Gladiator, który przeciwstawił się cesarzowi
Widzowie zgromadzeni w wypełnionej po brzegi Kraków Arenie, śledzili w sobotę losy Gladiatora z wykonywaną na żywo, genialną muzyką Hansa Zimmera, który był gościem specjalnym trzeciego dnia 7. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Hans Zimmer, nagrodzony Oscarem, dwoma Złotymi Globami, trzema statuetkami Grammy, nagrodą Tony oraz przyznawaną przez ASCAP Nagrodą im. Henry’ego Manciniego, do współpracy nad ścieżką dźwiękową do Gladiatora zaprosił Australijkę Lisę Gerrard, obdarzoną charyzmatycznym kontraltem wokalistkę znaną z grupy Dead Can Dance. Lisa Gerrard była aniołem tego filmu - powiedział do publiczności w Kraków Arenie kompozytor. Jak dodał Gladiator nie powstałby gdyby nie Ridley Scott. To jego wizja i odwaga stworzyły ten film. Praca przy tym filmie nie była dla mnie ciężka. To była wyłącznie radość i przyjemność - powiedział Zimmer. Niemiecki kompozytor wyróżnił też orkiestrę, którą nazwał prawdziwymi gladiatorami muzyki. Nieobecną tego wieczoru w Krakowie Lisę Gerrard zastąpiła godnie Kaitlyn Lusk, amerykańska mezzosopranistka, która od 2004 roku współpracuje z Howardem Shore’em. Wokalistkę mogliśmy już usłyszeć na festiwalu przy okazji trylogii Władca pierścieni. Monumentalnym wokalno-instrumentalnym zespołem złożonym z orkiestry Sinfonietta Cracovia i Chóru Pro Musica Mundi pokierował szwajcarski dyrygent Ludwig Wicki.
Na sukces obrazu Ridleya Scotta złożyły się starożytna historia i hollywoodzka fantazja. Generał, który stał się niewolnikiem. Niewolnik, który stał się gladiatorem. Gladiator, który przeciwstawił się cesarzowi - te pamiętna słowa wypowiada w filmie cesarz Kommodus (grany przez nominowanego do Oscara Joaquina Phoenixa) do Maximusa, w którego brawurowo wcielił się Russel Crowe, nagrodzony za tę rolę Oscarem.
Wielkie emocje towarzyszące nam na ekranie idealnie muzycznie odmalował Zimmer, który przez lata stworzył swój niepowtarzalny, bez trudu rozpoznawalny styl. Dech w piersi zapierały zwłaszcza fragmenty batalistyczne (bitwa Rzymian z Germanami) czy walki gladiatorów, a już chwilę później byliśmy zaskakiwani pięknem przewijającego się w filmie Walca gladiatora. Publiczność zachwycały z jednej strony monumentalne fragmenty chóralne, z drugiej zaś charyzmatyczny głos Kaitlyn Lusk.
Gladiator z muzyką wykonywaną na żywo w Kraków Arenie pozostanie w naszej pamięci na długo. Muzyka Zimmera dała ogromną radość nie tylko kompozytorowi, ale i krakowskiej publiczności, która nagrodziła wszystkich twórców i wykonawców długimi i głośnymi owacjami na stojąco. Tym samym spełniły się marzenia wszystkich, którzy od wielu lat czekali na festiwalu na opowieść o człowieku, który pozostał wierny Rzymowi, do końca.
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Drugi najważniejszy Festiwal muzyki filmowej na świecie, organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic. O niepowtarzalności imprezy decyduje unikalne łączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry w połączeniu z wysokiej jakości obrazem filmowym. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym, poziomem artystycznym prezentowanych dzieł oraz ze względu na obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie. Ponieważ Festiwal Muzyki Filmowej budzi ogromne zainteresowanie w środowisku filmowym i przyciąga do stolicy Małopolski współczesną elitę świata muzyki, kultury i filmu, a także miłośników kina i sztuki filmowej – istotnym założeniem jest traktowanie imprezy jako wielkoformatowego wydarzenia przyczyniającego się do wspierania działań związanych z Regionalnym Funduszem Filmowym, z promocją lokalnej infrastruktury i zespołów muzycznych na międzynarodowym rynku kinematograficznym. To także ważne spotkanie branżowe, a zarazem miejsce prawykonań wielu dzieł muzyki filmowej, nierzadko w obecności reżyserów światowego formatu. Na festiwalu gościli m.in. zdobywcy Oscara: Elliot Goldenthal, Tan Dun, Howard Shore, Jan AP Kaczmarek, wybitni kompozytorzy Joe Hisaishi, Shigeru Umebayashi, Don Davis, Alberto Iglesias, Trevor Morris, Michał Lorenc, Wojciech Kilar, Reinhold Heil, Jonny Klimek, Abel Korzeniowski, Eric Serra, reżyserzy: Tom Tykwer, Julie Tymor, Tomas Alfredson.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: FMF - Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej: www.biurofestiwalowe.pl
Foto: Wojciech Wandzel