1 czerwca 2011 15:17

Riverside w Gdańsku - relacja zza kulis koncertu

Riverside 10th Anniversary Tour zawitał do Gdańska. Tym razem polecamy waszej uwadze detale techniczne z którymi zespół musiał sobie poradzić na miejscu.

[img:1]

Chyba wszyscy wiedzą jak niefortunna akustyka jest w CSG. Po każdym koncercie tam nachodzą mnie myśli - dlaczego nie zorganizowano koncertu w Parlamencie czy nowo wybudowanej Ergo Arenie czy Hali Gdynia. Centrum jest może ciekawe od strony architektonicznej – industrialne klimaty, a dużą powierzchnię łatwo zaadoptować… Ale słupy, wysoki sufit, wąski środek, setki kantów... kto wie jak wygląda studio nagraniowe czy radiowe wie, że dźwięk tego nie znosi.

Wielkie betonowe ściany powodują podobne warunki akustyczne jakie spotykamy w kościołach i tworzy się pogłos, a nawet kilkusekundowe opóźnienie dźwięku. A tej nocy nie mieliśmy do czynienia z klasyką (tu akurat takie okoliczności mogłyby pomóc), tylko z wyrafinowaną progresywą, pełną melodii (np. Conceiving you) ale i też mocnego kopa (np. 02 Panic Room).

Zastane warunki były inne niż oczekiwane przez zespół, ale wszystko szło po ich myśli i dźwięk brzmiał zaskakująco dobrze. Po koncercie znalazła się chwila na rozmowę z Danielem Schindlerem, który jest technicznym Riverside od ponad 5 lat. Oprócz Riverside dba o dźwięk również dla zespołu Hammerfall (FoH) i Nil Karaibrahimgil (Mon). Ponadto miksował DVD dla takich artystów jak m.in.: Paul Carrack (Live at Rockpalast). Ostatnio również zaufali mu Magne Furuholmen (a-ha), Guy Berryman (Coldplay), Martin Terefe (Producent Jasona Mraza) i Jonas Bjerre (Mew), którzy stworzyli super-projekt pod nazwą „Apparatjik“, gdzie Daniel jest "technicznym od monitorów". Także festiwale jak: Sonisphere w Sofii (2010) i Bukareszcie (2010) znajdują się na jego liście - jako jeden z odpowiedzialnych za techniczną część wydarzenia.

Daniel tłumaczył mi, że Riverside jest zespołem, którego mix jest bardzo złożony - a porównując to do warunków studyjnych, gdzie na piosenkę ma się kilka dni, to na koncercie on ma tylko jedno podejście i w dodatku wszystko dzieje się dokładnie w tym momencie. Z powodu złożoności muzyki Riverside - zespół jest zmuszony targać ze sobą mnóstwo sprzętu - w tym np. Digidesign D-Show Profile z 86 kanałami w użyciu podczas koncertu. Ponadto do obróbki dźwięku używają ProTools-System, który współpracuje z Steven Slate Trigger.

[img:2]

Wybór mikrofonów był również bardzo istotny. Wokalista Mariusz Duda śpiewa całkiem cicho – a tuż za nim mamy mocny i głośny band. Najlepiej w tej sytuacji sprawdził się mikrofon HEIL PR35 dla Mariusza. Aby poradzić sobie z wieloma różnymi brzmieniami gitar Schindler używa 2 HEIL PR30 dla ciężkich dźwięków i solówek oraz 2 AT4040 dla czystych dźwięków na kolumnie Stereo Guitar-Cabinett gitarzysty Piotra Grudzińskiego. Do symulatora efektu Leslie natomiast używane są dwa mikrofony Audio-Technica AE3000 i jeden AE200 dla Subwoofera. Wejście DI-Line dla Hammonda biegnie do Amplitube-Plug-In na ProTools-System. Dźwięk basówki Dudy jest również dzielony. Pierwszy kanał przed tym jak Ampeg na scenie dotrze do Amplitube Ampeg-PlugIn, drugie wyjście bezpośrednio na wzmacniacz Ampeg na scenie.

Jeśli chodzi o nagłośnienie to użyte zostały: d&b Q1, Q7, Q-Sub i B2. System d&b został dostarczony przez Konsbud-Audio. Inżynierem dźwięku i osobą odpowiedzialną za ten system był Zike. W sumie aż 14 osób ( w tym czwórka na scenie) obstawiało gdański koncert.

Reasumując dźwięk z piosenki na piosenkę robił się coraz lepszy (dla przypomnienia: mimo próby ludzie z tzw. budki akustyków potrzebują trochę czasu na dostrojenie – najczęściej do 2 piosenek), a przy końcu, biorąc pod uwagę sprzęt i miejsce, było to już mistrzostwo świata. Mój osobisty typ to 02 Panic Room – perfecto – brzmiało mi w głowie jeszcze przez dobrych kilka godzin!

Sporą finezją popisał się też Mateusz Dudar – odpowiedzialny za oświetlenie. Nie tylko cztery wielkie Iksy ( na cześć 10-lecia zespołu) robiły wrażenie, ale spectrum wykorzystanych możliwości była bardzo miła dla oka i idealnie uzupełniała to co w dole działo się na scenie.




Tekst: Sabina Lawrów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz