V Międzynarodowy Festiwal Ambientalny czas zacząć
Już 30. listopada we Wrocławiu po raz piąty rozpocznie się Międzynarodowy Festiwal Ambientalny - niezwykle spójne stylistycznie wydarzenie wychodzące naprzeciw wszelkiej powierzchowności w procesie tworzenia i odbioru sztuki.
Program:
Piątek, 30.11.2012, Klub Puzzle, godz. 21:00
Pole
Nmls
Vasen Piparjuuri
bilety: 10 zł przedsprzedaż, 20 zł w dniu koncertu
Sobota, 01.12.2012, Synagoga Pod Białym Bocianem, godz. 20:00
Carbon Based Lifeforms
Rafael Anton Irisarri
Szymon Kaliski
bilety: 20 zł przedsprzedaż, 30 zł w dniu koncertu
Niedziela, 02.12.2012, Synagoga Pod Białym Bocianem, godz. 20:00
Jacaszek
Deaf Center
An On Bast & Maciej Fortuna
bilety: 20 zł przedsprzedaż, 30 zł w dniu koncertu
Bilety można kupić na www.eventim.pl oraz we Wrocławskim Klubie FORMATY (ul. Samborska 3-5, od pon. do pt. w godz.14-19). Organizator imprezy: Wrocławski Klub FORMATY. Festiwal Ambientalny jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Rafael Anton Irisarri - amerykański kompozytor, multiinstrumentalista, kurator, producent i artysta interdyscyplinarny związany z takimi stylami jak postminimalizm, drone i ambient, które eksploruje już od ponad pół dekady. Jego muzyka to przestrzenne brzmienia, głęboki pulsujący bas i "teksturowane krzywe Gaussa". Jego ostinatowe frazy idealnie odzwierciedlają ideę minimalizmu podczas gdy sposób w jaki używa pogłosów budując atmosferyczne warstwy swojej muzyki sugeruje styl bardziej filmowy. Epickość i emocjonalność muzyki Irisarriego podnosi jego twórczość niemalże do rangi muzyki symfonicznej. Jego dzieła i albumy są publikowane w kilkunastu cenionych wytwórniach na całym świecie (m.in.: Morr Music, Touch, Ghostly International, ROOM40 czy Miasmah).
Carbon Based Lifeforms
CBL to Johannes Hedberg i Daniel Segerstad (né Ringström), obaj urodzeni w 1976 roku w Göteborgu, w południowo-zachodniej Szwecji. Poznali się w wieku 15 lat i wciąż, już od ponad 20 lat świetnie ze sobą współpracują. Projekt CBL powstał w 1996 roku jako pewnego rodzaju odskocznia od innych projektów ale szybko stał się ich głównym czego kulminacją były ich pierwsze publikacje na portalu "mp3.com" w 1998 roku. Muzyka CBL jest trudna do jednoznacznego sklasyfikowania ale najlepszym dla niej określeniem wydaje się być acid ambient. CBL związał się z "Ultimae", słynnym wydawnictwem z Lyonu, gdzie Johannes i Daniel wydali dwa albumy ("Hydroponic Garden" w 2003 r. oraz "World of Sleepers" w 2006). Obydwa wydawnictwa zostały niezwykle ciepło przyjęte przez koneserów sceny ambient.
Pole
Stefan Betke aka Pole urodził się i dorastał w Düsseldorfie. Po siedmiu lat pobytu w Kolonii, gdzie pracował nad swoim (w późniejszych latach bardzo docenionym) projektem "Trylogia" ("1", "2", & "3" - wydane między 1998 i 2000) w 1996 roku przeniósł się do Berlina gdzie został inżynierem masteringu specjalizującym się m.in. w masterowaniu płyt winylowych. W 1999 roku wraz z Barbarą Preisinger założył swoją własną wytwórnię "Scape" jak również nowe studio do masteringu płyt CD o nazwie "Scape mastering".
Po wydaniu dwóch singli i albumu w słynnej londyńskiej wytwórni Mute Records, Pole wydał swój solowy album "Steingarten" nakładem Scape w 2007 roku. W 2008 Scape wznowiło wydanie Trylogii w formie "box set". We wrześniu 2011 Stefan założył nowy label o nazwie "Pole", w którym na nowo odkrywa i przerabia charakterystyczne ciepło i dubową głębię swoich dźwięków powracając do wolnych ale wciąż motorycznych i energetycznych rytmów. Premierowym wydawnictwiem jego nowego labelu jest wydana na 12-calowym krążku trylogia "Waldgeschichten", której kontynuacją będzie zaplanowany na 2013 rok album. Wydawnictwa te łączą najnowsze wizje Pole'a z jego wcześniejszymi pracami na styku elektronicznej muzyki klubowej, miejskiego dubu i awangardy, brzmień za sprawą których Pole był zawsze dobrze znany i ceniony.
Deaf Center to projekt muzyczny dwóch najlepszych i najbardziej nowatorskich przedstawicieli norweskiego ambientu i muzyki eksperymentalnej czyli grającego na wiolonczeli Erika Skodvina i grającego na fortepianie Otto Totlanda. Ich styl opiera się na budowaniu szarych i zakurzonych pejzaży w świecie surrealistycznych dźwięków przywołujących klimat grozy oraz mistycyzmu Davida Lyncha i Angelo Badalamentiego. Z szacunku dla kreowanych przestrzeni na rzecz softwareowego oszukaństwa Erik i Otto tworzą swoje nagrania na poziomie dla większości nieosiągalnym uzyskując przez to jeszcze lepszy efekt mrocznego oderwania od rzeczywistości a przez to także bardziej satysfakcjonującej kreacji. Ich pierwsza EP-ka "Neon Citywas" została wydana przez legendarny label TYPE, pod tym samym szyldem w 2005 roku wyszło ich kolejne wydawnicto "Pale Ravine". Ich najnowszy, długo oczekiwany album "Owl Splinters" wypełniają nawiedzone melodie fortepianu zanurzone w dudniącym basie i warkoczących dźwiękach strun wiolonczeli. Został on już okrzyknięty najbardziej charakterystycznym albumem norweskiego duetu jak również zbiorem ponadczasowej muzyki filmowej. Erik K. Skodvin jest także założycielem "Miasmah" - Labelu i studia designu.
Michał Jacaszek
Kompozytor i producent muzyki elektroakustycznej, łączącej dźwięki preparowane elektronicznie z żywym
instrumentarium. Ma na swoim koncie trzy autorskie albumy, ilustracje muzyczne do poezji i prozy, muzykę teatralną i filmową, słuchowiska. Współpracuje z muzykami, choreografami, artystami tworzącymi nowe media i performerami a także z malarzami, poetami, pisarzami. Jest jednym z kuratorów Festiwalu C3 / Club Contemporary Classical/, który w 2011 roku odbył się w Berlinie, Essen i Gdańsku.
Najnowszy album „Glimmer” ((2011 Ghostly Internationall/Gussstaff) to kontynuacja poszukiwań nowej,
kameralnej.elektroakustycznej formy muzycznej. Subtelne, niedopowiedziane, zanikające partie elektroniki dopełnia brzmienie klawesynu (Małgorzata Skotnicka), klarnetu basowego (Andrzej Wojciechowski) i metalofonu (Jacaszek). „Glimmer” poprzez barwę i harmonię przywołuje skojarzenia z barokową kameralistyką ale obecność klarnetu, metalofonu, charakterystyczne frazy elektroniczne nadają muzyce Jacaszka nową, unikalną formę, przybliżając go do takich współczesnych twórców jak Ben Frost, Colleen czy Tim Hecker.
Szymon Kaliski to pochodzący z Polski artysta multimedialny łączący techniki lo-fi z nowymi cyfrowymi
technologiami. Kaliski poszukuje indywidualnych metod ekspresji, poprzez wykorzystywanie samodzielnie
zaprojektowanego oprogramowania i unikalnego sprzętu. Jego utwory intencjonalnie wypełnione są niedoskonałościami, trzaskami zawieszonymi w spowolnionych przestrzeniach dźwiękowych. Kompozycje zawsze powstają z akustycznych dźwięków, zapętlonych, zniszczonych i zrekonstruowanych. Do tej pory Kaliski wydał trzy albumy, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez międzynarodową krytykę. Poza muzyką Kaliski zajmuje się tworzeniem kreatywnych aplikacji zorientowanych na zagadnienia przetwarzania sygnałów, wizualizacji danych oraz sztuki generatywnej. Kaliski należy do zespołu badawczego centrum HAT (Humanities/Art/Technology) oraz interdyscyplinarnego kolektywu lowertone koncentrującego się na nowych technologiach multimedialnych.
An On Bast & Maciej Fortuna
Wykreowali nowy gatunek muzyczny - "processingbop". Jest to konglomerat muzyki elektronicznej wykonywanej na żywo (live electronics), jazzowego mainstreamu silnie osadzonego w konwencji post-bopu oraz młodzieńczej inwencji artystów, którzy przedkładają komunikatywność przekazu nad sztywne ramy obu bazowych gatunków. Muzyczne poczynania Duetu można scharakteryzować słowami An On Bast:
"Sygnał trąbki Macieja, oprócz tego, że jest słyszalny akustycznie - lub przez niego modyfikowany - wchodzi do mojego software'u, gdzie jest kontrolowalny przez moje efekty oraz jednocześnie nagrywany, edytowany, loopowany i po odsłuchu wypuszczany, by znów być poddawanym w czasie rzeczywistym różnym procesom, tak jak w żywiole live-act'u. Utwory napisane przez tę dwójkę to precyzyjne, zaaranżowane kompozycje i jednocześnie nieustanny dialog pomiędzy muzykami wykorzystującymi swe instrumenty z mistrzowskim kunsztem i szybkością, dzięki którym uzyskują nową jakość ograniczoną już tylko ich muzyczną wyobraźnią. Używanie elektronicznych urządzeń przetwarzania dźwięku zaciera granice wykonawcze pomiędzy instrumentami akustycznymi, a elektroniką.
12 czerwca 2012 roku miała miejsce premiera debiutanckiej płyty Duetu - „1”.
AN ON BAST nazywana pierwszą damą polskiej elektroniki, jest kompozytorką i performerką; Ma na koncie pięć albumów i pięć EP-ek wydanych w Polsce, Wielkiej Brytanii, USA oraz wiele klubowych i festiwalowych koncertów w kraju i za granicą. Absolwentka Red Bull Music Academy w Melbourne (2006) oraz laureatka Grolsch Independence Award (2010).
MACIEJ FORTUNA to jeden z najbardziej dynamicznych i wszechstronnych polskich muzyków jazzowych młodego pokolenia. Przez czytelników Jazz Forum uznany dwukrotnie ‘Nową Nadzieją Jazzu‘ (2010, 2011), nominowany do Fryderyka 2011 (kategoria Jazz/Debiut Fonograficzny Roku) za autorską płytę LOST KEYS zespołu Maciej Fortuna Quartet.
Nmls (Piotr Michałowski)
Producent poruszający się w takich gatunkach jak ambient, downtempo, chillout, breakbeat, IDM. Aktywny na scenie od 2008 roku. Występował zarówno w kraju: Warszawa, Kraków, Sopot, Olsztyn, Lublin, Częstochowa, Węgorzewo jak i za granicą: Czechy, Niemcy, Chiny (w ramach projektu ChoP). Jego muzyka pojawiała się na kilku kompilacjach, opublikował solową EP-kę z remixami twórczości Chopina, a obecnie na wydanie w nowojorskim labelu Ohm Resistance czeka płyta „As Far As It Seems” nagrana wspólnie z Grzegorzem Bojankiem.
Vasen Piparjuuri
Od początku swej działalności scenicznej związany z Warsaw Electronic Festival oraz Fundacją Sztuka i Technologia. Z jednej strony zafascynowany emocjonalnym wymiarem utworów muzycznych, z drugiej strony ich obiektywną, formalną strukturą, tworzy zróżnicowaną formę muzyczną. Współinicjator projektu MetaMusica, który ma na celu próby przełożenia teorii filozoficznych z zakresu estetyki muzyki w środowisko utworów muzycznych bądź materii dźwiękowej. Porusza się między stylistykami IDM a elektroniką eksperymentalną. Grał między innymi na WEF Events, Free Form Festival, Tauron Nowa Muzyka, PR Radio Euro (Bis), Biennale WRO, Avant Art Festival, John Cage Year – Lublin 2012, European Culture Congress czy Brave Festival. Jego debiutancki album zostanie wydany na jesieni b.r. w labelu WEFREC.