5 marca 2009
00:00
"Pentral" nowym albumem Michała Jacaszka
Nie tak dawno informowaliśmy o nowej płycie Tarwater "Donne-Moi La Main", która ukaże się 16. marca 2009 roku nakładem Gusstaff Records. Tracklistę stanowi 10 niezatytułowanych utworów. Album wydany jest w formie 6-stronowego digipaka.
W tym samym dniu światło dzienne ujrzy inna płyta: najnowszy album Jacaszka "Pentral". Wydawnictwo ukaże się w formacie CD i DVD (razem). Płyta DVD zawiera wersję nagrań zmiksowaną w systeme Dolby Digital 5.1 oraz krótki filmm dokumentujący nagrania w reżyserii Antka Grzybka.
Michał Jacaszek jest bez wątpienia jednym z najważniejszych i najoryginalniejszych obecnie polskich producentów muzyki elektronicznej. Każda płyta sygnowana jego nazwiskiem jest inna, Jacaszek realizuje się w najróżniejszych stylistykach, od "niby-soundtracków do bajek" ("Lo-Fi Stories") przez kolaż jazzu z klubową elektroniką ("Sequel") aż po mariaż muzyki elektronicznej i poważnej ("Treny"). Przy czym "Treny" stały się bestsellerem wielu sklepów z muzyką niezależną.
W swojej kolejnej produkcji Michał Jacaszek idzie jeszcze dalej w kierunku eksperymentu, awangardy i muzyki konkretnej, stając stylistycznie blisko takich twórców jak Johann Johannsson, Murcof, Chris Watson czy Biosphere. Jacaszek udał się do wnętrz gotyckich kościołów w Gdańsku... Projekt "Pentral" (łac: wnętrze, duch, świątynia) to próba zgłębienia fenomenu pogłosu w sakralnych wnętrzach, i oddania szczególnej atmosfery jaka towarzyszy temu zjawisku. Realizacja projektu polegała na nagraniach przeprowadzonych w kilku zabytkowych świątyniach Gdańska – rejestracji wokali (śpiewali m.in. emerytowany tenor operowy Stefan Cejrowski i znana z "Trenów" Maja Siemińska), nagraniach sampli organowych (Stefan Wesołowski, Błażej Musiałczyk) a także mnóstwa dźwięków "znalezionych": dzwonków, szmerów, odgłosów dzwonów i zegarów, kroków, dźwięków dochodzących z zewnątrz etc.
Późniejsza praca studyjna koncentrowała się przede wszystkim na wzmocnieniu i przetworzeniu efektu pogłosu, generowanego przez rozmaite akustyczne bodźce – śpiew, organy, itp. Głosy, frazy organowe traktowane były często jako impuls wyzwalający akustykę wnętrza i jako takie były potem tuszowane i eliminowane. Wykorzystane na płycie sample to w zasadzie pozostałość po dźwięku, moment jego wybrzmiewania, kiedy podstawowy impuls akustyczny zamiera i miesza się z panującym w kościele szumem. Z tak wypreparowanych, charakterystycznie zaszumionych dźwięków powstały potem przestrzenne, pełne tajemnicy kompozycje. Wnętrze kościelne stanowi tu jakby główny instrument, spełniając rolę swoistego pudła rezonansowego.
"Pentral" to brzmienie wnętrza – obudzone na chwilę tajemnice gotyckich świątyń.
więcej: www.jacaszek.com
reklama