13 listopada 2014 22:45

Kult w Stodole - relacja

[img:3] foto: Krzysztof Kowalski

[img:1:R]To zaskakujące, ale zespołów, które grają regularne, duże i wyprzedane trasy koncertowe, jest w Polsce zaledwie kilka. Jeden z nich to Kult, dla którego listopadowe występy w warszawskiej Stodole są już od wielu lat stałym punktem trasy zwanej „pomarańczową” lub „okołopaździernikową”.

Tradycją jest też fakt, że Kazik i spółka na deskach Stodoły występują dwa razy, a zdarzały się nawet trzy koncerty w tym miejscu w ramach jednej trasy, co w polskiej branży muzycznej jest fenomenem! Tym razem ekipa zagrała jak „Pan Bóg przykazał”, w piątek i w sobotę. Skupmy się na drugim z tych występów, który odbył się 8 listopada.

Pomimo tego, że zespół koncertuje dużo, to każdy występ jest inny. Wiem, co piszę, bo oglądałem już ponad 60 koncertów Kultu. Także w sobotę nie zabrakło niespodzianek w setliście w postaci utworów stosunkowo rzadko granych podczas występów na żywo. O tym jednak później. Na początku warto wspomnieć, że Kazik częściej niż na ogół sięgał po saksofon, uatrakcyjniając i tak imponująco brzmiącą sekcję dętą zespołu (w składzie: Jarosław Ważny – puzon, Janusz Zdunek – trąbką i Tomasz Glazik – saksofon tenorowy), będącą znakiem firmowym zespołu.

Wokalista Kultu nie jest może wirtuozem tego instrumentu, ale posługuje się nim całkiem sprawnie. Instrumentalne popisy Staszewskiego mogliśmy więc usłyszeć m.in. w „Wódce” czy „Pilotach” – utworze, który w koncertowym repertuarze Kultu nie pojawia się często. Jeszcze rzadziej zdarzają się piosenki kojarzone z filmem „Czarne słońca” (z 1992 r., w reżyserii Jerzego Zalewskiego) – jedynym obrazem, do którego w całości zespół napisał muzykę.

[img:4]

W „Stodole” zabrzmiały „Strange” (napisany z myślą o filmie, w którym jednak nie został użyty) i „Wysłannik”, zabrakło za to utworu tytułowego, który zazwyczaj jest żelaznym punktem koncertów! Niespodzianek było więcej. „Celina” – jeden z kilku utworów napisanych przez ojca Kazika, Stanisława Staszewskiego, znanych z płyt „Tata Kazika” (1993 r.) i „Tata 2” (1996 r.) i zagranych na tym koncercie (w „Stodole” można było też nabyć książkę „Tata mimo woli”, której Kazik jest współautorem) – została zagrana w wersji szybkiej, znanej z koncertów Kazika na Żywo. Pojawił się też dawno niesłyszany na żywo „Psalm 151”, a w tradycyjnym bisie „Polskę” (obok której znalazły się też jak zawsze „Konsument”, „Po co wolność” i „Krew Boga”) wspólnie z Kazikiem zaśpiewał… jeden z ochroniarzy zespołu!Panowie prezentowali przy tym flagi wykonane przez fanów. Inny z członków ochrony zaśpiewał wspólnie z Januszem Grudzińskim „Totalną stabilizację”, podczas której Kazik udawał, że gra na klawiszach. Przez cały koncert grał na nich oczywiście Grudziński a ich charakterystyczne brzmienie (imponujące zwłaszcza w „Arahji”) jest elementem równie rozpoznawalnym dla zespołu jak wspomniana sekcja dęta i teksty, wokal oraz sceniczna choreografia Kazika, który śpiewając, przechadza się po scenie w charakterystyczny sposób. Całość uzupełniają trzej bardzo solidni gitarzyści (Ireneusz Wereński, Piotr Morawiec i Wojciech Jabłoński) oraz dynamiczny i precyzyjny perkusista Tomasz Goehs.

Tych dziewięciu muzyków tworzy świetnie rozumiejący się kolektyw, dlatego ich występy na żywo, pomimo tego, że trwają ok. 3 godzin i składają się z ponad 30 utworów, są profesjonalne, energiczne oraz przepełnione humorem i zawierają takie klasyki polskiej muzyki rozrywkowej jak „Baranek”, „Gdy nie ma dzieci” czy „Brooklyńska Rada Żydów”. Na koncercie nie zabrakło także utworów z najnowszej, wydanej w ubiegłym roku płyty „Prosto” (tytułowego, „Układ zamknięty”, „Dzisiaj jest mojej córki wesele” czy „Dlaczego tak tu jest”), a także coverów, z których tym razem najlepiej wypadł „Pasażer” – najlepszy, obok potężnego wykonania utworu „Kurwy wędrowniczki” (autorstwa Staszewskiego seniora) moment koncertu.

Nie tylko zespół i widownia dobrze się bawili podczas występu. Mam myśli wspomnianą ochronę, która na sobotnim koncercie udowodniła, że znów jest świetnym pośrednikiem między fanami a zespołem, a jak wiemy w przeszłości bywało z tym różnie. Tym razem jednak panowie w koszulkach „Kult Ochrona” zachowywali się rewelacyjnie, pomagając noszonym na rękach fanom przedostać się pod scenę, częstując ich wodą czy przybijając piątki. Byli sympatyczni oraz otwarci i sami aktywnie uczestniczyli w koncercie, śpiewając i podrygując w rytm muzyki płynącej ze sceny, choć stali do niej tyłem. Najlepszym dowodem otwartej postawy ochrony i dobrych relacji z fanami zespołu niech będzie fakt, iż jeden z ochroniarzy… rzucił się w publiczność a tłum poniósł go na rękach! Takie rzeczy tylko na koncertach Kultu. Można też dodać, że tylko w Stodole – miejscu absolutnie, nomen omen, kultowym na muzycznej mapie Polski.

Centralny Klub Studentów Politechniki Warszawskiej oficjalnie został otwarty 5 kwietnia 1956 r. Pierwsza siedziba znajdowała się na ul. Emilii Plater. Od 1972 r. do dziś lokal mieści się na ul. Batorego 10. W historii działalności klubu miały w nim miejsce różne artystyczne projekty, m.in. kabaretowe, filmowe, teatralne, taneczne, fotograficzne, literackie, a przede wszystkim muzyczne. Właśnie z odbywającymi się tam koncertami jest Stodoła obecnie kojarzona najczęściej. Na scenie w Stodole wystąpili m.in.: Brian May, Bob Dylan, Nigel Kennedy, Die Toten Hosen, Apocalyptica. Regularnie grają tam najpopularniejsze polskie zespoły: Kult, Perfect, T-Love, Lady Pank, Dżem czy Hey. Warto więc zapoznać się z wykazem koncertów zaplanowanych na najbliższe miesiące na stronie www.stodola.pl 

 

autor: Michał Bigoraj

 

Filmy zarejestrowane podczas koncertu w dniu poprzednim - w piątek 7 listopada.

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz