Dźwiękowa Historia Reggae – Wykład Multimedialny
Przedmiotem wykładu będzie zbiór, ściśle subiektywnie wybrany, najważniejszych terminów związanych z historią ruchu rastafariańskiego i muzyki reggae. Prezentacja ta jest pomyślana jako swoista próba konfrontacji wielu współczesnych wyobrażeń o reggae z rzeczywistym przesłaniem poszczególnych utworów, ich wymową ideologiczną, czy też kontekstem kulturowo – politycznym, w jakim zaistniały poszczególne utwory.
One Love Sound Fest 2006 :: Hala Ludowa :: Wrocław :: 18.11.2006
Start wykładu: godz. 19:30 Miejsce wykładu: Workshop Room
Autorzy pragną poznać słuchaczy z trzema grupami zagadnień, które wpływają na całokształt zjawisk związanych z reggae.
Grupa pierwsza, to utwory o ojczystej wyspie reggae – Jamajce. Przyzwyczajony do mitu Jamajki słuchacz gotów będzie wysłuchać pieśni pochwalnych na cześć wspaniałej tropikalnej wyspy, jej żywej zieleni, cudownej przejrzystości i bogactwa wód ją okalających. O słodkim życiu, które upływa w błogim zapomnieniu i lenistwie. Oczywiście, o tym też będzie mowa. Wszystkie powyższe walory bledną jednak w cieniu prawdziwej Jamajki i zastraszającego ubóstwa społeczności jamajskiej, w cieniu wojny gangów, która zdaje się nie mieć końca i w cieniu dziedzictwa postkolonialnego i postniewolniczego, lub też w cieniu nowego niewolnictwa. Wszystkie zaś całkowicie prawdziwe wydarzenia stanowią o jamajskiej rzeczywistości. Wydarzenia, które tworzą rzeczywistość. wydarzenia żywe i bolesne, które trwają obok mitu i wbrew mitowi.
Grupa druga, to próba przedstawienia wybranych aspektów rastafariańskiej tożsamości. W tym przypadku będzie to głównie ukazanie jej w kontekście biblijnym. Tym samym autorzy pokuszą się o dotarcie do samych źródeł religijnych i życiowych wyobrażeń rastafarian. Będzie to próba ukazania w jaki sposób historyczne opowieści, które – jak mogłoby się zdawać – służą wyłącznie budowaniu umoralniających przykładów w pewnym oderwaniu od rzeczywistości, w rastafariańskiej interpretacji życia w całkiem nowych znaczeniach.
Grupa trzecia wreszcie, to zespół terminów ściśle muzycznych głęboko osadzonych w kulturze reggae. Zostaną przedstawione nie tylko wzajemne ich powiązania, ale głównie sama historia, jakkolwiek w dość skrótowej formie, kształtowania się poszczególnych“manifestacji muzycznych”.
Zostaną przedstawione następujące terminy: "Jamajka", "kraj bez historii", "miejsce ucisku i niewoli", "Marcus Garvey", "pierwsi rastafarianie", "Czarni Izraelici", "niewola babilońska", "język Rasta", repatriacja", "Syjon"; "sound system", "toaster", "riddim".
Autorzy: dr Radosław Łazarz & Michał Kujawa