8 maja 2009 10:11

Znamy program koncertu Holly Cole

Gwiazdą wieczoru ERY JAZZU w warszawskiej Filharmonii Narodowej (18.05) będzie wybitna kanadyjska wokalistka Holly Cole. „ Holly Cole  - mówi Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu -już dzisiaj określana jest objawieniem artystycznym  na miarę swojej rodaczki Diany Krall.
 
[img:1] Doskonale wykształcona (absolwentka prestiżowej  bostońskiej Berklee School Of Music), piękna wokalistka z równą gracją porusza się w repertuarze wielkich jazzowych standardów,  jak i popularnych przebojów muzyki rozrywkowej. W jej śpiewie dostrzec można fascynację stylistyką  wielkich wokalistek jazzu  - Dinah Washington, Sarah Vaughan i Betty Carter -  ale Holly Cole nie stroni także od własnych, subtelnych jazzowych interpretacji piosenek Joni Mitchell, Johnny’ego Nasha, The Beatles czy Toma Waitsa. To właśnie projekt  „Tribute to Tom Waits” – zestaw jazzowych interpretacji przebojów wybitnego amerykańskiego muzyka folk-rockowego przyniósł artystce laur Juno Award (kanadyjski odpowiednik Grammy Award).
 
Koncert Ery Jazzu jest europejska premierą nagrodzonego programu „Tribute to Tom Waits” i zestawem najpiękniejszych ballad zespołu Holly Cole oraz jedynym koncertem wybitnej wokalistki w Polsce !

Każdy z albumów Holly Cole powstawał w inny sposób. Pomysł na nowe wydawnictwo pojawił się po spotkaniu artystki z producentem, aranżerem i basistą Gregiem Cohenem w Toronto. Po przesłuchaniu nowych utworów piosenkarki, które miały znaleźć się na jej ósmym już albumie, zasugerował on współpracę z większym zespołem niż zwykle. Nie miała być to jednak orkiestra czy big band, ale kilkuosobowy zespół złożony z kreatywnych improwizatorów, mówiących własnym językiem, ale potrafiących również stworzyć coś razem. Główną ideą była chęć popchnięcia twórczości Holly na całkiem nowe tereny muzyczne.

Greg Cohen, urodzony w Los Angeles, mieszka w Nowym Jorku od lat osiemdziesiątych XX wieku. Komponował dla świata muzyki, teatru i filmu. Jako aranżer współpracował z Davidem Byrne’m, Davidem Sanbornem i Tomem Waitsem. Na basie grał z takimi muzykami, jak Ornette Coleman, Elvis Costello, Laurie Anderson, Bill Frisell, Jewel, Lou Reed czy Bob Dylan. Od razu wiedział, kogo chciałby zobaczyć w proponowanej Holly grupie nowojorskich muzyków, którzy mieliby pomóc jej w nagraniu nowego albumu. Byli to: Matt Munisteri (gitara), Steven Wolf (bębny), Marty Ehrlich (saksofon altowy), Lenny Pickett (saksofon tenorowy & klarnet), Scott Robinson (saksofon basowy & theremin), John Allred (puzon), Robert DeBellis (klarnet basowy & saksofon barytonowy) oraz Vincent Chancey i Mark Taylor grający na waltorni.

Pomimo tego, że Cole nie śpiewała z żadnym z wymienionych artystów wcześniej, ufała instynktowi i zamysłowi muzycznemu producenta, na którym nie zawiodła się już kilka lat temu. W 1991 r. Holly nagrała z Cohenem album Blame It On My Youth. Nowojorski muzyk proponował również zaproszenie do współpracy basisty Davida Piltcha i pianisty Aarona Davisa, z którymi artystka współtworzyła dawne trio. Dołączyć do nich miał również gitarzysta Kevin Breit. Materiał na nowy album, zatytułowany po prostu Holly Cole, został zarejestrowany w trakcie trzech sesji nagraniowych: pierwsze dwie miały miejsce w Brooklyn Recording Studio w Newym Jorku, kolejna odbyła się w Phase One w Toronto.

Po tym jak skompletowała ostateczną listę utworów, które miały znaleźć się na płycie, Cole rozpoczęła telefoniczne rozmowy z uznanym nowojorskim aranżerem i pianistą Gilem Goldsteinem, który współpracował z takimi sławami, jak Michael Brecker, David Sanborn, Pat Metheny czy James Moody. Chciała, aby muzyk zajął się aranżacją nowych kompozycji. W odróżnieniu od wielu aranżerów artysta znany był z tego, że nie zamyka się na propozycje muzyków, z którymi współpracuje i bierze pod uwagę ich sugestie. Goldstein nie zmienił piosenek w drastyczny czy radykalny sposób, dodając im jedynie delikatnej kolorystyki i nowych dźwiękowych „smaczków”, których brak było w ich wcześniejszej wersji. Na albumie muzyk grał także na fortepianie.

Już po pierwszych próbach Cohen wiedział, że album pokochają wszyscy miłośnicy talentu piosenkarki, a po zakończeniu procesu nagrywania uznał płytę za najlepsze dokonanie wokalistki, porównując owoc ich współpracy do twórczości takich wykonawców, jak Tony Bennett, Rosemary Clooney czy Bing Crosby .

Album otwiera This House is Haunted – utwór pochodzący z 1930 r, a napisany przez duet Billy Rose & Basil Adlam. Kolejne kompozycje, czyli I Will Wait For You, Charade, Life Is Just A Bowl Of Cherries i dwie kompozycje autorstwa Irvinga Berlina Be Careful It’s My Heart i Reaching For The Moon mogą sugerować, że materiał na płycie ma raczej smutny i nostalgiczny charakter. Dopiero gdy zestawi się piosenki razem, okazuje się, że wspólnie nabierają nowego, radosnego znaczenia. Duży wpływ na to ma udział wyjątkowych instrumentalistów, którzy prowadzą słuchaczy na prawdziwą wycieczkę po historii muzyki: od The Waters of March z repertuaru Antonio Carlosa Jobima, po Reaching For The Moon i Life Is Just A Bowl Of Cherries – utwór po raz pierwszy spopularyzowany przez przez Vagabond Lover Rudy Valee w latach dwudziestych XX wieku. Na płycie znalazła się również kompozycja samej artystki, Larger Than Life, będąca nawiązaniem do późnych dokonań Cole’a Portera.

Ciekawym doświadczeniem okazała się również praca nad kompozycją The Alley Cat Song, napisaną w 1962 r. i pochodzącą z repertuaru Benta Fabrica. Gdy Holly po raz pierwszy usłyszała utwór, nie była nim zachwycona. Po ponownym przesłuchania stwierdziła jednak, że nagranie go w jej własnym stylu może być ciekawym wyzwaniem. Szczególnie ciekawiło ją, jak z kompozycją poradzi sobie Goldstein.

Wielu ceni Holly Cole za to, że posiada ona swoją własną osobowość muzyczną. Oczywiste jest to, że inspiruje się twórczością innych, dużo o tym mówi i słychać to w jej dokonaniach. Jednak gdy śpiewa, słuchacz może spodziewać się, że jej interpretacje nie są ślepym naśladownictwem. Na warsztat Cole wybiera utwory autorstwa Tin Pan Alley, czy piosenki z broadwayowskich i hollywoodzkich filmów z poprzednich dekad (It’s All Right With Me z Can Can czy Charade i Be Careful It’s My Heart z Holiday Inn) dlatego, że są to bardzo dobrze napisane utwory. W dzisiejszych czasach pisanie i śpiewanie świetnych tekstów to trudna rzecz, tak samo jak komponowanie do nich muzyki. Pomimo różnic pomiędzy poszczególnymi albumami Holly Cole, jest kilka stałych elementów, które można znaleźć na każdym z nich – jej niezmienny pociąg do eksploracji ludzkich uczuć, seksualności oraz humor. Piosenkarka lubi patrzeć na temat życia z różnych stron i perspektyw, co nieprzerwanie czyni jej muzykę poruszającą i interesującą

ERA JAZZU – HOLLY COLE
18.05.2009 -Warszawa/Filharmonia Narodowa

Bilety/ceny : 180, - VIP ( strefa 1,2,3 ) ;
                      120, - amfiteatr (strefa 4,5)
[img:2]

więcej: www.jazz.pl
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz