31 stycznia 2008
10:53
Info

STWORZENIE ŚWIATA WG HAYDNA I McCREESHA
W roku poprzedzającym jubileusz 200-lecia śmierci Haydna nie może zabraknąć nowych nagrań dzieła, będącego zwieńczeniem twórczości austriackiego Mistrza – Stworzenia Świata. Właśnie ukazuje się 2-płytwy album prezentujący arcydzieło Haydna w wykonaniu zespołu Gabrieli Consort & Players pod dyrekcją Paula McCreesha.
McCreesh coraz częściej sięga po muzykę epoki klasycyzmu i czyni to niezwykle udatnie. Ci, którzy nie są przyzwyczajeni do wykonań muzyki przełomu XVIII/XIX wieku na instrumentach z epoki, będą zaskoczeni od początku niezwykle barwnym a przy tym selektywnym brzmieniem orkiestry. Otwierająca oratorium Haydna partia orkiestrowa, ilustrująca stworzenie świata z Chaosu, jest niezwykle sugestywna: czyste brzmienie instrumentów dętych, ostro brzmiące kotły, wielkie kontrasty i miękkie tony skrzypiec wprowadzają nas w aurę tego niezwykłego wykonania. W partiach recytatywów głosom towarzyszy fortepian z epoki a nie klawesyn. Jednocześnie McCreesh angażuje wielki zespół, nawiązując do prawykonania w 1799 r., co pozwala mu dać wrażenie prawdziwie boskiej potęgi w kulminacjach.
Ciekawostką nagrania jest użycie tu wersji angielskiej - która według samego kompozytora była równouprawniona z o wiele częściej wykonywaną i zakorzenioną w naszych uszach wersją niemiecką.
Na jeszcze jedną osobliwość tego nagrania warto zwrócić uwagę. Chór jest wzmocniony młodymi śpiewakami z Chetham’s Chamber Choir, dla których występ w zespole McCreesha jest jednocześnie wyróżnieniem jak też doskonałą lekcją wchodzenia w dojrzałe życie artystyczne. Jest to element edukacyjnego projektu zespołu Gabrieli Consort & Players dającego możliwość młodym, utalentowanym śpiewakom uczestnictwa w profesjonalnych przedsięwzięciach najwyższej próby.
Premiera: 15.02.2008
Mediapatroni płyty:
RMF Classic, INFOMUSIC.pl, HiFi i Muzyka
McCreesh coraz częściej sięga po muzykę epoki klasycyzmu i czyni to niezwykle udatnie. Ci, którzy nie są przyzwyczajeni do wykonań muzyki przełomu XVIII/XIX wieku na instrumentach z epoki, będą zaskoczeni od początku niezwykle barwnym a przy tym selektywnym brzmieniem orkiestry. Otwierająca oratorium Haydna partia orkiestrowa, ilustrująca stworzenie świata z Chaosu, jest niezwykle sugestywna: czyste brzmienie instrumentów dętych, ostro brzmiące kotły, wielkie kontrasty i miękkie tony skrzypiec wprowadzają nas w aurę tego niezwykłego wykonania. W partiach recytatywów głosom towarzyszy fortepian z epoki a nie klawesyn. Jednocześnie McCreesh angażuje wielki zespół, nawiązując do prawykonania w 1799 r., co pozwala mu dać wrażenie prawdziwie boskiej potęgi w kulminacjach.
Ciekawostką nagrania jest użycie tu wersji angielskiej - która według samego kompozytora była równouprawniona z o wiele częściej wykonywaną i zakorzenioną w naszych uszach wersją niemiecką.
Na jeszcze jedną osobliwość tego nagrania warto zwrócić uwagę. Chór jest wzmocniony młodymi śpiewakami z Chetham’s Chamber Choir, dla których występ w zespole McCreesha jest jednocześnie wyróżnieniem jak też doskonałą lekcją wchodzenia w dojrzałe życie artystyczne. Jest to element edukacyjnego projektu zespołu Gabrieli Consort & Players dającego możliwość młodym, utalentowanym śpiewakom uczestnictwa w profesjonalnych przedsięwzięciach najwyższej próby.
Premiera: 15.02.2008
Mediapatroni płyty:
RMF Classic, INFOMUSIC.pl, HiFi i Muzyka
więcej: www.gabrieli.com
reklama