Już dziś w Polsce THE MANHATTAN TRANSFER
Na zaproszenie ERY JAZZU już jutro pojawi się w Polsce jedna z najpopularniejszych jazzowych grup wokalnych, która sztukę swingu, scata, improwizacji oraz aranżacji doprowadziła do absolutnej perfekcji.
I choć sztuka The Manhattan Transfer nie zawsze jest ortodoksyjnym jazzem, to kwartet funkcjonuje na rynku muzycznym przede wszystkim w relacjach zespołu jazzowego. Wokaliści The Manhattan Transfer wzbraniają się przed przypisywaniem ich do jednego typu muzyki. "Naszym znakiem jest czysto czterogłosowa harmonia" - wyjaśnia zalożyciel grupy Tim Hauser - Oparliśmy nasze brzmienie na strukturze sekcji saksofonów orkiestry Counta Basiego i polączeniu glosów - sopranu, altu, tenora i basu".
W ostatnim ćwiercwieczu nagrali blisko 20 płyt, a ich własny styl wyznaczyl nowe standardy swiatowej muzyki. Zdobyli 10 Grammy Award, przez cala dekade 1980 - 1990 figurowali w ankietach magazynow Downbeat i Playboy jako Najlepsza Grupa Wokalna. Brzmienie Manhattan Transfer jest bowiem perfekcyjnym mariazem stylistyki jazzu, funky, swingu, muzyki rozrywkowej a kwartet nagradzany jest zarowno prestizowymi Grammy Awards, jak i jazzowymi laurami na calym niemal swiecie.
Pod koniec lat szescdziesiatych Tim Hauser pracowal rownoczesnie jako szef marketingu w pewnej firmie i nowojorski taksowkarz. Marzyl o stworzeniu wlasnej grupy wokalnej. Prawzorem dzisiejszego zespolu stala sie nieformalna grupa stworzona okazjonalnie na estradzie jednego z klubow na Manhattanie. Rozspiewany Tim dolaczyl do legendarnego trio Jon Hendricks - Dave Lambert - Annie Ross. Ale przelomowym okazalo sie spotkanie (w 1972 roku) z pasazerka jego taksowki, poczatkujaca piosenkarka Laurel Masse. Laurel znala " Junkie - plyte nagrana przez taksowkarza -Hausera z nowojorskimi muzykami. Kilka tygodni pozniej Hauser spotkal Janis Siegel, ktora wystepowala w grupie folkowej przygrywajac na nudnym przyjeciu. Hauser zaprosil Janis i Lauren do tworzonego nowego zespolu. Wspolnie juz poszukiwali drugiego wokalisty ; odnalezli go na Broadwayu - serca wielbicielek lamal tam Alan Paul, wystepujacy w pierwszej produkcji " Grease ". Od tego momentu ambitnych artystow dzielil juz tylko krok, by powstal The Manhattan Transfer.
Waznym dla kwartetu byl udzial w telewizyjnym programie CBS oraz zachwyt krytykow i sluchaczy dla nowatorskiej interpretacji standardow jazzu i muzyki rozrywkowej - tlumaczy sukces zespolu Dionizy Piatkowski, szef ERY JAZZU - Z klubow jazzowych zespol coraz czesciej przenosil sie na estrady Hotelu Waldorf i prestizowych sal centralnego Manhattanu. Decydujac sie na nagrania plytowe dla nobilitujacej Atlantic Records lansowali nowe, amerykanskie pop-mainstream music, specyficzna mieszanke jazzu, soul, scata i muzyki popularnej. Kiedy w 1976 roku pojawily sie nagrania "Chanson D'Amour" oraz genialna interpretacja "Tuxedo Junction"- grupe natychmiast okrzyknieto gwiazda sezonu . I choc wydawalo sie wtedy, ze The Manhattan Transfer bedzie kolejnym zespolem jednego sezonu, to dzisiaj - blisko 30 lat pozniej -pozycja kwartetu jest w dalszym ciagu niepodwazalna. Interpretacje standardow :od "Birdland","Route 66" po "Body And Soul" i "Sharkey's Machine") staly sie niedoscignionymi wzorami jazzowej wokalistyki.
Juz w pierwszych latach swej dzialalnosci The Manhattan Transfer stal sie grupa niemal kultowa, m.in. dzieki wystepom w tak znanych nowojorskich klubach, jak Trudy Heller's ,Reno Sweeny's czy Max's Kansas City. Rok 1975 to dla zespolu przede wszystkim rok wydania debiutanckiej plyty " The Manhattan Transfer " a dwa kolejne albumy " Coming Out " i " Pastiche " przyniosly im wielka popularnosc takze w Europie. Nie czekajac na kolejne sukcesy zrealizowali brawurowy, koncertowy album "The Manhattan Transfer Live". W 1978 roku Laurel Masse opuscila zespol decydujac sie na kariere solowa. Zastapila ja spiewajaca aktorka Cheryl Bentyne.
Pierwszy wielki przeboj zespolu, " Twilight Zone ", napisany przez Alana Paula i Johna Graydona, pochodzil juz z ich nastepnej plyty " Extensions ". Album ten zawiera takze " firmowy " przeboj zespolu - " Birdland " ( slowa do muzyki Joe Zawinula napisal Jon Hendricks, a Janis Siegel stworzyla niepowtarzalna aranzacje wokalna). W 1980 roku piosenka ta bylo najczesciej prezentowanym nagraniem jazzowym w amerykanskich stacjach radiowych. " Birdland " przyniosl takze zespolowi ich pierwsza nagrode Grammy ale takze i Grammy Award za najlepsza aranzacje wokalna dla Janis Siegel.
W roku 1981 Manhattan Transfer, jako pierwsza grupa w historii, otrzymala dwie nagrody Grammy jednoczesnie: w kategorii muzyki pop i jazzu: za piosenke " Boy From New York City " w kategorii najlepszej piosenki pop wykonywanej przez grupe wokalna, a za " Until Met You " w kategorii najlepszego utworu jazzowego. Oba utwory pochodza z piatej plyty zespolu " Mecca For Moderns ". W nastepnym roku ponownie siegneli po Grammy Award- tym razem za nagranie " Road 66" ( w kategorii najlepszy wokalny utwor jazzowy). Takze - w tej samej kategorii - uhonorowani zostali Grammy Award rok pozniej za piosenke " Why Not " ( z albumu " Bodies And Souls " ). Wydana w 1985 roku plyta " Vocalese " tak na dobre - zapoczatkowala nowy styl w muzyce jazzowej: wokaliza jako styl muzyczny, w ktorym dodaje sie slowa do wczesniej nagranych instrumentalnych utworow jazzowych. Jon Hendricks, tworca i uznany mistrz tej sztuki, napisal wszystkie teksty do tego wspanialego albumu . Zawiera on bardzo skomplikowany material, ktory wymaga niezwyklych zdolnosci wykonawczych - i tylko kwartet The Manhattan Transfer mogl sprostac temu wyzwaniu. Album okrzykniety zostal przez krytyke artystycznym triumfem ; " Vocalese " otrzymala 12 nominacji do Grammy Award i byl to absolutny triumf jazzu ( tylko Michael Jackson otrzymal wiecej nominacji za album "Thriller"). Manhattan Transfer zgarnal zatem dwie kolejne prestizowe nagrody ( za najlepszy wokalny utwor jazzowy ) oraz za najlepsza aranzacje wokalna dla Cheryl Bentyne .
" Brasil ", kolejna plyta kwartetu, powstala w 1987 roku. Album ten stanowil probe przeniesienia na grunt amerykanski muzyki brazylijskiej. Album jest w opinii wokalistow The Manhattan Transfer jest jednym z wiekszych osiagniec zespolu. Takze i ta plyta przyniosla im nagrode Grammy. W 1991 roku Columbia Records wznowila " Offbeat Of Avenues "- debiutancka plyte The Manhattan Transfer, na ktorej wiekszosc piosenek jest autorstwa czlonkow grupy. Takze i tym razem nagroda Grammy za piosenke " Sassy ". Kolejne albumy kwartetu to okolicznosciowy " The Christmas Album " (1992) oraz " The Manhattan Transfer Meets Tubby The Tuba " (1994). Rok pozniej zrealizowali wspolnie z Phillem Collinsem, Betty Middler, B.B. Kingiem i Chaka Khan album "Tonin" , by niebawem powrocic do rejestracji japonskiego koncertu " Man-Tora! Live in Tokyo". W roku 1997 Manhattan Transfer obchodzilo 25-lecie istnienia. Oczywiscie, rocznice te uczcili wydaniem nowej plyty " Swing", ktorej inspiracja byly melodie zlotej ery swingu - utwory z lat trzydziestych.
Znamiennym ale i oczekiwanym okazal sie album "Vibrate" z pietyzmem nawiazujacy do wielkiej tradycji jazzu wokalnego. Stylistyka i brzmienie Lambert - Hendricks - Ross, aranzacje w stylu orkiestry Counta Basiego i wspaniala sztuka scatu, wokalizy, swingu i artystycznego piekna legly u podstaw sukcesu albumu i entuzjastycznie przyjmowanych koncertow na niemal calym swiecie. Teraz - po latach i na zaproszenie ERY JAZZU - The Manhattan Transfer ponownie w Polsce !