7 listopada 2007 16:36

Krótka historia polskiej Złotej Płyty

Zastanawiało was czasem skąd się wzięło pojęcie Złotej Płyty, kiedy rozpoczęto przyznawanie tego wyróżnienia w Polsce oraz na jakich zasadach funkcjonuje ono dzisiaj. Poniżej prezentujemy kilka najistotniejszych faktów z historii blisko 50-letniej historii Złotej Płyty.

Złota Płyta jest powszechnie używaną nazwą wyróżnienia przyznawanego wydawnictwom muzycznym. Warunkiem uzyskania przez płytę statusu złotej jest osiągnięcie przez nią określonego progu sprzedaży.
Pierwsze złote płyty przyznane zostały przez Recording Industry Association of America w roku 1958. Początkowo nagradzano wydawnictwa, dla których wartość wszystkich sprzedanych egzemplarzy przekroczyła milion dolarów. W roku 1975 wprowadzono dodatkowo wymóg sprzedania określonej liczby (500 tysięcy) egzemplarzy.

Status złotej płyty nadają wydawnictwom muzycznym lokalne stowarzyszenia producentów muzyki, za sprzedaż na obszarze kraju, w którym działa stowarzyszenie.  W Polsce Złote Płyty przyznaje Związek Producentów Audio-Video.


Złota Płyta w Polsce


W PRL wytwórnia przyznawała "Złotą Płytę" za sprzedaż ponad 160 tysięcy egzemplarzy albumu i ponad 250 tysięcy singla lub czwórki. Takie standardy obowiązywały w Polsce od końca lat 60. Pierwszą "Złotą Płytę" w Polsce otrzymał Czesław Niemen za "Dziwny jest ten świat".

Z chwilą wejścia na polski rynek w 1994 roku zachodnie koncerny utworzyły Związek Producentów Audio i Video i choć stanowiły na rynku mniejszość, stworzyły nowe zasady przyznawania Złota i Platyny za sprzedaż, obejmujące albumy wydane od początku 1993 roku.


Polskie wymogi sprzedaży

Początkowo "Złotą Płytę" przyznawano za sprzedaż 100.000 (albumy krajowe) i 50.000 egzemplarzy (albumy zagraniczne), ale wskutek spadającej sprzedaży w 2003 roku ZPAV obniżył ten wymóg do 50.000 i 35.000, a w 2006 roku do 15.000 i 10.000 sztuk, utajniając wówczas także dane o prawdziwej sprzedaży. Aby otrzymać Platynową Płytę, trzeba sprzedać odpowiednio 30.000 i 20.000 sztuk płyt. Do Diamentowej Płyty wymagana jest liczba sprzedanych 100.000 sztuk -  wydawcą który ma na koncie największą liczbę Diamentowych Płyt jest Universal Music Polska, zdobywając je za albumy zespołu Ich Troje oraz serię wydawnictw Piotra Rubika i Zbigniewa Książka.

Wielkość sprzedaży oblicza się przy tym bez uwzględnienia zwrotów ze sklepów. W dodatku, jeśli do właściwej płyty dołączony jest dodatkowy, bezpłatny krążek, nakład tej płyty liczony jest podwójnie.


Tak na koniec


Pomimo spadającej sprzedaży płyt i coraz cięższej sytuacji rynku fonograficznego nie wszystkie kraje obniżyły w drastyczny sposób próg liczby sprzedanych płyt. Np. w Stanach Zjednoczonych liczba ta wynosi 500.000 sztuk, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Japonii oraz Turcji 100.000 sztuk, zaś we Francji i Indonezji 75.000 sztuk. Do tej grupy można też dopisać Ukrainę z liczbą 50.000 sztuk.  Dla kontrastu w takich miejscach, jak: Węgry, Indie, Norwegia, Nowa Zelandia, Irlandia, Portugalia i Hong Kong liczba ta wacha się od 7.500 do 15.000 sztuk. 


                                                                                                                 (Wikipedia)
więcej: www.zpav.pl
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz