13 kwietnia 2012 12:19

Mocne uderzenie jazzowej wiosny

Wspaniały prolog wiosennych festiwali Ery Jazzu oraz Tauron Nowa Muzyka: kultowa formacja Medeski Martin Wood wystąpi w warszawskim Palladium (19.04) oraz w Chorzowie (24.04).

[img:1]

Medeski Martin & Wood to jeden z najpopularniejszych zespołów jazzowych ostatnich lat - rekomenduje koncerty Dionizy Piatkowski, szef Ery Jazzu. Nie bez powodu najczęstszym odniesieniem jest porównywanie do  legendarnej formacji fusion-jazzu, grupy Weather Report. Niemniej dzisiaj MMW to najwspanialsza kwintesencja szeroko pojmowanego acid - jazzu ,fusion  i jazzowej awangardy  złączonych  impulsywnym  funky oraz energetycznym hip-hopem. To trio plasujące swój nowoczesny jazz między stylistyką fusion, modern-jazzem a modną awangardą. Poza kompozycjami autorskimi MMW przedstawia standardy jazzu oraz brawurowo interpretuje własny repertuar. Popularność i zachwyt u publiczności budowali licznymi koncertami klubowymi oraz wielomiesięcznymi trasami koncertowymi obejmującymi zarówno małe amerykańskie kluby, jak i prestiżowe (europejskie i japońskie) sale koncertowe. Od wielu sezonów trio MMW uznawane jest (np. w ankiecie czytelników i krytyków magazynu Down Beat) za jeden z najważniejszych zespołów „nowego jazzu”. Zdobywając ogromną popularność stali się faworytami jazzowego „ young power ” oraz zapowiedzią zmian stylistycznych i brzmieniowych, jakie niosą  ze sobą lata przełom wieków”.

Popularność i zachwyt u publiczności budowali licznymi koncertami klubowymi oraz wielomiesięcznymi trasami koncertowymi obejmującymi zarówno małe amerykańskie kluby, jak i prestiżowe (europejskie i japońskie) sale koncertowe. Od wielu sezonów trio MMW uznawane jest (np. w ankiecie czytelników i krytyków magazynu Down Beat) za jeden z najważniejszych zespołów „nowego jazzu”. Zdobywając ogromną popularność stali się faworytami jazzowego „young power” oraz zapowiedzią zmian stylistycznych i brzmieniowych, jakie niosą  ze sobą lata przełomu wieków.

Grupa powstała wiosną 1991 roku w nowojorskim Brooklynie. Klawiszowiec John Medeski, perkusista  Billy Martin oraz basista Chris Wood  zaproponowali brzmienie sformatowane tradycją rock- jazzu i fusion  dodając impulsywny nerw modnego hip-hopu. To dla takiej właśnie muzyki stworzono określenie "avant-groove", niekonwencjonalnego stylu opartego o najnowocześniejsze brzmienia i rytmiczne skojarzenia. Gdy latem 1991 rok pojawili się  w prestiżowym  nowojorskim klubie Village Gate  wzbudzili  sensację i zachwyt , który natychmiast przełożyli na realizację debiutanckiego albumu “Notes From Underground”. W sesji  gościnnie uczestniczyli  także uznani amerykańscy awangardziści: saksofonista  Thomas Chapin oraz  puzonista Bill Lowe. Zgodnie z oczekiwaniami album zebrał doskonałe recenzje i stał się zaczątkiem kariery MMW. Chris Wood zarzucił swoje pomysły realizowane z warsztatową formacja Dumbo. John Medeski przerwał studia w bostońskim New England Conservatory of Music, by stać się bywalcem i ulubieńcem kultowego nowojorskiego klubu Knitting Factory. Początkowo trio zachwycało się akustycznymi możliwościami budowania nowego brzmienia; z czasem Medeski rozbudował swoje instrumentarium, by wnet panować z estrady także  brzmieniem organów Hammonda oraz najnowocześniejszych elektronicznych klawiatur. Akustycznemu brzmieniu kontrabasu oraz rytmicznej perkusji nadano nową, charakterystyczną dla MMW barwę.

Liczne koncerty w USA budują doskonała reputację zespołowi, który swoja innowatorską muzyką burzy obowiązujące  dotąd kanony elektrycznego jazzu. Muzyka  jest bliższa  bezpretensjonalnemu  „groove” oraz mocno rozbudowana ekwilibrystyką elektroniczno -komputerową, wzmacniana licznymi  samples -  smaczkami. Albumy realizowane dla niezależnej Gramavision Disc („It's A Jungle In Here” , „Friday Afternoon in the Universe”, „Snack-Man”) stają się forpocztą nowej, jazzowej dekady. Trio Medeski - Martin - Wood w połowie lat dziewięćdziesiątych jest już modnym zespołem i atrakcją najważniejszych amerykańskich festiwali. Ukoronowaniem tego okresu jest 8-tygodniowy kontrakt zespołu w bazie nowojorskiego, nowego jazzu - klubie Knitting Factory.
 



Nieoczekiwana zmiana dokonuje się w 1998 roku, gdy muzycy podejmują współpracę z legendarną wytwórnia Blue Note Records. Powstają niezwykle ciekawe albumy akustyczne, prezentujące nowe oblicze awangardowego trio. Współpraca z Blue Note Records trwała kilka lat. W 2005 roku muzycy zdecydowali nie kontynuować tego (podobno artystycznie krępującego ich) kontraktu. Wytwórnia, zobligowana swoją polityką wydawniczą, nie chciała wydawać  wszystkich pomysłów, jakie chcieli realizować muzycy . Konsekwencja tej decyzji było zawiązanie własnej oficyny Indirecto Records. To dla Indirecto natychmiast zrealizowali serię albumów „Radiolarians" (realizacje w studio poprzedzały trasy koncertowe, gdzie ogrywano nowy materiał ). W 2008 roku ukazał się „Radiolarians I”, kolejne dwa albumy pojawiły się rok później. Wyczekujących na nowe wydawnictwa fanów ucieszył także  zestaw „ Radiolarians: The Evolutionary Set”, zawierający trzy płyty studyjne, album koncertowy, z remisami (które stworzyli 
m.in. DJ Spooky i DJ Logic), podwójny LP z trzech sesji oraz DVD. Publiczność i krytycy byli ukontentowani : najciekawszy zespół dekady wykonał brawurowo swoje artystyczne credo!

Muzycy trio nawiązali także doskonałą współpracę z gitarzystą Johnem Scofieldem. Współpraca ta zaowocowała nie tylko koncertami, ale przede wszystkim wspaniałymi albumami nagranymi wraz z genialnym gitarzystą. Raz liderem nagrań był John Scofield (album „ A Go Go ), innym razem kwartet lansowany jako MSMW (albumy „Out Louder” oraz koncertowy „In Case the World Changes Its Mind”). Jako kwartet  Medeski- Scofield- Martin & Wood stali się także atrakcja licznych festiwali europejskich, choć najpełniej funkcjonują jako trio MMW. W zespole niewątpliwym liderem jest multiinstrumentalista John Medeski. Pianista trio to wirtuoz organów Hammonda i innych instrumentów klawiszowych. Gra m.in na fortepianie, organach Hammonda, melodyce, melotronie, klawinecie, ARP String Ensemble, fortepianie elektrycznym Wurlitzera, syntetyzerze Moog Voyager, organach Wurlitzera i syntetyzerze Yamacha. Choć kojarzony jest głownie jako weteran nowojorskiej sceny awangardowej (pracuje z Johnem Zornem, Marc'em Ribotem, Johnem Lurie, Stevem Bernsteinem),to  koncertuje także z gospel-rockową formacją The North Missisippi All Stars, pojawia się w koncertach The Dirty Dozen Brass Band, w folk-bluesowym zespole The Wood Brothers (MMW + brat Chrisa, Oliver Wood). Współpracuje z T-Bone Burnettem, K.D.Lang, Maceo Parkerem. Największą popularność i uznanie zyskał  jednak jako lider  formacji Medeski-Martin-Wood.

Mnogość cytatów z historii muzyki przekładana jest na fortecę instrumentów klawiszowych, bas i perkusję,  eklektyzm w podejściu do materii dźwiękowej, paletę barw i brzmień godną najbardziej nowatorskich twórców electro i nu-jazzu. Wszystko to powoduje, że trzech zaprzyjaźnionych ze sobą instrumentalistów doskonale rezonuje i współpracuje z publicznością pojawiając się ze swoją muzyką na estradach wykraczających daleko poza pojęcie ortodoksyjnego jazzu. Medeski Martin & Wood doskonale połączyli bowiem to, co w muzyce improwizowanej najważniejsze: niebanalną i nowocześnie brzmiącą rytmikę oraz groove, owe charakterystyczne i rozpoznawalne brzmienie trio, oryginalne kompozycje, chwytliwe tematy oraz energetyczne improwizacje. W ich muzyce słychać największych: Jamesa Browna, Duke'a Ellingtona, Sun Ra, Johna Coltrane'a, Sly and Familly Stone, Herbie'go Hancocka, Weather Report, EL & P, Hendrixa i oczywiście legendę jazzowych organów Jimmy'ego Smitha.

Każdy koncert Medeski, Martin & Wood to kilkadziesiąt minut doskonale przemyślanego i wyreżyserowanego szaleństwa, podróż przez różne style i gatunki. Wirtuozeria trójki muzyków pozwala przeskakiwać w obrębie jednego utworu od akustycznego techno na bas i dwa klawisze fortepianu do kompletnie atonalnych fragmentów, których nie powstydziliby się najwięksi mistrzowie free-jazzowej awangardy spod znaku Ornette'a Colemana czy Erica Dolphy'ego. Zespół od lat nie ustaje w poszukiwaniach nowych środków wyrazu, włączając do swojego repertuaru zarówno klasyczne tanga Astora Piazzoli, jak i punkowe numery The Stooges. Nic więc dziwnego, że to właśnie ich uznaje się za jedną z najważniejszych grup w obrębie sceny nu-jazzowej i nu-soulowej oraz głównych inspiratorów nurtu, z którego na przełomie wieków wyrosły takie zjawiska, jak The Menahen Street Band czy El Michels Affair.

Billy Martin, perkusista MMW twierdzi, że „sukcesem zespołu jest to, że podziwiamy się nawzajem, stanowimy rodzinę i jesteśmy po prostu przyjaciółmi, którzy uwielbiają improwizację, dobrą zabawę i eksperymenty muzyczne”. Natomiast pianista John Medeski dodaje: jesteśmy zespołem, staramy się stworzyć pewną energię razem. Staramy się dotrzeć do określonego miejsca i publiczności. W każdym miejscu jest inaczej i to się czuje. Staramy się być na to jak najbardziej otwarci.

Amerykańskie media określiły trio Medeski - Martin - Wood najważniejszych zespołem nowoczesnego jazzu ostatnich dekad. Nie bez powodu najczęstszym odniesieniem było porównywanie do  legendarnej formacji fusion-jazzu, grupy Weather Report. Niemniej dzisiaj MMW to najwspanialsza kwintesencja szeroko pojmowanego acid-jazzu ,fusion  i jazzowej awangardy  złączonych  impulsywnym  funky oraz energetycznym hip-hopem.

Medeski  Martin  Wood

19.04.2012, godz.20.oo  - Warszawa - Palladium
22.04.2012 .godz.19.oo  - Chorzów - Teatr Rozrywki

Więcej: www.jazz.pl 

Bilety: 
www.Ticketpro.pl <http://www.Ticketpro.pl
www.Eventim.pl <http://www.Eventim.pl
www.ebilet.pl <http://www.ebilet.pl>


Wybrana dyskografia:

Notes From the Underground ( 1992), It's a Jungle in Here (1993) ,Friday Afternoon in the Universe (1995), Shack-man (1996), Farmer's Reserve (1997), Bubblehouse (1997), Combustication (1998),A Go Go (1998; z Johnem Scofieldem), Combustication Remixes (1999), Last Chance to Dance Trance  (1999), Tonic (2000), The Dropper (2000), Electric Tonic (2001), Uninvisible (2002), End Of The World Party (Just in Case) (2004), Note Bleu-Best of the Blue Note Years 1998-2005 (2006), Out Louder (2006; z Johnem Scofieldem), Let's Go Everywhere (2008), Zaebos (2008), Radiolarians I (2008), Radiolarians II (2009), Radiolarians III (2009), Radiolarians: The Evolutionary Set (2009), The Stone:Issue Four ( 2010), MSMW Live: In Case the World Changes Its Mind (2011; z Johnem Scofieldem).

[img:2]

więcej: www.jazz.pl
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz