płytę opowiada Artur Rojek, wokalista, autor tekstów, kompozytor oraz pomysłodawca i dyrektor artystyczny OFF Festivalu w Katowicach. - Na gitarze zacząłem grać na... Wywiad: Jurij Aleksandrow Jurij Aleksandrow, założyciel i szef Opery Kameralnej w Sankt-Petersuburgu, reżyser, który ma na koncie ponad 200 premier, zrealizował w Warszawskiej Operze Kameralnej „Uprowadzenia z seraju” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Zapraszamy do... WYWIAD: Muniek Staszczyk Pod koniec ubiegłego roku zespół T.Love, jeden z najważniejszych i najbardziej zasłużonych w historii polskiej muzyki rozrywkowej, zawiesił po 35 latach swoją działalność. Ta okoliczność była znakomitym pretekstem do rozmowy z... WYWIAD: Trilok Gurtu O koordynacji podczas gry, używaniu głosu jako kolejnego instrumentu oraz łączeniu jazzu z muzyką indyjską rozmawialiśmy z perkusistą i kompozytorem Trilokiem Gurtu. WYWIAD: Russell Gilbrook Podczas ostatniej edycji festiwalu perkusyjnego Drum Fest, który odbył się w Brzeskim Centrum Kultury w Brzegu, mieliśmy ogromną przyjemność porozmawiania z Russellem Gilbrookiem - perkusistą legendarnej grupy Uriah Heep. Zapraszamy do... WYWIAD: Marta Gabriel | Crystal Viper O łączeniu heavy metalu z Mikiem Oldfieldem, przełożeniu prawdy muzycznej na obraz, definiowaniu stylu zespołu nie tylko przez brzmienie oraz radach dla młodych kapel w kwestii tworzenia własnego wizerunku mówi Marta Gabriel, wokalistka... WYWIAD: Frank Gambale - Prekursor sweep pickingu Zdobywca nagrody Grammy, autor wielu innowacyjnych technik gry na gitarze, fenomenalny wirtuoz i nauczyciel z pasją opowiedział nam o zawodzie gitarzysty. Sprawdźcie, dlaczego tak ważna jest teoria i harmonia w muzyce, jak łatwo się... WYWIAD: Larnell Lewis Podczas tegorocznego koncertu teksańskiej supergrupy Snarky Puppy w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, nasza kamera odwiedziła Larnella Lewisa - perkusistę grupy, z którym udało nam się zamienić kilka słów. Zapraszamy do oglądania i...
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz