14 czerwca 2016 22:01

Kino Mocne (recenzja)

[img:1]

Zjawisko łączenia gatunków muzycznych i nowatorskich interpretacji klasycznych dzieł nie jest w Polsce niczym nowym. Najczęściej jednak artyści decydują się na własne podejście i aranżacyjne rewolucje w wypadku muzyki poważnej, głównie oczywiście Chopina, czego szereg przykładów mieliśmy możliwość usłyszeć zwłaszcza w 2010 r. przy okazji Roku Chopinowskiego. Rzadziej „na warsztat” brane są utwory filmowe. Na tym większą uwagę zasługuje więc projekt „Kino Mocne”, w ramach którego uznani charakterystyczni polscy muzycy zaskakują nas awangardowym i nowatorskim podejściem do szlagierów międzywojennej polskiej muzyki filmowej.

„Reżyserem” przedsięwzięcia, pomysłodawcą, producentem oraz osobą odpowiedzialną za aranżacje utworów jest Dariusz Makaruk. „Kino Mocne” efektownie miesza historię ze współczesnością. A ta historia reprezentowana jest tu przez takie postacie polskiej kultury jak Henryk Wars czy Władysław Szpilman. Zaprezentowano też twórczość Zygmunta Wiehlera i Alfreda Metodysty. Ich kompozycjom towarzyszą znane od pokoleń teksty Ludwika Starskiego, Emanuela Szlechtera, Jerzego Jurandota, Henryka Herolda Szpilmana czy Hanki Ordonówny. Muzyka i słowa wymienionych twórców znane nam są dzięki wykonującym je popularnym aktorom i piosenkarzom pierwszej połowy XX wieku, jak np.: Eugeniusz Bodo, Aleksander Żabczyński, wspomniana już Hanka Ordonówna, Tola Mankiewiczówna czy Hanna Brzezińska. Szczególnie popularny jest u nas aktualnie ten pierwszy. A to dzięki telewizyjnemu serialowi „Bodo”, który przypominał nam klimat, a także muzykę dwudziestolecia międzywojennego. Płyta powstała więc w dobrym momencie. Szlagiery popularne w latach 30. dostajemy tutaj w zaskakujących i nowoczesnych wersjach. A jest to zasługa nietuzinkowych artystów, których Makaruk zaprosił do współpracy.

[img:2] Na zdjęciu Michał Urbaniak, autor: Bartosz Maciejewski

Jako pierwszych z nich na płycie usłyszeć możemy Michała Urbaniaka i Asję Czajkowską w utworze „Dzisiaj ta, jutro tamta”. Wokalistka obdarzona nietuzinkowym głosem, który potrafi modulować i wykorzystywać w różnych konwencjach, ciekawie wypada w „konfrontacji” z Eugeniuszem Bodo, którego wokal został umiejętnie wsmaplowany w całość kompozycji. Całość, podszyta dźwiękami wirtuoza skrzypiec Michała Urbaniaka, który w tym utworze popisuje się także bardzo dobrą grą na saksofonie, brzmi jazzowo-swingująco. Za to drugi na albumie utwór „W małym kinie” z jakże dobrze nam znanym, charakterystycznym motywem jest bardziej elektroniczny. Nie może to jednak dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że za utworu odpowiada tutaj Makaruk. Wspiera go Wojciech Mazolewski – basista i kontarbasista, jeden z czołowych przedstawicieli tzw. nowoczesnego jazzu, a dla wielu raczej „yassu”, czyli muzycznego tygla łączącego takie gatunki jak punk, folk, a przede wszystkim muzykę improwizowaną i właśnie jazz. Roli wokalisty podjął się tutaj Czesław Mozil, który śpiewa wyraźniej niż ma w zwyczaju. Pasuje mu ten utwór. Mazolewski z Urbaniakiem (w roli saksofonisty) efektownie uzupełniają się także w evergreenie polskiej muzyki rozrywkowej, czyli „Umówiłem się z nią na dziewiątą”.

Cechą charakterystyczną całej płyty jest jednak różnorodność aranżacyjna, czyli znak rozpoznawczy Makaruka. Mamy więc tutaj dużo dubu, czyli przetwarzania oryginalnej muzyki w ten sposób, by szczególnie eksponować sekcję basową, ale także sporo muzyki elektronicznej i sampli. Na szczęście nie zapomniano także o klasycznych instrumentach i możemy usłyszeć fortepian, trąbkę czy wspominane skrzypce i saksofon. Dominuje swing, jazz i elektronika, ale płyta zawiera nawiązania także do innych gatunków, w tym hip hopu – sample charakterystyczne dla tego stylu możemy usłyszeć w utworze „W tę upalną noc”, do tekstu Hanki Ordonówny. W tym nagraniu znalazł się także znakomity smyczkowy podkład stworzony przez Urbaniaka. Ten sam artysta swoją grą na saksofonie czaruje nas z kolei w kawałku „Nie ma szczęścia bez miłości”, w którym jest zresztą sporo efektów dźwiękowych retro.

[img:3] Na zdjęciu Asja Czajkowska, autor: Justyna Jaworska

Zarówno elektronicznie, jak i instrumentalnie brzmi zaś „Ach śpij kochanie”, w którym dominuje basowy podkład Mazolewskiego. W obu wspomnianych utworach śpiewa zaś Czajkowska, która odpowiada za większość partii wokalnych na płycie. Tak jak wspominałem, ma ona ciekawą barwę głosu, ale chyba zbyt często przyjęła na płycie konwencję śpiewania w sposób dziecinny. Z drugiej strony przenosi nas dzięki temu w bajkowy świat. Bardziej „dorośle”, ba, wręcz zmysłowo brzmi za to Magda Dąbrowska, która uwodzi nas swoim wokalem w utworze „Lisie ognie”. Co ciekawe, jest ona też autorką tego tekstu, za muzykę odpowiada zaś Makaruk. To jedyny nowy utwór na płycie.

 [img:5] Na zdjęciu Dariusz Makaruk, autor:  Adrian Kwidzynski

Poza Mozilem śpiewają także inni panowie, tacy, których nie kojarzmy raczej z repertuarem zaprezentowanym na płycie: Tomek Lipiński i Robert Brylewski. Moim zdaniem niespecjalnie pasują oni do tego projektu. Lipiński wykonuje w bardzo smutny, niemal rozpaczliwy sposób utwór „Już nie mogę dłużej kryć”. Jego interpretacja nie pasuje do pozostałych wykonań, tym bardziej że utwory zaprezentowane na płycie mają na ogół radosny wydźwięk i humorystyczne akcenty. Ale być może takie było założenie, by i na „smutno” coś się w „Kinie Mocnym” znalazło. Tym bardziej że utwory, które powstawały pod koniec lat 30. XX wieku z perspektywy czasu mają nieco inny wydźwięk. W momencie ich powstawania niektóre były radosne i wręcz hedonistyczne („Dzisiaj ta, jutro tamta”), ale biorąc pod uwagę fakt, że niedługo później rozpoczęła się II wojna światowa, ich współczesna interpretacja może być inna. I o to chyba chodziło Makarukowi, by nastrój utworów był, podobnie jak muzyka, różnorodny, żeby pokazać całe spektrum emocji, nie tylko radość. A te smutne, nostalgiczne i skłaniające do refleksji nuty słychać właśnie chyba najlepiej w utworze śpiewanym przez Lipińskiego.

[img:4] Na zdjęciu Robert Brylewski, autor: Dariusz Makaruk

Nie bardzo natomiast rozumiem, jakie było założenie nowej wersji „Reform pani minister” (w której efektownym pianistycznym solo popisuje się Makaruk), które w groteskowy sposób zaśpiewał Robert Brylewski. Przypuszczam, że chodzić mogło o pastisz, podobnie jak to było w przypadku oryginalnej wersji, która była prześmiewcza. Niemniej sądzę, że znajdą się tacy, którym takie interpretacje obu panów mogły przypaść do gustu. Dla mnie mimo wszystko najciekawiej wypadła Czajkowska łącząca różne techniki wokale. Jej głos najbardziej dojrzale i poważnie brzmi w szlagierze „Nie kochać w taką noc to grzech” śpiewanym w oryginale przez Aleksandra Żabczyńskiego i Lodę Niemirzankę. Zupełnie inny wokal prezentuje choćby w utworze „Może Ty będziesz mą królewną”, „Nie ma szczęścia bez miłości” czy remiksie utworu „Dzisiaj ta, jutro tamta”, w którym ponownie „towarzyszy” jej Bodo. Swój ślad na płycie zostawiał także Michael „Patches” Stewart – wybitny jazzman mający na swoim koncie współpracę między z Marcusem Millerem, Quincy Jonesem czy Whitney Houston. Dźwięki jego trąbki są niewątpliwie atrakcją „W małym kinie” oraz „Lisich ogni”.

„Kino Mocne” na miano arcydzieła z pewnością nie zasługuje, ale jest jak najbardziej godne zainteresowania ze względu na swoją oryginalność, odwagę aranżacyjną, udział znakomitych muzyków, a także ze względu na wartość być może największą – popularyzację znakomitej polskiej muzyki i kinematografii sprzed ponad pół wieku. Mam na myśli takie filmy, jak: „Ada! To nie wypada” (1936 r.), „Piętro wyżej” (1937 r), „Pani minister tańczy” (1937 r.), „Paweł i Gaweł” (1938 r.) czy „Wrzos” (1938 r.). Niekonwencjonalne podejścia przy jednoczesnym poszanowaniu tradycji w połączeniu z wizją i rozmachem Makaruka sprawiają, że jest to projekt, nad którym warto się pochylić.

Tekst: Michał Bigoraj

Zdjęcia dzięki uprzejmości Agencji Krab Music House&Special Events

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz