27 listopada 2011 16:12

Targowaliśmy się na pierwszych Europejskich Targach Muzycznych CJG w Warszawie - relacja

W jesienny listopadowy weekend po raz pierwszy w Warszawie odbyły się Europejskie Targi Muzyczne Co Jest Grane.
[img:1]
W ciągu dwóch dni uczestnicy mogli podyskutować o kondycji rynku muzycznego, kupić płyty i książki, zdobyć autografy i posłuchać naszych najlepszych eksportowych zespołów muzycznych.

Ale od początku. Moja przygoda z ETM zaczęła się od sobotniego panelu "Muzyka w sieci w Polsce i na świecie" poświęconego kondycji muzyki cyfrowej. Dyskusja panelistów (Bartek Chaciński, Piotr Turek, Marcin Matuszewski i in.) dotyczyła głównie tego co będzie w przyszłości, czy muzyka na tradycyjnych nośnikach przetrwa i czy można na niej jeszcze cokolwiek zarobić i niestety nie przeistoczyła się w dialog z publicznością. Kto chciał mógł oczywiście wymienić luźne uwagi z panelistami po wszystkim. Ale w trakcie? Nie było mowy. Grafik paneli był tak napięty, że czas nie pozwalał na publiczne dysputy. Godzinka na jeden panel i do widzenia, następny proszę. To największa, jak dla mnie, skucha tego wydarzenia. Pośpiech. Na całe szczęście wszystko odbywało się w jednym miejscu, odległości pomiędzy poszczególnymi salami w których odbywały się wykłady mierzone w metrach nie były tak duże jak te pomiędzy scenami na Open'erze więc można było dać radę.

Za następny cel obrałam sobie panel "Koncerty i festiwale: przyszłość festiwali". Tutaj wśród zaproszonych gości pojawili się m.in. Jurek Owsiak, Łukasz Minta z Go-Ahead, Stanisław Trzciński z STX, Łukasz Napora (Audioriver), Martin Elbourne (Glasntonbury). Panowie i Panie długo ale niestety bezowocnie dyskutowali o tym w którą stronę zmierzają festiwale. Czy w przyszłości będą to folwarczno-ludowe pikniki czy zaangażowane społecznie manifestacje przekonamy się sami za parę lat. Jedno jest pewne i wiem to z własnego doświadczenia: koncertów jest coraz więcej żeby nie powiedzieć za dużo, stwarza to szum informacyjny. Poza tym rynek muzyczny cierpi na chaos organizacyjny i logistyczny, nie ma hal z prawdziwego zdarzenia do grania koncertów, w związku z tym szuka się nowych miejsc. Festiwale przenoszą się do przestrzeni miejskiej (stare fabryki, opuszczone dworce, muzea), koncerty zaś ogląda się w kinach w 3D. W każdym bądź razie była to bardzo pobudzająca do myślenia dysputa, która mam nadzieję zmieni podejście i myślenie organizatorów koncertów jak i samych muzyków.

Na targach pojawili się także goście specjalni, a wśród nich jak zwykle mocno zakręcony ale sympatyczny Czesław Mozil i uśmiechnięty Michał Urbaniak. Ze spotkania z Czesławem zgromadzeni słuchacze dowiedzieć mogli się m.in. tego, że choć nie zna Miłosza to nagrał płytę z jego wierszami oraz że doświadcza w Polsce pewnego rodzaju rasizmu. Czesław szczegółowo wyjaśnił o co chodzi, ale doprawdy nie umiem opisać tego tak barwnie jak on, dlatego poprzestanę na tym, że było bardzo dowcipnie. Michał Urbaniak z kolei z rozbrajającą szczerością opowiedział o tym, jak spełnił marzenie swojego ojca czyli sen o Ameryce, o tym że dość wcześnie wyfrunął z rodzinnego domu i o fascynacji czarną muzyką. Przy okazji promował swoją książkę "Ja, urbanator". Drugiego dnia targów do gości specjalnych dołączyła Kora, Wojciech Waglewski i Anna Maria Jopek, która zagrała także koncert finałowy zamykający pierwszą (mam nadzieję, że nie ostatnią) edycję ETM.

Apropo koncertów bo to tygryski lubią najbardziej. W piątek Teatrem Dramatycznym zawładną jazz, rock i elektronika. Zagrali m.in.: Fisz Emade, Paula i Karol, Baaba. W sobotę na scenie Teatru Dramatycznego w ramach imprezy partnerskiej - Festiwalu Bez Paniki wystąpili: Camero Cat, Sorry Boys, Neo Retros, Moja Adrenalina, Magnificent Muttley, The Lollipops, Kamp! i Öszibarack. Z występu Camero Cat zapamiętałam jedynie niezwykłe rajstopy basistki oraz cukierki i karty rzucane ze sceny przez muzyków. Sorry Boys jak zwykle ucieszyło moje ucho niebanalnymi dźwiękami. Szkoda tylko, że momentami instrumentarium brało górę nad resztą i nie słyszałam co śpiewa wokalistka. Najbardziej zaskakującym in plus był dla mnie występ The Lollipops. I tutaj chciałabym bardzo pochwalić panią na wokalu, jak widać panie w naszej muzyce górą, za temperament i moc. Kamp! ma już taką renomę i sławę, że dziwne byłoby gdyby nie przyciągnął tłumów. Po raz kolejny zespół udowodnił, że ma się dobrze i że możemy być spokojni o jego losy. Öszibarack to klasa sama w sobie, o której nie wypada już pisać inaczej jak tylko dobrze. O godz. 21.00 w Cafe Kulturalna Teatru Dramatycznego odbyły się także koncerty Twilite, The Newest Zealand, Rosemary's Kids, Skinny Patrini. Jednakże nie napiszę jak było bo na żaden się nie dopchałam, a zatem zaocznie stwierdzam że mogło być interesująco.

W niedzielne popołudnie w Cafe Kulturalna zagrało trio Dagadana a wieczorem Voo Voo ze wspomnianą już Anna Maria i supportującym artystów wiolonczelistą Bartoszem Koziakiem. Czy to kameralne sale teatralne czy też duże hale koncertowe Voo Voo od ponad 25 lat nigdy nie zawodzi i tak też było tym razem.

Generalnie: działo się! I choć tempo było momentami zabójcze z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że ETM zatrzęsły moimi zwojami mózgowymi stanowiąc sporą inspirację do muzycznych przemyśleń i napisania kilku felietonów. Bezcenna okazała się także możliwość spotkania ze znajomymi z branży i spojrzenia na to środowisko z dystansu. Liczę, że tegoroczne niedociągnięcia organizacyjne (takie jak rozgardiasz, "naćkanie" paneli czy skromna ilość stoisk targowych) zostaną naprawione i spotkam się z nimi za rok, w tym samym składzie i miejscu.

 Tekst: Ewa Kuba. Foto: Fisz Emade - J. Bielecka, materiał prasowe.

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz