19 grudnia 2008 00:00
Info Bałtycka Agencja Artystyczna-BART ul. Kościuszki 61 81-703 Sopot

Tomasz Stańko i Andrzej Smolik w Operze Leśnej

Koncert prezentujący najnowszy projekt muzyczny Tomasza Stańki we współpracy z Andrzejem Smolikiem zainauguruje 31 stycznia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej PFK obchody jubileuszu Opery Leśnej.

 

W roku 2009 Opera Leśna obchodzi stulecie swojego powstania. Od 1909 roku ten unikalny leśny amfiteatr był miejscem wydarzeń wybitnych, na trwałe wpisujących Sopot na mapę życia kulturalnego Europy. Międzywojenne Festiwale Wagnerowskie prezentujące znakomite muzycznie i bogate inscenizacyjnie przedstawienia z udziałem gwiazd światowej sceny operowej stały się podstawą do nadania Operze Leśnej miana „Bayreuth Północy”. Z kolei Międzynarodowy Festiwal Piosenki (w latach 1977-80 jako Międzynarodowy Festiwal Interwizji) stał się jedną z najważniejszych imprez muzycznych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, jednocześnie promując sopocki amfiteatr. Z okazji obchodów stulecia tego wyjątkowego miejsca Bałtycka Agencja Artystyczna BART we współpracy z Urzędem Miasta Sopotu planuje szereg wydarzeń kulturalnych mających podkreślić jego historię i rangę.

 

Pierwszym z tych wydarzeń będzie koncert Tomasza Stańki i Andrzeja Smolika. Nowy projekt muzyczny artystów jest współczesną aranżacją albumu Tomasza Stańki „Peyotl” nagranego w połowie lat 80. XX wieku z zespołem Freelectronic. Album ten, powstały z inspiracji amerykańskim rapem przełomu lat 70. i 80. był poszukiwaniem nowego sposobu na połączenie słowa i muzyki. W tym poszukiwaniu wielką rolę odegrał Witkacy i jego „Narkotyki. Niemyte dusze”. W opisie narkotycznych wizji po zażyciu peyotlu Stańkę przyciągnęło – prócz wielkiej intensywności i abstrakcyjności tekstu – brzmienie i rytmika fraz. Słowa Witkacego zinterpretował Marek Walczewski, a tym razem będą miały szansę zabrzmieć w nowej muzycznej przestrzeni, do której tworzenia Stańko zaprosił inną wyjątkową postać polskiej sceny muzycznej. Andrzej Smolik – producent płyt takich artystów jak Kasia Nosowska, Krzysztof Krawczyk, Maryla Rodowicz czy Marysia Peszek – realizuje równolegle własne projekty, istniejące na pograniczu różnych gatunków muzycznych, eklektyczne i niebanalne. Nagrał już trzy płyty autorskie, docenione zarówno przez publiczność, jak i krytyków – jest laureatem kilku Fryderyków, Paszportu Polityki i wielu innych nagród, a w 2007 roku jego płyta znalazła się na 10 miejscu wśród najchętniej kupowanych polskich wydawnictw.

 

31 stycznia 2009, godz. 19.00
Sala Koncertowa PFK na terenie Opery Leśnej
Tomasz Stańko i Andrzej Smolik „Peyotl”

 

Tomasz Stańko – trąbka

Andrzej Smolik – instrumenty klawiszowe, gitara lap steel

Marcin Ulanowski – perkusja

Krzysztof Pacan – gitara basowa

Jose Manuel Alban Juarez – instrumenty perkusyjne

Sekcja dęta w składzie:

Radosław Nowicki – saksofon tenorowy

Łukasz Korybalski – trąbka

Dariusz Plichta – puzon

 

[img:2]
Bilety w cenie: 60 zł (do 18 stycznia), 70 zł (od 19 stycznia) można zakupić w kasie Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, ul. Kościuszki 61, 81-703 Sopot (tel. 058 555 84 51 lub 52), przed koncertem we foyer Sali Koncertowej PFK na terenie Opery Leśnej w Sopocie (upust 10 zł od ceny nominalnej dla uczniów i studentów po okazaniu legitymacji) oraz w systemie Ticket Online www.ticketonline.pl


Tomasz Stańko miał 20 lat i dyplom krakowskiej Akademii Muzycznej, kiedy w roku 1962 utworzył swój pierwszy zespół: Jazz Darings, z pianistą Adamem Makowiczem. Grupę tę, czerpiącą inspirację z wczesnych nagrań Ornette Colemana oraz innowacji Coltrane’a, Milesa Davisa i George’a Russella, historycy muzyki często przywołują jako pierwszy europejski zespół free jazzowy, ale dla samego Stańki jej znaczenie przyćmiło rok później zaproszenie do kwintetu Krzysztofa Komedy. Stańko przyznaje, że - jeśli chodzi o kierunek późniejszego rozwoju jego muzyki i jego własny styl kompozytorski - wiele zawdzięcza Komedzie. „Ów liryzm, prostota, poczucie, że gra się tylko to, co najważniejsze, podejście do struktury, asymetrii, wiele szczegółów harmonicznych – miałem szczęście, że zaczynałem właśnie z nim”. Stańko grał z Komedą pięć lat, wystąpił na jedenastu albumach, nagrywał większość tego, co Komeda skomponował i zrealizował w Polsce dla filmu.

 

[img:3]Po wyjeździe Komedy do USA Stańko powraca w 1967 r. jako lider kwartetu (z Januszem Muniakiem, Bronisławem Suchankiem, a wcześniej Janem Gonciarczykiem i Januszem Stefańskim) a rok później, razem ze Zbigniewem Seifertem słynnego Kwintetu. Kwintet Stańki grał razem do r. 1973. Wykształcił własny, fascynująco skuteczny język zbiorowej free-jazzowej improwizacji i własną komunikacyjną charyzmę. W Polsce cieszył się kultową sławą ikony hip-kultury. Od fenomenalnego międzynarodowego debiutu na Berliner Jazztage’70 znano go także w Niemczech i reszcie Europie. Nagrał trzy płyty: w Polsce „Music for K” (1970), a w Niemczech „Jazz message from Poland” (1972) oraz „Purple Sun” (1973). Ustanowił pozycję Stańki jako lidera pierwszej międzynarodowej ligi oraz wyniósł Zbigniewa Seiferta na orbitę światowej kariery. Został zapamiętany jako jeden z kamieni milowych rozwoju sztuki i kultury jazzu w Polsce i Europie.

 

W roku 1970 Stańko dołączył do Globe Unity Orchestra Alexandra Schlippenbacha, dzięki czemu nawiązał kontakt z wszystkimi najważniejszymi postaciami europejskiej awangardowej sceny jazzowej, a także utworzył kwintet ze skrzypkiem i saksofonistą Zbigniewem Seifertem. Rok później współpracował z Krzysztofem Pendereckim i Donem Cherrym. Jednak najważniejsza w latach 70. była zapewne współpraca z fińskim perkusistą Edwardem Vesalą. Zapoczątkowana „Balladyną” seria płyt ich kwartetu wyznaczyła nowe kierunki poprzez eksplorację języka freejazzowej ballady, zdobne natchnionym, szorstkim dźwiękiem trąbki. Stańko przyczynił się także do sukcesu albumu Vesali „Together”, swego rodzaju pospolitego ruszenia improwizujących artystów z regionu bałtyckiego.

 

W latach 80. Tomasz Stańko praktykował wiele różnych sposobów improwizacji. Podróżował z Vesalą do Indii i nagrał album solo w Taj Mahal; także z Vesalą spotkał się z Chico Freemanem i Howardem Johnsonem w Nowym Jorku. Sporo pracował z Cecilem Taylorem w kontekście wielkoorkiestrowym i prowadził kilka własnych grup, takich jak COCX, przymiarka do rockowych rytmów w klimacie post-Bitches Brew, oraz Freelectronic, wyprzedzająca swoje czasy eksploracja opcji elektroakustycznych. Album „Bluish”, nagrany w trio z Arildem Andersenem i Jonem Christensenem poprzedził powrót do ECM.

 

Od czasu ponownego nawiązania stosunków z ECM i płyty „Matka Joanna" w roku 1994 (pierwszy album Stańki dla ECM po 20. latach) muzyka Tomasza Stańki zyskiwała nowych słuchaczy. Dwie płyty jego międzynarodowego kwartetu z Bobo Stensonem, Andersem Jorminem i Tonym Oxley’em poprzedziły wielki sukces albumu „Litania” z roku 1997, z muzyką kompozytora i dawnego mentora Stańki, Krzysztofa Komedy. Koncertowe wydanie „Litanii” było przebojem międzynarodowej sceny festiwalowej. W roku 1998, na sesję „From The Green Hill", producent Manfred Eicher zebrał pod dyrekcją Stańki trans-idiomatyczny zespół, który połączył talenty Dino Saluzziego, Johna Surmana, Michelle Makarski, Andersa Jormina i Jon Christensena. Album „Green Hill" nagrodzono prestiżową Nagrodą Krytyków Niemieckich (Deutscher Schallplattenpreis) jako „płytę roku 2000”.

 

Wszystko to działo się, żeby tak powiedzieć, na scenie „głównej”. Równocześnie wszakże Tomasz Stańko prowadził swój „polski” kwartet, który teraz stał się dla niego pierwszym priorytetem. Pianista Marcin Wasilewski, basista Sławomir Kurkiewicz i bębniarz Michał Miśkiewicz grali już ze sobą jako (bardzo) młode trio na początku lat 90., kiedy Stańko usłyszał ich po raz pierwszy. Po tym, jak w roku 1994, zaprosił ich do współpracy, początkowo do nagrań utworów dla teatru i filmu, z których kilka wydała na płytach wytwórnia Govi, prędko stali się zespołem, z którym regularnie grywa w Polsce, zyskując równocześnie własną sławę pod firmą Simple Acoustic Trio.

 

Pierwszym albumem nagranym dla ECM w tym składzie było „Soul of Things", uznane za zasadniczy wzór stylu Stańki i jego nieomylnie rozpoznawalnego, mrocznego i intensywnego brzmienia. Na program płyty składa się tchnąca słowiańskim liryzmem balladowa suita, zatytułowana po prostu „Soul of Things", Wariacje 1-13. Muzyka zawiera aluzje do tematów zrealizowanych przez Stańkę na potrzeby filmu, a także cytaty z jego innych kompozycji, w tym klasycznego „Maldoror's War Song", ale - jak tylko trochę żartobliwie powiada sam Stańko - “przez całe życie gram ciągle jeden i ten sam utwór.” Innymi słowy tytuły są sprawą wtórną, a to, co się liczy naprawdę, to emocjonalna głębia, która pozostaje niezmienna poprzez te rozmaite fazy i formy, jakie muzyka Stańki przybierała przez wszystkie te lata.

 

Równocześnie z „Suspended Night” ECM wydało antologię nagrań Tomasza Stańki jako Volume XVII swej serii Rarum/Selected Recordings, stanowiącą użyteczny przegląd jego dorobku sprzed „Soul of Things”. W komentarzu na płycie „Rarum” Stańko opowiada o jednolitym charakterze swych kompozycji, od początku do teraz, oraz skali ich ekspresji: “Od chaosu ku ładowi, od furii do liryzmu”. Liryzm bierze górę w muzyce zespołu nagranej na „Suspended Night”, ale muzycy ci rozumieją wagę twórczego napięcia, a rozpędzone frazy Stańki zawsze skręcają bez uprzedzenia.…

 

W roku 2004 Tomasz Stańko został uhonorowany przez Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, drugiego co do ważności polskiego odznaczenia cywilnego. Jesienią 2004 r. Stańko wystąpił jako kurator dwóch międzynarodowych festiwali w Polsce: „Podpisano: Stańko” w warszawskiej Fabryce Trzciny i Jesieni Jazzowej w Bielsku Białej. Obie imprezy udały się nadzwyczaj i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność i media branżowe.

 

Wiosna 2005 roku znowu poniosła Kwartet Tomasza Stańki do USA i Kanady. Trzecia trasa północnoamerykańska rozpoczęła się od czterech wieczorów w legendarnym nowojorskim klubie „Birdland" i ciągnęła przez dwanaście miast na obu wybrzeżach i najbardziej prestiżowe sale, takie jak Blues Alley w Waszyngtonie, Hothouse w Chicago, Triple Door w Seattle, Jazz Bakery w LA, czy Yoshi’s w Oakland. Wszystkie były pełne, wiele z nich przedstawiało Stańkę już przedtem i zaprosiło go ponownie.

 

[img:1]Andrzej Smolik karierę muzyczną rozpoczynał w grupie Wilki, gdy ta, na początku lat 90., podbijała rodzimy rynek, opromieniona sukcesem debiutanckiej płyty.
Smolik przyjechał do stolicy jako nikomu nieznany muzyk ze Świnoujścia i z miejsca został przyjęty do zespołu. Już na płycie "Przedmieścia" (1993), a szczególnie na „Acousticus Rockus" (1994) dał się poznać jako nieszablonowy instrumentalista, obdarzony nieprzeciętną muzyczną wyobraźnią.
 
Jednak rock'n'rollowy tryb życia Wilków sprawił, że zespół szybko się rozpadł. Wówczas z pomocą przyszedł Piotr Banach z grupy Hey - skomponowanie piosenek na album "Puk, puk" (1996) okazało się momentem przełomowym. Nie tylko zapoczątkowało wieloletnią współpracę z Kasią Nosowską (nagrali jeszcze wspólnie „Milenę" i „Sushi", gdzie Smolik wystąpił także w roli producenta), ale sprawiło również, że drzwi do show biznesu stanęły przed artystą otworem.
 
Niebawem Smolik zyskał sobie renomę jednego z najbardziej wziętych muzyków sesyjnych w kraju. Współpracował między innymi z Myslovitz, Hey, Firebirds, Justyną Steczkowską, Rotary, Robertem Gawlińskim, Ścianką, T.Love, Krzysztofem Krawczykiem i Michałem Żebrowskim. Gościnnie występuje także w formacjach Caligari i Biafro. Znany jest również z doskonałych remiksów (Kayah & Bregovic, Afric Simone, Kayah, Gawliński). Te imponujące dokonania sprawiły, że dziennikarze mianowali Smolika mistrzem drugiego planu i jednym z najlepszych speców od muzyki elektronicznej w kraju.
 
W 2001 roku, po kilkuletnich namowach muzyk zdecydował się na wyjście z cienia i wydanie pierwszego, w pełni autorskiego albumu. „Smolik" to muzyka klubowa z ludzkim obliczem, bez cienia kontestacji, za to pełna relaksujących dźwięków. Artysta jest bowiem w równym stopniu zafascynowany nowoczesną elektroniką, co i starymi, analogowymi brzmieniami. Na płycie „Smolik" przeważają bezpretensjonalne piosenki utrzymane w klimatach chill out/retro. W roli wokalistów wystąpili przyjaciele: Artur Rojek z Myslovitz („50 tysięcy 881" - pierwszy singiel), NoviKa z formacji Futro („T.Time" - drugi singiel), Waldemar Kasperkowiak, Bogdan Kondracki (Kobong) i Larry Okey Ugwu (Biafro).
 
Wiosną 2002 roku media obiegła wiadomość, że zespół Wilki po kilku latach nieobecności na rynku, reaktywuje się i nagrywa nową płytę. W nagraniach wziął udział także Andrzej Smolik. Dzięki płycie „4", Wilki szturmem zdobyły listy przebojów, stając się najpopularniejszym zespołem roku 2002. Kolejnym projektem, w którym wziął udział Smolik była produkcja płyty Krzysztofa Krawczyka „...bo marzę i śnię". Album ten był najlepiej sprzedającym się tytułem w Polsce w roku 2002, szybko zdobywając status platynowego krążka.
 
Jesienią 2002 największe w Polsce towarzystwo ubezpieczeniowe oraz jeden z wiodących na rynku operatorów telefonii komórkowej, wystartowały z ogromnymi kampaniami reklamowymi w radiu i telewizji. Spoty ilustrowane zostały piosenkami z pierwszej płyty artysty. W ten sposób w świadomości kilkunastu milionów Polaków zaistniały utwory „T.Time" oraz „50 tysięcy 881".
Po nagraniu wspólnej płyty z zespołem Wilki, wyprodukowaniu płyty Krzysztofa Krawczyka oraz po przygodzie z muzyką filmową, Smolik kończył prace nad swoim drugim, autorskim albumem. Andrzej przygotował 12 premierowych kompozycji zaliczanych do tzw. trendu "nowe brzmienia". Kompozycje zawarte na albumie „Smolik (2)” (artysta postanowił każdy swój kolejny album nazywać po prostu „Smolik" z kolejnym numerem w domyśle) charakteryzują się światowym poziomem w sposobie ich produkcji oraz aranżacji. Do nagrania albumu muzyk po raz kolejny zaprosił gości, z którymi miał okazję współpracować przy nagraniu pierwszej płyty oraz Mikę Urbaniak, Magdę Kaspryszyn i Maćka Cieślaka z zespołu Ścianka. Połączenie dźwięków wygenerowanych przez Smolika z tekstami oraz wokalami wszystkich gości sprawiło, że album „Smolik (2)” to niepowtarzalny zbiór 12 melodyjnych kompozycji. Singlem promującym album jest piosenka „Who Told You?" śpiewana przez Mikę Urbaniak. Album premierę miał 14 kwietnia 2003 roku.
 
Płyta, ukazała się w dwóch wersjach: pierwsza - specjalna limitowana edycja dodatkowo zawierać będzie krążek z 12 remixami piosenek z wersji podstawowej płyty. Na kolejny, autorski album Andrzeja Smolika fani musieli czekać ponad 3 lata. Podobnie jak przy wcześniejszych płytach, artysta i tym razem zaprosił do współpracy gości, między innymi Novikę, Artura Rojka, Maćka Cieślaka i Mikę Urbaniak. Dodatkowo pojawiają się tu artyści z Anglii (Victor Davis) oraz z Niemiec (Maya Singh). Muzycznie płyta Smolika to połączenie subtelnej elektroniki z bardzo przestrzennymi, akustycznymi brzmieniami, żywą orkiestrą smyczkową i niezwykle zaaranżowanymi melodiami.

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz