Yves Robert Trio na pięciu koncertach w Polsce
Wybitny francuski jazzman zagra w naszym kraju. Yves Robert Trio odwiedzi między innymi Gdańsk, Warszawę, Wrocław, Katowice i Poznań.
Powiedziano o nim już wszystko - „genialny puzonista", „muzyk wymykający się wszelkim klasyfikacjom", a nawet „najoryginalniejszy ze wszystkich". Yves Robert to punkt odniesienia francuskiego jazzu współczesnego. Wśród jego współpracowników znaleźli się najwięksi: Louis Sclavis i Gérard Marais. To wybitny improwizator, którego żądza muzycznych przygód wciąż pcha go do angażowania się w rozmaite, obiecujące projekty.
Yves Robert - Od dwóch dekad puzon Yves’a Roberta jest jednym z wiodących głosów francuskiej sceny jazzowej. Robert to artysta o nadzwyczajnej muzykalności, o szerokim wachlarzu środków wyrazu. Jego gra charakteryzuje się niezwykłą dynamiką, choć potrafi zaskoczyć subtelnością.
Robert (ur. 1958) pobierał nauki gry na flecie i puzonie w Konserwatorium Vichy. Po ukończeniu szkoły poświęcił się jazzowi, koncentrując się na hard bopie i free-jazz. Grał głównie w projektach Louisa Sclavisa i Michel’a Portala, dał się poznać także jako współpracownik takich improwizatorów, jak Chris McGregor, Derek Bailey, Steve Lacy, Joelle Leandre, Marc Ducret i innych.
Był liderem wielu zespołów, między innymi ogromnie popularnego trio z Bruno Chevillonem i Aaronem Scottem (1988-1990), a także dużego ansamblu Les Improvisateurs Reunis. Jego kompozycje mają otwartą strukturę, w których improwizacje zachwycają układem i fakturą. Dźwiękowe dialogi i wymiany oraz kreatywność towarzysząca wspólnej pracy sprawiają, że muzyka Roberta płonie namiętnym, intensywnym żarem.
Robert współpracował m.in. także z Gilem Evansem i Johnem Zornem.
Stefanus Vivens. Rozpoczął naukę gry na pianinie w wieku 5 lat. Oprócz fortepianu interesują go także syntezatory i muzyka elektroakustyczna. Swą karierę rozpoczął w połowie lat osiemdziesiątych w jazz-rockowej Coda Combo. Kontakty muzyczne z Bernardem Maury, Bojanem Zulfikarpasicem (grał w Żaku na Jazz Jantar 2005) i Minino Garayem i in. pozwoliły mu rozwinąć swój własny język muzyczny. Operując na obszarze jazz-fusion, muzyki argentyńskiej i wschodnioeuropejskiej jego styl rozpoznawany jest niezależnie od tego czy gra w studio czy na scenie.
Swój pierwszy autorski projekt zaaranżował w 2000 roku pod nazwą Freedom for Seeds. Zafascynowany programowaniem i samplingiem zakłada elektroniczny Lumens-Electrogecko, z którym eksploruje muzyczne terytoria od Johna Coltrane’a do Squarepushera czy Meshella Ndegeocello.
Grał m.in, z zespołem Hati Nicolasa Genesta, Hubertem Dupont, Magic Malik, Manu Codjia, Nicolas Genest, Mino Cinelu, Mathieu Donarier, Yves Robert, Linley Marthe, Médéric Collignon, Minino Garay, Elect Charon, Jean-Philippe Morel, Stephan Payen, Sylvain Cathala, Daniel Yvinec, Maxime Zampieri, Valiant Franck, Jean-Luc Lehr, Miguel Anga Diaz, Stephan Edouard, Juan Rozoff, Zé-Luis Nascimento, Merle-Anne Prins-Jorge, Manu Le Houezec, Nelson Veras, Bojan Z, Jeff Sharel, Sylvain Daniel, Denis Guivarch, Vincent Taeger, Youn Sun Nah, Philippe Gleizes, Leandro Guffanti, Gabriel Perez, Michel Guay, Daniel Casimir, Laurent Bardainne, Prabhu Edouard...
Terminy koncertów:
22.04 - Gdańsk, klub Żak, 20.00, 10-20 zł
23.04 - Warszawa, Café Kulturalna, 21.00, wstęp wolny
24.04 - Wrocław, Jazz Klub Rura, ul. Łazienna 4, 20:00, 9-14 zł
25.04 - Katowice, Jazz Club Hipnoza, 20.00, 20 zł
26.04 - Poznań, Stary Browar, 20.00, 15zł
W tle wyświetlany będzie niemiecki film niemy z 1921 roku zatytułowany "Dzika kotka (Die Bergkatze)" Ernsta Lubitscha, z Polą Negri w roli głównej, do którego muzycy opracowali ścieżkę dźwiękową. “Skrajna” komedia będąca krytyką XIX wiecznej armii pruskiej to historia pewnego porucznika, prawdziwego pożeracza serc wyrzuconego dyscyplinarnie z wojska, który zakochuje się w córce herszta bandy “śmiesznych” rozbójników.