2 czerwca 2018 14:04

28. Festiwal Mozartowski w Warszawie już 16 czerwca

Już za dwa tygodnie rozpocznie się 28. Festiwal Mozartowski w Warszawie. W programie, na który składa się blisko 60 wydarzeń: spektakli operowych, koncertów symfonicznych, kameralnych i oratoryjnych, nie zabraknie spektakli przygotowanych specjalnie z myślą o najmłodszych widzach.

Bez wątpienia o atrakcyjności tegorocznej edycji Festiwalu stanowi lista gwiazd, które znalazły się w programie. Bohaterką Wielkiej Gali Operowej, która zainauguruje Festiwal 16 czerwca (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego), będzie sopranistka Verónica Cangemi. Wraz z barytonem Arturem Jandą oraz Zespołem Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej - Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, wykonają słynne mozartowskie arie i duety. Koncert poprowadzi brazylijski dyrygent - Josè Maria Florêncio.

Mało kto wie, że ta dzisiaj uznawana za jeden z najlepszych głosów świata artystka, planowała zostać…wiolonczelistką. To na tym instrumencie Cangemi rozpoczęła muzyczną edukację, a po jej ukończeniu grała w Mendoza Symphony Orchestra. Jednak nagle wszystko zmieniło się jak w filmowym scenariuszu, bowiem po wygraniu Argentina National Singing Competition ostatecznie skupiła się na karierze śpiewaczki. Studiowała w londyńskiej Akademii Królewskiej u Heather Harper. Zdobyła następnie pierwsze nagrody w Concurso Francisco Viñas w Barcelonie oraz w ramach Buenos Aires Mozart Competition. W Europie zadebiutowała w „Armide” Christopha Willibalda Glucka we współpracy z Les Musiciens du Louvre pod dyrekcją samego Marca Minkowskiego. Współpracowała z takimi zespołami jak Les Arts Florissants, Il Giardino Armonico, Freiburg Baroque Orchestra czy dyrygentami jak René Jacobs, William Christie i sir Neville Marriner. Koncertowała w Paryżu (w Radio France, Théâtre des Champs Élysées, Opéra-Comique), w Teatro Comunale we Florencji, Teatro Colón, Vlaamse Opera, Bayerische Staatsoper, Staatsoper Unter den Linden, Teatro Real w Madrycie, a także w Salzburgu, Grazu, Innsbrucku, Lizbonie i wielu innych. Nagrania z jej udziałem zdobyły wiele wyróżnień, m.in. Diapason d'Or i Orpheé d'Or w 1998 za operę „Ariodante” Jerzego Fryderyka Händla zarejestrowaną dla Deutsche Grammophon, jak i Diapason d'Or z 2006 za „Griseldę” Domenico Scarlattiego wydaną przez Naïve. W czasie Gali Operowej otwierającej 28. Festiwal Mozartowski usłyszymy w wykonaniu Argentynki prawdziwe perły - arie i duety z oper „Cosi fan tutte”, „Don Giovanni”, „Wesele Figara”, „Czarodziejski flet”, „Idomeneo”. Nie zabraknie też mozartowskich uwertur.

 

[img:1]

 

Tegoroczny festiwal odwiedzi dwóch skrzypków, którzy od lat podbijają serca melomanów. 4 lipca zagra Charlie Siem (Zamek Królewski). Ma 32 lata i jest jednym z czołowych młodych skrzypków naszych czasów, artystą wszechstronnym, wskazywanym jako przykład wirtuoza XXI wieku. Jest również artystą niezwykle przebojowym, spontanicznością i naturalnością podbijającym serca publiczności. Równolegle z karierą muzyczną prowadzi karierę…modela. Urodzony w Londynie artysta zaczął grać na skrzypcach w wieku trzech lat pod wrażeniem gry Yehudi Menuhina. Wszechstronnie wykształcony absolwent Eton College oraz muzykologii na uniwersytecie w Cambridge, w latach 1998-2004 studiował skrzypce u Izaaka Raszkowskiego w Londynie w Royal College of Music, a od 2004 r. prowadzi go od strony wirtuozowskiego warsztatu i interpretacji inny mistrz wiolinistyki, światowej sławy skrzypek - Shlomo Mintz. Siem wystąpił z najlepszymi na świecie orkiestrami i zespołami kameralnymi, w tym Filharmonią Bergen, Camerata Salzburg, Czeską Orkiestrą Narodową, Israel Philharmonic, London Symphony, Moscow Philharmonic, Oslo Philharmonic, Rotterdam Philharmonic i Royal Philharmonic Orchestra. Współpracował z czołowymi dyrygentami, takimi jak: Charles Dutoit, Edward Gardner, Zubin Mehta, Yannick Nézet-Séguin, Sir Roger Norrington, Libor Pešek i Yuri Simonov.

Natomiast 13 lipca w Bazylice Archikatedralnej św. Jana w Warszawie, zagra Giuliano Carmignola, artysta od lat wpisany w poczet najwybitniejszych wirtuozów naszych czasów. Włoski skrzypek urodził się w Treviso, gdzie jego grający również na skrzypcach ojciec, odkrył i zaczął podsycać pasję muzyczną syna. Paradoksalnie to właśnie w tym mieście również, pół wieku temu rozpoczął się renesans popularności twórczości Vivaldiego. Pierwszy nauczyciel Giuliano w Konserwatorium Weneckim - Luigi Ferro - był solistą w zespole Scuola Veneziana Orchestra, który w 1947 założył Angelo Ephrikian, by wykonywać muzykę Vivaldiego. Następnie Ferro grał w Virtuosi di Roma, w którym to zespole z kolei Carmignola miał zostać solistą w okresie 1970-78, zastępując Ferro również na stanowisku nauczyciela w Wenecji. Kariera Carmignoli rozpoczęła się na dobre w 1973, gdy zdobył nagrodę na międzynarodowym konkursie im. Paganiniego w Genui. Po ukończeniu kursów mistrzowskich u Nathana Milsteina, Franco Gulli i Henryka Szerynga, zaczął wykonywać największe dzieła skrzypcowe XIX i XX wieku pod batutami takich znamienitych dyrygentów jak Claudio Abbado, Eliahu Inbal, Peter Maag i Giuseppe Sinopoli. W jego wykonaniu, między innymi, zabrzmiała włoska premiera Koncertu skrzypcowego Henri Dutilleux. Giuliano Carmignola koncertem w 2001 roku w nowojorskim Lincoln Center podbił serca tamtejszej publiczności i krytyków, a jego interpretacje dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta sprawiły, że stał się częstym goście za Atlantykiem. Pozycję wybitnego znawcy mozartowskiej literatury skrzypcowej ugruntował trzyletnia trasa koncertowa wraz z Claudio Abbado i Orchestra Mozart. Artysta mozartowskie dzieła wykonywał również równolegle z słynną The Academy of Ancient Music. Niezliczone koncerty, wspaniałe albumy, wirtuozowskie interpretacje, w tym również w myśl zasad wykonawstwa historycznie poinformowanego, uczyniły z Carmignoli artystę pożądanego przez menagerów światowych festiwali. Wielu uznaje go za skrzypka kompletnego, pod tym względem najwybitniejszego obecnie wśród wirtuozów tego instrumentu. Carmignola posiada dwa instrumenty: nadzwyczajny Floreno Guidantus z 1739 oraz XVIII-wieczny instrument anonimowego lutnika będący wcześniej w posiadaniu ś.p. Angelo Ephrikiana, który również pochodził z Treviso i odkrywał jedne z pierwszych manuskryptów Vivaldiego, jakie ujrzały światło dzienne po II wojnie światowej.

Festiwal Mozartowski to tradycyjnie liczne prezentacje operowe w teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej. W tym roku zostaną wystawione: „Wesele Figara”, „Cosi fan tutte”, „Czarodziejski Flet”, „Łaskawość Tytusa” i „Uprowadzenie z seraju”.

W świątyniach Stolicy rozbrzmiewać będzie mozartowska muzyka oratoryjna: „Requiem”, Msza c-moll i Msza koronacyjna. Nie zabraknie również kameralistyki, zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej.

W tym roku, obok 11 lokalizacji w których prezentowana będzie muzyka Mozarta, na festiwalowej mapie pojawia się nowe miejsce - Teatr Scena u zbiegu Krakowskiego Przedmieścia i Placu Zamkowego. Będą tam prezentowane m.in. pozycje adresowane do najmłodszych melomanów, znajdzie się tam również festiwalowy punkt informacyjny.

W czasie Festiwalu nie zabraknie koncertów w duchu wykonawstwa historycznie poinformowanego. Na fortepianie z epoki zagrają Hubert Rutkowski i Sijia Ma (z towarzyszenie MACV - Zamek Królewski w Warszawie 5 lipca), a specjaliści od instrumentów dawnych z Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, wykonają prawdziwą mozartowską perłę - Gran Partitę na instrumenty dęte (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 30 czerwca). Po tym koncercie odbędzie się we foyer spotkanie z instrumentalistami, w czasie którego będzie można poznać tajniki dawnych instrumentów dętych.

Festiwal zwieńczy Gala finałowa w Teatrze Polskim (14 lipca) z udziałem solistów: Joanny Freszel (sopran), Joanny Moskowicz (sopran), Iryny Zhytynskiej (mezzosopran), Jana Jakuba Monowida (kontratenor), Krystiana Adama Krzeszowiaka (tenor) i Artura Jandy (bas-baryton). Wystąpi też Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, zagra Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, a koncert poprowadzi dyrygent Marcin Sompoliński.

Klasyka
reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz