22 grudnia 2016 15:20

Kult - "Wstyd - suplement" (recenzja)

[img:1]

2 grudnia ukazał się „Suplement” do płyty „Wstyd” – ostatniego albumu grupy Kult. Ta niecodzienna sytuacja na polskim rynku wydawniczym w wypadku tego niezwykle zasłużonego dla polskiego rocka zespołu, nie jest jednak nowością. Na podobny zabieg Kazik i spółka zdecydowali się przy okazji płyty „Hurra!” z 2009 roku.

Podobnie jak wtedy, na „Suplemencie” znalazły się utwory, które z różnych względów nie zmieściły się na zasadniczej płycie. W jednym z wywiadów lider Kultu i autor sześciu tekstów z „Suplementu” stwierdził, że zdaniem zespołu weszły na ten dodatek utwory gorsze niż na płytę „Wstyd”. Miał on jednak na myśli tylko kawałki autorstwa muzyków grupy. Trudno bowiem o przymiotnik „gorszy” w wypadku pieśni „Suplement” otwierającej, będącej jednym z ulubionych utworów zarówno Kazika, jak i chyba całego zespołu.

Mowa oczywiście o numerze „Modlitwa o wchodzie słońca” tria Gintrowski–Łapiński–Kaczmarski, do tekstu Natana Tenenbauma. Ten utwór był w tym roku regularnie wykonywany zarówno na „normalnych” i akustycznych koncertach Kultu, jak też w trakcie występów Kazika z Kwartetem ProForma. Można śmiało napisać, że wyjątkowo dobrze leży on wokaliście tak w sferze inteligentnego tekstu, jak również muzycznej, podniosłej oprawy. Co ciekawe drugi utwór z recenzowanej płyty także stosunkowo często pojawiał się na koncertach Kultu, jest też kolejnym (i ostatnim na płycie) coverem. „Leave the Kids Alone”, bo ten kawałek mam na myśli, to piosenka grupy Booze & Glory, z którą Kult miał okazję poznać się i polubić podczas występów w Anglii. Wersja studyjna wypada trochę gorzej niż koncertowa, co nie znaczy, że źle. Brakuje jej nieco zadziorności znanej z występów na żywo, a wokal Kazika wypada tu gorzej na tle pozostałych utworów z płyty. Inna sprawa, że śpiewa on po angielsku, co po raz ostatni na płycie studyjnej zdarzyło mu się jeszcze w XX wieku, w kawałku „Fever, Fever, Fever” z albumu „Ostateczny krach systemu korporacji” (1998 r.). „Leave…” utrzymane jest w punkowej stylistyce. To samo można zresztą napisać o większości pozostałych utworów na „Suplemencie” – są one bowiem przede wszystkim szybkie. Charakteryzują się też nieskomplikowaną rytmiką, silnymi refrenami oraz większym, względem tego co było na „Wstydzie”, udziałem gitar, i to w ich ostrzejszej odsłonie. Te punkowe elementy słyszymy zwłaszcza w środkowej części tego minialbumu i utworach: „Jeśli nie masz nic do powiedzenia”, „Ten kto patrzy w chmury” i „Polityk muzykiem”.

Trzy pozostałe kawałki są inne, ale i w nich nie brakuje punkowej energii. „Na dworze twego rodzaju” jest utworem bardziej rozbudowanym i złożonym (względem pozostałych na płycie) w sferze kompozycji, „najtrudniejszym” na albumie. „Z podniesionym czołem” zaś to numer dość urozmaicony, w którym na pierwszy plan, zwłaszcza na początku, wysuwa się sekcja dęta. Oczywiście swój ślad zostawia ona też w pozostałych utworach, ale z pewnością nie jest on tak wyrazisty jak na „Wstydzie”, na którym to saksofony, puzon i trąbka były bardzo mocno wyeksponowane. Muzykę do dwóch ostatnich wymienionych utworów napisał trębacz Kultu Janusz Zdunek. Oprócz jego kawałków na płycie są także kompozycje gitarzysty i producenta płyty Wojciecha Jabłońskiego („Jeśli nie masz nic do powiedzenia”, „Tylko tego mi daj”), kolejnego gitarzysty Piotra Morawca („Ten kto patrzy w chmury”) i puzonisty Jarosława Ważnego („Polityk muzykiem”). Kończący całość skoczny „Tylko tego mi daj” to dawka pozytywnej muzycznej energii z efektownym, podniosłym udziałem dęciaków.

Co ciekawe muzyki do żadnego utworu nie napisał Kazik. Poza wokalem był on jednak tradycyjnie odpowiedzialny także za teksty. Tym razem są one bardziej zróżnicowane od tych, które zaprezentował na „Wstydzie”, gdzie dominowała tematyka polityczno-społeczna. Na „Suplemencie” do świata władzy bezpośrednio nawiązuje tylko, momentami autoironiczny „Polityk muzykiem”, który jest dość wyraźnie szpilką wbitą zwłaszcza Pawłowi Kukizowi. Tekst w stylu bardziej Big Cyca niż Kultu. Być może w pewnym stopniu także dygnitarzy miał na myśli Kazik w przypadku utworu „Jeśli nie masz nic do powiedzenia”. Ale zdanie przewodnie tej kompozycji: „Jeśli nie masz nic do powiedzenia, to nie mów” powinno być dobrą radą dla każdego z nas. Kazik nie byłby sobą, gdyby nie poruszył także tematu wiary i religii. Tym razem o tych aspektach traktuje „Na dworze tego rodzaju”. Na szczególne wyróżnienie zasługuje moim zdaniem jednak „Ten kto patrzy w chmury”, stanowiący zachętę do pozytywnego myślenia i szukania radosnych stron życia.

A ja zachęcam Państwa do zapoznania się „Suplementem”, który dobrze sprawdza się zarówno jako rozwinięcie płyty „Wstyd”, jak i jako niezależne wydawnictwo.

Tracklista:

1. Modlitwa o wschodzie słońca
2. Leave the Kids Alone
3. Na dworze twego rodzaju
4. Jeśli nie masz nic do powiedzenia
5. Ten kto patrzy w chmury
6. Polityk muzykiem
7. Z podniesionym czołem
8. Tylko tego mi daj

Autor: Michał Bigoraj 

Polskie Rock
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz