Legendarny pianista Abdullah Ibrahim po raz pierwszy w Polsce !
Era Jazzu wielokrotnie zapraszała artystów, którzy po raz pierwszy pojawiali się na polskich estradach ( np. Abbey Lincoln, Steve Lacy, grupa Oregon, Lee Konitz, Dianne Reeves) i zawsze koncerty te były wielkimi wydarzeniami artystycznymi. Teraz zaproszenie przyjął wybitny i legendarny pianista Abdullah Ibrahim (’72) - artysta, którego pozycja na jazzowym rynku jest znamienita i bezsporna.
„ Postać wybitnego pianisty Abdullaha Ibrahima ( znanego także jako Dollar Brand) jest w tym kontekście szczególna – rekomenduje artystę Dionizy Piątkowski, dyrektor Ery Jazzu - oto bowiem przybywa muzyk utożsamiany nie tylko z estetyką jazzu, ale także jako pionier afro-jazzowej tradycji. To sam Duke Ellington, zauroczony w latach sześćdziesiątych wirtuozerią pianisty, zaproponował mu udział we wspólnych koncertach. Z czasem A.Ibrahim wprowadził do swojego rozległego repertuaru także wielkie standardy Ellingtona ,a album „Ode To Duke Ellington „ stał się jednym z najbardziej znaczących nagrań dzisiejszego jazzu. Ale do historii tej muzyki przechodzi A.Ibrahim głównie jako piewca wielkiej afrykańskiej tradycji tak subtelnie wplecionej w jego jazzową wirtuozerię jego pianistyki. Artysta, który urodził się i wychował w Południowej Afryce, jest doskonałym piewcą i mentorem „ african-roots” we współczesnej muzyce. Nie stroniąc od odważnych i nowoczesnych form potrafi swoimi balladami nadać każdemu nagraniu i koncertowi walor wielkiego, artystycznego doznania. Nie bez powodu o recitale artysty i jego Trio zabiegają najważniejsze sale koncertowe świata, a sam pianista jest zawsze wielką gwiazda największych festiwali jazzowych.”
Jako Dollar Brand, karierę zawodową zaczynał w połowie lat pięćdziesiątych, wykonując głownie muzykę popularną. Pod koniec dekady założył - już koncentrujący się na jazzie - zespół, w którym grał trębaczh Hugh Masakela. Swoją aktywnością polityczną (na początku lat sześćdziesiątych) naraził się władzy i emigrował do Europie ( akompaniując wokalistce Sathimie Bea Benjamin, którą następnie poślubił). W czasie pobytu w Szwajcarii (1963 r.) zwrócił na siebie uwagę Duke’a Ellingtona, który pomógł mu zorganizować sesję nagraniową oraz zarekomendował koncerty w Stanach. Dolar Brand osiedlił się w Nowym Jorku, aby grać wkrótce z czołowymi przedstawicielami awangardowego jazzu ( jak np. Elvin Jones, John Coltrane, Gato Barbieri, Don Cherry, Ornette Coleman). Nie zerwał ze swymi fascynacjami politycznymi i religijnymi: pod koniec lat sześćdziesiątych przeszedł na islam, przyjął też nowe imię i nazwisko Abdullah Ibrahim, pod którym odtąd występuje. Wyrok zakazu działalności wydany w Afryce na Afrykański Kongres Narodowy utrudnił kontakty A.Ibrahima z krajem rodzinnym, powracał jednak okazjonalnie do Afryki Południowej, aby dokonywać nagrań i koncertować. Artysta nie zważając na wygnanie z ojczyzny i oderwanie od korzeni, nie zaprzestawał badań nad muzyką afrykańską, pracował też nad sposobami wtopienia jej we współczesny amerykański jazz. Eksperymenty te sprawiły, że jego liczne występy i nagrania są nacechowane niezwykłą indywidualnością. Na początku lat osiemdziesiątych Ibrahim poszerzył swe muzyczne horyzonty, komponując m.in. operę „Kalahari Liberation” , która - wystawiana w całej Europie - zdobyła wielkie uznanie i popularność.
„ Tak na dobra sprawę - kontynuuje D.Piątkowski – pianistyka Abdullaha Ibrahima jest nieporównywalna i na swój sposób jedyna: od zaśpiewów ellingtonowskich” po frazy czerpane wprost z Arta Tatuma, subtelności akordów Keith Jarretta ,ludyczność Oscara Petersona i swing Errola Garnera. Każda płyta A.Ibrahima jest inna, ale nigdy nie jest pozbawiona eksperymentalnej afrykańskiej rytmiki. Każdy koncert jest wielką subtelna suitą, w której jest miejsca na melodyjne tematy, piękną improwizacje i wspaniały jazzowy feeling. Grę Ibrahima-pianisty, ale także wiolonczelisty, flecisty i saksofonisty sopranowego cechuje niezwykły rytmiczny wigor, intrygujące skrzyżowanie jazzowego bopu z muzyką jego ojczystego kraju oraz ellingtonowskich i monkowskich nastojów. Ibrahim-kompozytor przekonująco i z niezwykłym talentem połączył muzykę dwóch kultur, co w efekcie stworzyło niepowtarzalny, własny styl”.
ERA JAZZU: ABDULLAH IBRAHIM Trio
8.11.2006,godz.20. Warszawa Sala Kongresowa
Abdullah Ibrahim piano
Belden Bullock double bass
George Gray drums
Bilety (160,-;120,-;70,-)
zamówienia biletów poprzez e-mail
[email protected] oraz fax 061-813.25.66
miejsca sprzedaży : Sala Kongresowa
Bileteria / salony EMPiK
Traffic,
Kino Teatr BAJKA
ZASP/Eventim
oraz
www.eBilet.pl
www.eventim.pl
www.ticketonline.pl
www.ticketart.pl
www.ticketportal.pl
www.bileteria.com
www.shortcut.pl
www.mwproduction.pl
Era Jazzu www.jazz.pl