18 listopada 2011
08:24
Jak wybrać najlepsze opakowanie dla swojej płyty?
Aby wydawać własne płyty, niezależnie czy samodzielnie, czy w kooperacji z wytwórnią fonograficzną, należy dokonać wielu wyborów. Jednym z nich jest z pewnością wybór odpowiedniego opakowania do płyty. Muzyka na nośnikach kompaktowych jest produktem, który wymaga odpowiedniej oprawy. Jak zadbać o jej wizerunek i wybrać najlepszą opcję spośród wielu różnorodnych opakowań? Przedstawiamy krótki poradnik.
Muzycy, zespoły i wytwórnie muzyczne wydające płyty, mają do wyboru szerokie spektrum opakowań dla swoich produkcji. W portfolio większości profesjonalnych tłoczni( takich jak GM Records) znajdują się produkty wykonane zarówno z papieru, kartonu, plastiku, czy metalu, bądź innych surowców.
Główny podział opakowań obejmuje:
Koperty | Unipacki |
Digipacki | CD Boxy |
DVD-Boxy |
Ceny opakowań wahają się od kilkudziesięciu groszy do ok. 1,80-2,00 za sztukę wybranego opakowania, w zależności od wybranego surowca i uszlachetnień, traya itp.
Prostota i ekologia
Koperty są stosowane w trzech surowcach tj. papier, karton, folia. Oprócz wyboru materiałów z których są wykonane można również decydować o rozmiarze, formacie i kolorze, a także o tym czy ma być ona z klapką, okienkiem lub paskiem klejącym. Jest to opakowanie atrakcyjne kosztowo, stosowane często przy singlach. Unipacki to opakowania przypominające książeczkę, wykonane z kartonu zazwyczaj jednostronnie lub dwustronnie powlekanego. Kartonowa okładka w odróżnieniu od digipacków nie ma plastikowej tacki – tzw. traya, a jedynie wycięcie, bądź kieszonkę na płytę. Opcjonalnie przy wyborze unipacka można stosować różnego rodzaju poligrafię (książeczki - booklety, wkładki, etui itp.). Jest to opakowanie stosowane w branży muzycznej również przy singlach. Pozwala na umieszczenie większej ilości informacji niż koperta, a przy tym jest relatywnie ekologiczne.
Koperty są stosowane w trzech surowcach tj. papier, karton, folia. Oprócz wyboru materiałów z których są wykonane można również decydować o rozmiarze, formacie i kolorze, a także o tym czy ma być ona z klapką, okienkiem lub paskiem klejącym. Jest to opakowanie atrakcyjne kosztowo, stosowane często przy singlach. Unipacki to opakowania przypominające książeczkę, wykonane z kartonu zazwyczaj jednostronnie lub dwustronnie powlekanego. Kartonowa okładka w odróżnieniu od digipacków nie ma plastikowej tacki – tzw. traya, a jedynie wycięcie, bądź kieszonkę na płytę. Opcjonalnie przy wyborze unipacka można stosować różnego rodzaju poligrafię (książeczki - booklety, wkładki, etui itp.). Jest to opakowanie stosowane w branży muzycznej również przy singlach. Pozwala na umieszczenie większej ilości informacji niż koperta, a przy tym jest relatywnie ekologiczne.
Wyrafinowany świat dodatków i możliwości
Digipacki to opakowania przypominające książeczkę, podobnie jak unipacki, również wykonane z kartonu zazwyczaj jednostronnie lub dwustronnie powlekanego, zawierające dodatkowo plastikową tackę podtrzymującą płytę tzw. digitraya. Opcjonalnie przy wyborze digipacka można stosować również różnego rodzaju poligrafię (książeczki - booklety, wkładki, etui, opaski etc.). Jest to opakowanie stosowane przy singlach, ale również przy albumach. CD-Boxy to typowe pudełka plastikowe, często spotykane na półkach muzycznych. Przy wyborze można zdecydować również o grubości, cieńsze pudełka to tzw. slimy. Do wyboru jest również poligrafia( np. popularne książeczki z tekstami piosenek tzw. booklety) stosowana przy tego typu opakowaniach. CD-Boxy to popularne opakowania do albumów.
Wydajmy koncert na DVD
DVD-Boxy to z kolei opakowania plastikowe z przeznaczeniem na nośniki DVD, lecz podobnie jak w przypadku CD-Boxów, nie jest to regułą. W palecie pudełek są różne rodzaje o zróżnicowanych barwach, liczbie miejsc na płyty, wielkości oraz grubości. Do zastosowania przy tych opakowaniach jest również dedykowana poligrafia. To idealne opakowanie dla wydań koncertowych.
Opakowanie częstokroć wymaga indywidualnego podejścia. Odpowiedzią na te rosnące potrzeby są rozwiązania niestandardowe. Wśród pudełek (które często ich nie przypominają) są np. opakowania metalowe, pudełka o wymyślnych kształtach, bądź uszlachetnieniach.
Co cieszy się popularnością w tłoczniach?
Muzycy wykazują największe zainteresowanie opakowaniami typu digipack. Jest to dobre rozwiązanie dla artystów na potrzeby wydawnicze zarówno pełnego albumu jak i singla z kilkoma utworami- przekonują przedstawiciele tłoczni GM Records, która obsługuje wiele polskich wytwórni fonograficznych, a także muzyków indywidualnych. Myślę, że wynika to z możliwości tego opakowania czyli przede wszystkim dużej powierzchni pod grafikę, bogatej oferty uszlachetnienia kartonu czy nawet użycia niestandardowego i sprowadzonego pod konkretne zamówienie kartonu. Proponujemy klientom również możliwości użycia tray’a w kilku wariantach kolorystycznych – w czerni, bieli lub w wersji przezroczystej – dodaje Marta Rutkowska, Sales manager, odpowiedzialna za obsługę klientów z branży muzycznej w GM Records.
Każde z powyższych opakowań ma swoje plusy, dokonując wyboru powinniśmy się kierować przede wszystkim zawartością płyty, cenami poszczególnych opakowań, możliwościami artystycznego wyrazu na froncie i wewnątrz opakowania oraz upodobaniami naszych fanów.
Magia ceny
Cena produkcji płyt jest zależna od bardzo wielu czynników m.in. rodzaju opakowania, rodzaju papieru, uszlachetnienia, rodzaju traya, rodzaju poligrafii (booklet, wkładka, plakat etc.) etc. Podanie uśrednionej ceny nie jest miarodajne dla wszystkich rodzajów powyższych czynników. Cena samego tłoczenia płyt również jest zmienna i zależna chociażby od poddostawców poliwęglanu z zagranicy, który jest podstawowym surowcem do produkcji płyt kompaktowych. Ostatnio są zauważalne duże wahania cen tego surowca. Praktyką tłoczni jest indywidualna wycenana dla poszczególnego zapytania klienta.
Opracowanie:
GM Records tłocznia płyt kompaktowych ul. Heliotropów 45/53 tel.: +48 22 872 27 22 fax: +48 22 872 27 06 zapraszamy na: |
więcej: www.gmrecords.pl
reklama