19 maja 2010 18:32

Dekodowanie rzeczywistości w sześciu krokach – Relacja z występu Zorn + Anderson + Laswell

Mocarna trójca muzyki awangardowej, której występ otworzyć miał drugą edycję KODÓW – (lublińskiego festiwalu tradycji i awangardy muzycznej) dała doskonały przykład udanej improwizacji, która przecież nie jest niczym innym jak tylko rozmową muzyków.

[img:1]

A trio Zorn – Anderson – Laswell rozumie się doskonale. Na dziedzińcu Zamku Lubelskiego dali świetny trwający około 1,5 h występ po brzegi wypełniony MUZYKĄ i pomysłami. Nie można tu mówić oczywiście o jednym pomyśle na brzmienie, gdyż każde z nich przemycało do powstających na bieżąco utworów własne wątki, zwroty akcji oraz musiało reagować na to co robią inni. Kolokwialnie mówiąc każdy z artystów "ciągnął w swoją stronę", równie często jak współpracował z partnerami do gry. Wyszło im wspólnie sześć, raz gorszych raz lepszych, naprawdę różnorodnych utworów.

1. Utwór pierwszy w zasadzie wydawała się zwyczajnymi podchodami. Zorn na saksofonie, Laswell na basie i Anderson z elektrycznymi skrzypcami sprzężnymi z syntezatorem. Każdy ciągnął w swoją stronę, sprawdzał na ile może sobie pozwolić, czy próbował wciągnąć we własną grę towarzyszy. Efekt wyszedł oczywiście strasznie pogmatwany. Laurie i Laswell postawili na repetytywność, z tym, że ten drugi nie szalał za szczególnie, a jedyna pani w towarzystwie uderzała w publiczność wyliniałym brzmieniem kojarzącym się z jej płytą "Strange Angels" wydaną w latach 80. Zorn natomiast szalał na saksofonie wydobywając z niego dźwięku, które przyprawiały o gęsią skórkę.

2. Przystopował w drugim utworze gdzie prawie wcale go nie było. Pięknie grali razem natomiast Laurie i Laswell. Potężne ściany bassu o wygładzonej fakturze wzmacniane były już całkiem współczesnym przesterowanym w ambientowe kolaże brzmieniem skrzypiec Laurie. Muzyczna rozmowa tej dwójki była o tyle ciekawa, że Anderson to wieloletnia partnerka Lou Reeda, którego na festiwalu zastępował Laswell właśnie. Wszystkich połączył natomiast Zorn, który do gry włączył się dopiero pod koniec utworu.

               

3. Kontynuacja współpracy Laswell – Anderson punkt kulminacyjny osiągnęła w trzecim utworze, gdzie tak jak w poprzednim kawałku saksofon Zorn gdzieś się zapodział. Potężne brzmienie bass i elektroniki zupełnie mi wystarczyły i z tej części koncertu pamiętam tylko je. W tym utworze rozwinięto wątki zaczęte wcześniej i chyba to właśnie on był najlepszy.

4. Czwórka natomiast była doskonałym przykładem solowych popisów uczestników koncertu. Rozpoczęła ją w pojedynkę Anderson, która również przez chwilę wykorzystała swój wokal. W środkowej części szalał saksofon Zorna, całość natomiast bardzo ładnie zamknęły solówki Laswella.

5. Do obu panów z całą pewnością należała kolejna, piąta już improwizacja. Doskonały warsztat i brak strachu w przełamywaniu stylistycznych granic uczynił tę część prawdziwie szaloną. Przypominało to czasy Naked City i Praxis, czyli funk wyważający drzwi punku. Laurie musiała zadowolić się degradacją do roli plumkającego tła.

[img:2]

6. Utwór szósty zagrany jako długo wypraszany bis, niestety trochę mnie rozczarował, choć w sumie nie powinien. Muzycy zatoczyli koło gdyż zagrali podobnie jak na początku występu – bardzo eklektycznie, co niestety znaczyło też w tym wypadku też mało spójnie.

Pierwszy występ całej trójki trzeba oczywiście zaliczyć jako udany. Rzadko zdarza się tak świetne słuchowisko, również pod względem technicznym. Występ był świetnie przygotowany i nagłośniony z godną występujących artystów precyzją.

Na pewno był to świetny początek festiwalu Kody, na którym w tym roku wystąpią również Philip Glass oraz Arvo Part.

Tekst: Marcin Świerczek

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz