30 września 2013 11:10

Skrzyżowanie Kultur ponownie udane!

[img:1]

W Warszawie zakończyła się 9. edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Artyści z czterech kontynentów, od arktycznych krańców Ameryki Północnej po Nową Zelandię zaśpiewali i zatańczyli prezentując muzyczne bogactwo Wysp Świata w namiocie przed PKiN.

Pięć dni wypełnionych muzyką, ale także opowieściami i emocjami, które przywieźli do Warszawy reprezentanci dziesięciu odległych wysp przyniosły zaskoczenie, zadziwnie i uznanie. Dały szansę poznania różnorodnych kultur, z których każda jest jak odrębny świat podatny na wpłyty zewnętrzne. Świat smakujący wybornie niczym najlepsze danie słynnej restauratorki Magdy G.

Jako pierwszy na festiwalową scenę wszedł sardyński kwartet Tenores di Bitti Mialinu Pira. Ich sposób śpiewania liczy sobie trzy tysiące lat. Pomimo tego zdołał rozkołysać do tańca i wprowadzić w idyllyczny nastrój niejednego festiwalowego słuchacza/widza. Stare wbrew pozorom nie oznacza nudne, lecz jare.

Kolejny wykonawca festiwalu, Danyel Waro z wyspy Reunion wzbudził wśród zgromadzonej publiczności ogólny stand-up. Ludzie tańczyli i śpiewali wraz z nim, wstając z krzeseł i podchodząc pod samą scenę. Stało się tak za sprawą niezwykłej transowości jego muzyki, wynikającej z użytych instrumentów perkusyjnych - bambusowego pikèr uderzanego pałeczkami, roulèr, czyli bębna z beczki po rumie o głębokim basowym pogłosie czy trzcinowego kayamn wypełnionego nasionami. Artysta porwał publikę i zabrał ją w muzyczną podróż pełnią energii, wigoru, żywiołowości.

Trzeciego dnia festiwalu wydarzyło się kolejne muzyczne objawienie. Oto bowiem na scenie festiwalowego namiotu pojawili się mistrzowie, którzy prowadzili tegoroczne warsztaty.  Na jednej scenie, w przeróżnych kombinacjach skrzyżowały się dźwięki i obrazy artystów z Kanady, Sardynii, Nowej Zelandii, wyspy Dżerba, Irlandii i Polski.

Jako pierwsze swoje mistrzowskie umiejętności zaprezentowały Charlotte Qamaniq i Kathleen Merritt – Inuitki pochodzące z północnych wysp Kanady. Dzięki nim publiczność usłyszeć mogła głęboki, gardłowy śpiew rdzennych mieszkańców Arktyki. Ich występ niezwykle hipnotyczny i transowy za sprawą harmonicznego dwugłosu wzbudził owacyjne oklaski i okrzyki zachwytu. Po ich występie w niesamowitej solówce, której niepowstydził by się niejeden rasowy perkusista na scenie pojawił się John Joe Kelly – mistrz gry na bodhránie, czyli irlandzkim bębnie obręczowym, z którego dźwięk wydobywa się przez uderzanie dwustronną pałeczką tipper. Po czym Carmelo Salemi – wirtuoz gry na miniaturowych rozmiarów friscalettu – antycznym flecie pasterskim. Kilkoro widzów w takt jego muzyki zaczęło całkiem spontanicznie tańczyć taniec irlandzki. Carmelo wystąpił wraz z wybitnym gitarzystą Dimą Gorelikiem oraz kolejnym z warsztatowych mistrzów – Sofienem Zaïdim, który zagrał na bendirze (bębnie obręczowym). Publiczność usłyszała w ich wykonaniu tradycyjną pieśń arabską, którą artysta wykonał przy akompaniamencie arabskiej lutni oud.

[img:2]

Jako ostatni tego wieczoru zaprezentowali się Kemara Kennedy i Laurence Kershaw – mistrzowie maoryskiego tańca wojennego Haka. Po tym występie przyszedł czas na finał (grande finale) w wykonaniu wszystkich mistrzów (w tym także Dyrektor Artystycznej festiwalu, Marii Pomianowskiej) i zaproszonych warsztatowiczów. Już tylko jako wisienka na torcie na koniec dnia wystąpili artyści z grupy Lindigo, którzy rozgrzali publiczność swoimi nowocześnie zaaranżowanymi pieśniami. A przydało się bo za "oknem" padał deszcz a w namiocie robiło się coraz chłodniej.

Czwartego dnia podczas festiwalu rozlegały się dźwięki Królowych Rytmu. Legenda karaibskiego calypso - Calypso Rose, pomimo niemłodego już wieku zachwyciła energią nastolatki. Z nonszalancją zrzuciła buty wchodząc na scenę, co wzbudziło entuzjazm publiki. Ta bosonoga śpiewaczka to także ikona karnawału, w mieście z którego pochodzi. Udowodniła to schodząc ze sceny i bawiąc się razem z widzami. Poza śpiewem i tańcami Calypso Rose uraczyła festiwalowiczów opowieściami o rodzinie i korzeniach, przybliżając tym samym swoją kulturę.

[img:3]

Kolejną "królową" wieczoru była Nowozelandka Moana Maniapoto z zespołem The Tribe. Połączyli oni tradycyjny, rodzimy styl muzyczny z popem, rockiem, reggae, hip-hopem. Do tego dodali wybuchowy w swoim wyrazie taniec dwóch znanych z poprzedniego dnia mistrzów tańca Haka. Wyszła z tego mieszanka pełna mocy ale i finezji, chwaląca zarówno duchy przodków, wojowników jak i maoryską ziemię czy przyrodę. Słuchało się tego jak mantry z szeroko otwartymi uszami, chłonąc każdy dźwięk i obraz jakby zaraz miał zniknąć na zawsze.

To była niesamowicie ciekawa festiwalowa podróż w głąb najciekawszych rejonów muzycznych, wzbogacona o warsztaty prowadzone przez światowej klasy mistrzów, projekcje filmów dokumentalnych, wystawę i specjalną ofertę dla dziec. Znowu było dobrze! A może nawet ciut lepiej niż rok temu. Namiot wypełniony po brzegi, bilety wyprzedane co do jednej sztuki, publiczność urzeczona. Brawo.

Tekst i foto: Ewa Kuba.

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz