28 maja 2009 02:01

iTunes - bliżej, czyli dalej

Wszystkie dzienniki ekscytują się komunikatem Unii Europejskiej, że posiadacze praw muzycznych są bliscy porozumienia w sprawie paneuropejskiej licencji muzycznej, które pozwoli kupować muzykę w Internecie w całej Unii. Czy słusznie? Patrząc z perspektywy wydarzeń medialnych z ostatnich miesięcy nic się nie zmieniło…

Według "Dziennika Polska Europa Świat" cytującego "Wall Street Journal" Komisja Europejska wymusiła na Apple deklarację, że ta "rozważa udostępnienie całej swojej oferty internetowej wszystkim europejskim konsumentom". Zwróćmy uwagę na słowa "rozważa udostępnienie"…, na dodatek dodając warunek: "jeżeli będzie w stanie realizować plany licencyjne na zasadzie paneuropejskiej".

Apple w przeszłości trafiło pod lupę Brukseli, ponieważ firma Steve'a Jobsa pozwalała konsumentom kupować muzykę tylko w kraju, w którym mieszkają, prosząc ich o korzystanie z karty kredytowej wydanej w kraju zamieszkania. Appleoficjalnie tłumaczyłoograniczenia w sprzedaży internetowej restrykcyjnymi umowami licencyjnymi. Wszystkie kraje UE mają bowiem własne stowarzyszenia twórców, które dysponują wyłącznym prawem do pobierania opłat za wykorzystywanie muzyki twórców w danym kraju. To tylko część prawdy, bowiem Apple wykazało odpowiednią determinację do włączenia iTunes Store na kilku ważnych rynkach europejskich. W przypadku tych mniejszych, włącznie z polskim, Apple nie wykazywało takiej samej determinacji,nieoficjalnie tłumacząc, że "wiele krajów nie oferuje wystarczająco dużego rynku, który by uzasadniał koszty i wysiłek potrzebne do sprzedaży w danym kraju".

Biorąc pod uwagę demograficzny charakter naszego rynku moglibyśmy się poczuć urażeni słowami przedstawicieli Apple. W końcu jest nas całe 38 milionów, czyli tyle ile Czechów, Słowaków, Austriaków i Węgrów razem wziętych, oraz niewiele mniej niż Hiszpanów czy Anglików. Potencjalnie powinniśmy być niezwykle atrakcyjnym rynkiem godnym wykazania przez Apple nieco determinacji w walce z wydawnictwami fonograficznymi. Patrząc jednak na rynek muzyczny w naszym kraju, którego całkowita wielkość odpowiada zapewne rynkowi średniego miasta w Wielkiej Brytanii, a przyzwolenie społeczne kradzieży intelektualnej jest powszechne, jest oczywiste, że dla Apple jako rynek nie istniejemy.

Niemniej jednako iTunes walczymy. I słusznie. W lipcu ubiegłego roku Bruksela nakazała stowarzyszeniom narodowym otworzyć swoje rynki na konkurencję. Komisja argumentowała, że praktyka stowarzyszeń polegająca na zmuszaniu artystów do korzystania z ich usług wytworzyła 27 monopoli w Europie. Wczorajsza zapowiedź zmian w strategii Apple to także odpowiedź na nacisk Komisji Europejskiej na zmiany w sposobie dystrybucji iTunes Store. Według Megleny Kunevej, unijnej komisarz ds. polityki ochrony konsumentów, obecne ograniczenia w dostępie do oferty iTunes to przejaw dyskryminacji ze względu na narodowość.

Deklaracja dobrej woli Apple i Brukseli mogą jednak nie wystarczyć. Jak tłumaczy Apple, część wytwórni fonograficznych, których katalogi udostępnia iTunes, nie chce otwierać sklepu na kraje nowej UE z powodu wysokiego poziomu piractwa. "Rzeczpospolita" podaje wyliczenia amerykańskiej organizacji International Intellectual Property Alliance, że na nielegalnym obrocie muzyką polska gospodarka straciła w 2008 r. ok. 100 mln dol. Z kolei wyliczona przez Business Software Alliance stopa piractwa oprogramowania w Polsce to 56 proc. Zmieńmy te niekorzystne statystyki poprzez skuteczną krucjatę przeciwko piractwu internetowemu. Przygotujmy zdroworozsądkową kampanię edukacyjną na temat bezpieczeństwa zakupów w sieci. Może wtedy Apple spojrzy na rynek polski nieco łaskawszym okiem. Żaden sprzedawca nie zignoruje rynku, na którym jest kilkanaście milionów potencjalnych klientów. Na Unię Europejską nie ma co liczyć w najbliższym czasie. Procedury legislacyjne w Unii Europejskiej są długie, uwarunkowane dodatkowo zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Ostatnie wypowiedzi przedstawicieli Apple to czysta kurtuazja. Nic się nie zmienia.

Przemysław Pająk


(Spider's Web)
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz