12 sierpnia 2011 12:29

Nie cichnie burza wokół bezpieczeństwa na Woodstocku

Swój głos w sprawie barierek ochronnych i bezpieczeństwa na festiwalach zabierają kolejne osoby związane z biznesem muzycznym.

[img:1]
Swoje stanowisko wyrażają zarówno najmocniej zainteresowani, czyli Jurek Owsiak i zespół Prodigy, jak i rodzimi artyści (np. Czesław Mozil na swoim profilu facebook), organizatorzy innych wielkich polskich i zagranicznych festiwali, jak i Komenda Wojewódzka w Gorzowie.

Mystic Production wydał oświadczenie o treści:
"Pan Jerzy Owsiak, organizator Przystanku Woodstock w Polsce, wysunął fałszywe oskarżenia wobec The Prodigy, a także całej ekipy produkcyjnej i reprezentującej zespół. Oskarżenia dotyczyły „niebezpiecznego” oraz „nieprofesjonalnego” zachowania grupy podczas sobotniego koncertu. Kategorycznie zaprzeczamy tym oskarżeniom.

W piątek wieczorem nasz production manager Karel Hamm powiadomił nas, że Pan Owsiak, pomimo podpisania kontraktu mówiącego m.in. o ustawieniu barierek ochronnych, nie zamierza dopełnić tego zobowiązania. Organizator Przystanku Woodstock, uznawanego za największy europejski festiwal, mogący pomieścić 500 tysięcy gości, powinien zapewnić barierki ochronne, które stanowią niezbędny element zabezpieczenia wszystkich europejskich i światowych festiwali. Ta zasada obowiązuje w większości krajów i jej przestrzeganie podczas koncertu na Przystanku Woodstock nie jest żądaniem zespołu, obawiającego się o swoje bezpieczeństwo, lecz odpowiedzialną decyzją mającą na celu ochronę polskich fanów. Na postawienie barierek ochronnych nalegał menedżer zespołu John Fairs, mając na uwadze głównie bezpieczeństwo zgromadzonej publiczności. Przestrzeń między barierkami a sceną miała ułatwić pracę ochrony, interweniującej podczas parcia fanów na barierki, oraz ekipy medycznej. Wolne miejsce było potrzebne również straży pożarnej, która chłodziła wodą rozentuzjazmowany tłum pod sceną. Wszystkie te zabiegi nie byłyby możliwe, gdyby nie wolna przestrzeń między sceną a publicznością. Barierki ochronne umożliwiały sprawne działanie służb zatrudnionych przez organizatora, mających na celu dbanie o bezpieczeństwo festiwalowiczów. Pan Owsiak chciał jednak zaryzykować i narazić zebrany tłum na wielkie ryzyko, głównie ze względu na przewyższającą oczekiwania liczbę uczestników, która według raportu promotora wynosiła 670 tysięcy. Realnie impreza o takiej wielkości musiałaby być zabezpieczona wieloma barierkami. Przystanek Woodstock, jako członek The European Festival Association – YOUROPE, jawnie naruszył pierwszą zasadę stowarzyszenia, mającego na celu „edukowanie oraz informowanie swoich członków poprzez seminaria, warsztaty i panele. Yourope stara się podnosić standardy bezpieczeństwa oraz opieki medycznej na rynku festiwalowym.”

Przystanek Woodstock być może podlegał polskim regulacjom, jednak nie spełniał europejskich wymogów bezpieczeństwa. Polscy organizatorzy imprez często dostosowują się do regulaminu „HSE Events Safety Guide”, mówiącego m.in. o konieczności ustawienia barierek w trakcie wszystkich koncertów, nie tylko The Prodigy. O przestrzeganiu tego regulaminu zapewniają agencja Alter Art, organizator Heineken Open’er Festiwal, oraz firma Go Ahead, opiekująca się jarocińskim festiwalem. Podobne deklaracje złożyły agencja Good Music oraz Charm Music. Stosowanie barierek ochronnych jest więc powszechną praktyką wśród organizatorów, pomimo braku takiego nakazu w polskim prawie. Jednym z najważniejszych punktów w organizacji imprezy jest upewnienie się, że zostały zachowane wszystkie zasady bezpieczeństwa na wypadek ewentualnych zagrożeń. Barierki ochronne mają służyć przede wszystkim bezpieczeństwu publiczności, nie tylko zespołu. 

Poczuliśmy ogromną ulgę, kiedy poinformowano nas, że podczas koncertu nikt nie uległ poważnemu wypadkowi. Jeśli chodzi o wypowiedź Pana Owsiaka dotyczącą barierek ochronnych, mogę tylko stwierdzić, że Przystanek Woodstock jest jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc, które odwiedziłem podczas mojej 25-letniej pracy. Przestrzegam też wszystkich promotorów i artystów, aby poważnie rozważyli decyzję o udziale w tym festiwalu ¬- może być fatalna w skutkach z powodu niezachowania standardów opieki medycznej oraz bezpieczeństwa zgromadzonej publiczności.

Zarzuty postawione zespołowi są całkowicie niezgodne z prawdą.  Policyjna eskorta miała zapewnić sprawne dojechanie zespołu na festiwal. Według Pana raportu naliczono 124 tysiące pojazdów, co spowodowało ogromne utrudnienia na drodze. Wszyscy artyści korzystali z eskorty, aby uniknąć problemów z dostaniem się na festiwal. Te działania były koniecznością, a nie arogancją ze strony zespołu. Jaki cel miałoby trzymanie publiczności w godzinnym oczekiwaniu na muzyków, nie mogących się dostać na imprezę ze względu na zakorkowane drogi. Ponadto wskazane jest, aby zespół po zakończeniu występu od razu opuścił obszar festiwalu. 

Wszystko to, co powyżej napisałem, jest faktem i zaprzeczam wypowiedziom promotora, według którego barierki stanowiły przyczynę wszystkich wypadków zaistniałych podczas koncertu.
Mamy dużo szacunku do wspaniałej charytatywnej pracy Pana Owsiaka, było to głównym powodem przybycia zespołu na festiwal, jednak zasady bezpieczeństwa powinny być ponownie rozpatrzone przed organizacją kolejnych eventów tego typu.

John Fairs (menedżer The Prodigy)
Tony Duckworth (Label Manager Mystic Production)
Nowa HSE legislacja, która została ustanowiona 4 kwietnia 2001 roku, mówi o opiece medycznej oraz bezpieczeństwie jako nadrzędnych celach stowarzyszenia. Wprowadzenie prawa korporacyjnego zobowiązuje wszystkich promotorów do wyeliminowania ewentualnych zagrożeń podczas eventów.

HSE Event Safety Guide
W razie napierania publiczności jest wymagane ustawienie przed sceną barierek ochronnych. Brana jest pod uwagę liczba zgromadzonych widzów, ich zachowanie oraz rozmiary powierzchni, na której są zgromadzeni. Na większości koncertów barierki ochronne będą wymogiem.

Festival Republic Ltd (Melvin Benn, MD – 

Glastonbury / Reading and Leeds Festival ):

Według mnie, decyzja John’s Fairs’a była słuszna i całkowicie uzasadniona.
Ciężko pracujemy nad utrzymaniem bezpieczeństwa podczas angielskich festiwali i wiele razy przekonaliśmy się, że podczas dużego naporu publiczności w trakcie koncertów The Prodigy barierki bezbłędnie spełniają swoje zadanie. Zdobyte doświadczenie upewniło nas w przekonaniu, że odpowiednia wysokość dla barierek wynosi 1,2 m. Wymiar ten zapewnia maksimum bezpieczeństwa dla fanów.
W momencie braku barier, jak to miało miejsce w Polsce, zostały naruszone zasady bezpieczeństwa fanów i festiwalu. Barierki mogłyby uchronić ludzi od niepotrzebnych wypadków i zapewnić spokój organizatorów.

T in The Park, Scotland – Festival Boss Geoff Ellis
Na T in The Park ustawiamy barierki przed każdą sceną, aby zapewnić bezpieczeństwo zgromadzonej publiczności. W miejscu głównej sceny, gdzie może się zebrać ponad 60 tysięcy festiwalowiczów, warunkiem koniecznym jest ustawienie barier i nie podjęlibyśmy się organizacji eventu bez zabezpieczającego sprzętu. Ponadto bardzo prawdopodobne byłoby odebranie nam licencji w razie niepostawienia barierek. Parę lat temu, aby zapobiec ewentualnym wypadkom, umieściliśmy dwa rzędy barierek przed główną sceną.
Barierki są także ułatwieniem w pracy opieki medycznej, która powinna bez problemu dostać się do miejsca ewentualnego wypadku. Zdając sobie sprawę z nieograniczonych możliwości fanów podczas koncertów The Prodigy, nie wyobrażamy sobie braku zabezpieczenia w postaci barier, zapewniających maksymalną ochronę zgromadzonej publiczności.

Good Music Statement
W świetle braku odpowiednich zapisów w prawie polskim, z całym przekonaniem rekomendujemy stosowanie norm przyjętych przez brytyjską instytucję Helth And Safety Executive, która swoim nadzorem obejmuje największy na świecie rynek koncertowy. Dokument HAS Event Safety Guide mówi jasno, że stosowanie barierek jest jednym z kluczowych czynników gwarantujących bezpieczeństwo uczestnikowi imprezy masowej.
Normy ustanowione przez HSE są powszechnie stosowane przez producentów wydarzeń koncertowych, festiwali, eventów na całym świecie. 

Od lat z podziwem śledzimy rozmach i rozwój festiwalu Przestanek Woodstock. Nie kwestionujemy wiedzy i zebranych doświadczeń fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w zakresie zabezpieczania tak dużych wydarzeń. Powszechnie znany jest wkład WOŚP w poprawę świadomości i wiedzy w zakresie udzielania pierwszej pomocy (organizacja szkoleń, wolontariatów, Pokojowy Patrol). Niemniej jednak, uważamy, że prawidłowo zaprojektowane linie barier gwarantują odpowiedni poziom bezpieczeństwa uczestników tej imprezy. Wierzymy, że Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy dokłada wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo publiczności Przystanku, jednak rekomendujemy sięgnięcie po lata doświadczeń światowych ekspertów w tej dziedzinie, którzy jednogłośnie apelują o stosowanie barier w trosce o zdrowie i życie uczestników imprez…

Go Ahead Statement
"W moim przekonaniu nieużywanie barierek ochronnych na tak dużej imprezie jak Przystanek Woodstock, na którym bawi się kilkaset tysięcy ludzi, może być przyczyną prawdziwej tragedii. Na szczęście dotąd do niej nie doszło, lecz wydarzenia podczas Festiwalu Roskilde w trakcie występu Pearl Jam w 2000 roku czy podczas ubiegłorocznej niemieckiej Love Parade pokazują, iż najmniejsze niedopatrzenie może skutkować niewyobrażalnymi negatywnymi następstwami. Jesteśmy organizatorem Festiwalu w Jarocinie, gdzie bawi się co roku zdecydowanie mniejsza ilość uczestników niż na Woodstocku - nie wyobrażam sobie jednak, by nie zabezpieczać tej imprezy przy użyciu barierek ochronnych. Jestem także pewien, że żadna profesjonalna firma ochrony nie podjęłaby się pracy na festiwalu bez barierek, czyli w moim przekonaniu w warunkach urągających podstawowym zasadom bezpieczeństwa. Osobną kwestią pozostaje fakt, iż organizator Przystanku Woodstock musiał zaakceptować rider zespołu The Prodigy, w którym bez wątpienia znajdował się zapis o barierkach. Dziwi mnie więc, iż kwestia ich rozstawienia została poruszona dopiero w dniu występu The Prodigy na imprezie".

Swoją opinię wydała również Komenda Wojewódzka w Gorzowie, która wstępnie podsumowała tegoroczną edycję przystanku Woodstock. "Mimo rekordowej liczby uczestników - w Kostrzynie bawiło się około 700 tys. osób - impreza okazała się najbezpieczniejszą w historii całego festiwalu."

 

Tekst: Sabina Lawrów

więcej: www.mystic.pl
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz