25 października 2017 10:56

9. Festiwal Oper Barokowych

[img:1]

Już 5 listopada rozpocznie się w Warszawie IX Festiwal Oper Barokowych. Tym razem organizowane przez Warszawską Operę Kameralną święto muzyki barokowej, poświęcone jest sztuce francuskiego Baroku, a prezentowane dzieła, to nie tylko wizytówki tej epoki, ale dźwiękowe zwierciadło, w którym odbija się kunszt ich twórców.

Jako pierwsza zostanie zaprezentowana opera „Armide” Jeana-Baptiste'a Lully’ego, dzieło, które śmiało można nazwać przełomowym w historii muzyki. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że warszawskie wystawienie powstanie dzięki współpracy Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Centre de Musique Baroque de Versailles. W ten sposób twierdzenie, że muzyka buduje mosty między narodami a jej język, staje się uniwersalnym, nie uznającym granic, przybiera wręcz namacalny kształt. „Armidę” poprowadzi znakomity dyrygent, specjalista od muzyki dawnej, Benjamin Bayl, reżyseruje ją Deda Cristina Colonna a za scenografie odpowiada Francesco Vitali . Solistom, tancerzom z Nordic Baroque Dancers i chórowi, towarzyszyć będzie Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej - Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, już dzisiaj zaliczany do czołówki tego typu orkiestr Starego Kontynentu. „Armida” jest dziełem szczególnym, bowiem w muzyce, tak jak w każdej dziedzinie sztuki, istnieją kamienie milowe, momenty przełomu, które na zawsze wyznaczyły kanon. Właśnie takim jest prezentowana w ramach festiwalu opera Jeana-Baptiste'a Lully’ego. Światowi krytycy każdorazowo odnotowują fakt pojawienia dzieła na operowym afiszu, zaś te zespoły, które mierzą się z dziełem, bezspornie wchodzą do wąskiej muzycznej elity. Warto zauważyć, że już samo tworzenie opery przez kompozytora i jej wystawienie, mogłoby być kanwą scenariusz filmowego (mimo zamówienia przez króla Ludwika XIV, ten nigdy - na znak protestu spowodowany skandalem obyczajowym - nie obejrzał dzieła, kompozytor przeżył romans z … giermkiem a to w czasach powstania „Armidy”, było karane ciężkim więzieniem).

- „Armida” to dzieło bardzo szczególne – mówi dyrektor artystyczna Warszawskiej Opery Kameralnej, pani Alicja Węgorzewska – Whiskerd. To co dzisiaj jest oczywiste i wszechobecne w operowych dziełach, mówię o recitativo z akompaniamentem instrumentu czyli recitativo accompagnato, pierwszy raz w tak znaczącym stopniu pojawiło się właśnie w tym dziele Jeana-Baptiste'a Lully’ego. Podobnie jest z monologiem głównej bohaterki, który zarówno dawniej jak i dzisiaj przywoływany jest jako przykład, wręcz estetyczny wzór – mówi szefowa kameralistów.

Warto wiedzieć, że Le Cref de la Viéville, krytyk współczesny Lully’emu pisał zachwycony dziełem: Widziałem ze dwadzieścia razy, jak wszystkich ogarniała trwoga, jak nie mogli złapać oddechu, poruszyć się nawet, całą ich duszę pochłaniał bowiem zmysł słuchu, i jak oddychali potem, wydając z siebie pomruki radości i zachwytu. „Armide” wystawiona będzie w teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej 5, 8, 9, 10, 12 i 14 listopada.
[img:2]
O tym jak zróżnicowana była opera barokowa we Francji, miejscu, które wyznaczało w owym czasie mody, kształtował nowe kompozytorskie wzorce najlepiej świadczy dorobek Jeana-Philippe'a Rameau. Ten geniusz kompozycji, następca Jeana-Baptiste'a Lully’egoy na tronie niekoronowanego króla francuskiej muzyki realizował się niejako dwutorowo: w zakresie muzyki instrumentalnej i instrumentalno-wokalnej oraz opery. W tym kontekście zestawieniu dwóch dzieł Rameau – „Pigmaliona” i „Dardanusa” wybranych razem do wspólnego wykonania w czasie jednego operowego wieczoru, to nieczęsto spotykany zabieg dający możliwość porównania actes de ballet, taneczno-wokalnego dzieła („Pigmalion”) z tragédies en musique („Dardanus”), czyli tym, co już ukształtował formę opery. Dla słuchaczy będzie to okazja zetknięcia się muzyką twórcy, który jak mało kto operował piękną melodyką. Wspólnym mianownikiem obu wystawień (każdorazowo w czasie jednego wieczoru będą wystawiane oba dzieła) jest postać Romany Agnel, reżyserki i wybitnej znawczyni historii, teorii i scenicznej prezentacji tańca, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki dawnej.

DziełaJeana-Philippe'a Rameau zabrzmią na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej przez trzy wieczory: 17, 18 i 19 listopada. Dyrygować będzie, podobnie jak w wypadku „Armidy”, Benjamin Bayl. Zagra Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej - Musicae Antiquae Collegium Varsoviense a w partiach tanecznych zobaczymy Balet Dworski „Cracovia Danza”.

Festiwal Muzyki Barokowej: BAROK FRANCUSKI dopełni koncerty (26 listopada) w wykonaniu wybitnej skrzypaczki Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej - Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Festiwalowe detale: opera kameralna.pl

Klasyka
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz