Quincy Jones i Chaka Khan razem ze Stańko na jednej scenie
Po raz kolejny Krzysztof Materna, reżyser festiwalu Solidarity of Arts w Gdańsku, stawia poprzeczkę wysoko. Już 11 sierpnia w Gdańsku wystąpi m.in. Quincy Jones, Chaka Khan czy Richard Bona.
Gwiazdami projektów „+” są artyści światowej klasy, mistrzowie gatunków, najwybitniejsi twórcy w swoich dziedzinach. W tym roku czas na instytucję, która od blisko 60 lat wymyśla dla nich te gatunki i dziedziny, pozostając jednocześnie wulkanem własnych genialnych kreacji, nie tylko muzycznych. Festiwal Solidarity of Arts przedstawia artystę, którego nie sposób porównać do żadnego innego zjawiska w międzynarodowym showbiznesie. Oto po raz pierwszy w Polsce wielki Quincy Jones.
Muzyk, kompozytor, producent w najszerszym i najbardziej kreatywnym znaczeniu słowa oraz dyrygent Quincy Jones urodził się w Chicago w 1933 roku. Dzieciństwo spędził w Seattle, gdzie jako gimnazjalista zaczął grać na trąbce i śpiewać w kwartecie gospelowym. Edukację muzyczną kontynuował na stypendium Schillinger House (dawna nazwa Berklee College of Music) w Bostonie, ale już jako 18-latek przeprowadził się do Nowego Jorku. W krótkim czasie wypracował reputację świetnego aranżera oraz muzyka studyjnego: w połowie lat 1950-tych pracował z takimi artystami jak Sarah Vaughan, Ray Charles, Duke Ellington czy Dinah Washington.
W latach 60-tych rozwijał się jako kompozytor, producent i aranżer (w połowie dekady przez trzy lata pracował z Frankiem Sinatrą: jego aranżacja „Fly Me To The Moon” była odtworzona na księżycu tuż po lądowaniu w 1969 roku). W tym samym roku nagrał własną płytę Walking in Space, wielki sukces komercyjny i artystyczny, na której połączył brzmienia rockowe, popowe i R&B. Wkrótce potem produkował nagrania Arethy Franklin i aranżował muzykę dla Paula Simona. Lata 70-te i początek 80-tych to czas, w którym z uwagi na poważne problemy zdrowotne Jones zmniejszył ilość swoich projektów na rzecz ich rozmachu. Wyprodukował trzy wielkie albumy Michaela Jacksona, w tym sprzedany w 46 milionach kopii Thriller (1982, rekord wszech czasów). Był dyrygentem i producentem historycznego wykonania „We are the World”. Jego płyta Back on the Block (1989, Grammy w kategorii „Album Roku”) stanowiła pierwszą w historii fuzję tradycji be bopu z hip hopem: na płycie wystąpili m. in. Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Miles Davis oraz Chaka Khan, Ice T i Big Daddy Kane.
W 1991 roku Quincy Jones wykonał ukłon w stronę coraz częściej zaniedbywanych przez siebie fanów jazzu (on sam był już w tym czasie ikoną afro-amerykańskiego mainstreamu, nie tylko muzycznego), nagrywając i dyrygując jeden z ostatnich wielkich występów Milesa Davisa. Na płycie Q’s Jook Joint (1995, 7 nominacji do Grammy) Jonesowi udało się zebrać takich artystów jak Bono, Ray Charles, Phil Collins, Coolio, Gloria Estefan, Herbie Hancock, Barry White i Stevie Wonder. Powstało dzieło, które jest świadectwem muzycznej drogi swojego pomysłodawcy: od spełnionego muzyka jazzowego, przez utalentowanego kompozytora, aranżera i dyrygenta, do niezrównanego producenta muzycznego. Osobnym rozdziałem są dokonania artysty w branży filmowej i telewizyjnej. Jones napisał 33 ścieżki dźwiękowe do filmów pełnometrażowych: ma na swoim koncie 7 nominacji do Oskara, w tym za „The Pawnbroker” (1964) i „Z Zimną Krwią” (1967).
Quincy Jones jest laureatem 27 nagród i 79 nominacji do Grammy. Obie liczby to rekordy wszech czasów wśród żyjących artystów. Pierwszą statuetkę zdobył w 1964 roku, ostatnią w 2002. W 1990 roku został odznaczony francuskim Orderem Legii Honorowej, w 1994 prestiżową szwedzką Polar Music Award, a w 2010 amerykańskim National Medal of Arts. Posiada tytuły doktorskie Honoris Causa takich uczelni jak Howard University, Berklee College of Music, Seattle University, University of Connecticut, Harvard University, New York University, University of Miami i The American Film Institute. Ponadto ma w swoim dorobku nagrodę Emmy za muzykę do kultowego serialu telewizyjnego Roots, i wspomniane 7 nominacji do Oskara. Skala wpływu twórczości Jonesa na muzykę współczesną jest trudna do opisania. W ostatnich latach laureaci Grammy notorycznie samplują piosenki napisane przez niego kilka dekad temu.
Jest dla nas wielkim zaszczytem, że Quincy Jones wystąpi w Polsce po raz pierwszy właśnie w ramach festiwalu Solidarity of Arts. To będzie jedno z największych wydarzeń kulturalnych 2012 roku w naszym kraju.
SCENA PLENEROWA POLSKIEJ FILHARMONII BAŁTYCKIEJ
GDAŃSK, WYSPA OŁOWIANKA, UL. OŁOWIANKA 1
STAŃKO+
11. sierpnia 2012 godzina 21:00
WSTĘP WOLNY
W rolach głównych:
Tomasz Stańko (Polska)
+
Stanisław Sojka (Polska)
Die Norddeutscher Rundfunk Bigband (Niemcy)
Richard Bona (Kamerun)
Mika Urbaniak (Polska)
Monika Brodka (Polska)
R.U.T.A. Beat (Polska)
Kayah (Polska)
Chaka Khan (Stany Zjednoczone)
Quincy Jones (Stany Zjednoczone)
Aleksandra Kurzak (Polska)
Scenografia: Radek Dębniak
Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Materna