11 stycznia 2023 09:30
Piotr Sadłoń INFOMUSIC.PL

Audio instalacje: Głośniki Outline'a w specyficznej instalacji w Rzymie

Urządzenia firmy Outline odpowiadają za realizację wymagającego wyzwania, jakim jest instalacja dźwiękowa przestrzeni FOROF zarządzanej przez Giovannę Caruso Fendi. Miejsce zlokalizowane w sercu stolicy Włoch, wewnątrz zabytkowego Palazzo Roccagiovine, przeznaczone jest do organizacji wystaw i wydarzeń. 

[img:1] Firma Outline zaangażowała się w to wydarzenie w czerwcu ubiegłego roku jako sponsor systemu dźwiękowego, co było świetną okazją do zaprezentowania walorów dźwiękowych i projektowych nowej serii Architectural, składającej się z głośników kolumnowych Ai41 i dedykowanych im subwooferów AS6, a także kompaktowych, ale "mocarnych" Charlie 4s. Rozwiązanie najlepiej oddające immersję pożądaną przez artystów.



Giovanna Caruso Fendi

Wystawa LOVOTIC, która faktycznie zainaugurowała tę nową przestrzeń, była wyraźnym przedstawieniem szczególnego i harmonijnego połączenia archeologii i sztuki współczesnej. Ponadto przejście z górnego poziomu obiektu, który ma głównie charakter ekspozycyjny i nowoczesny, na dolny poziom, daje poczucie przeniesienia w czasie w podróż czystego eksperymentu.

Wystawa, wykorzystująca technologie Outline, została stworzona przez firmę Soundwalk Collective, dając początek instalacji dźwiękowej będącej w dialogu z przestrzenią archeologiczną, która jest niezwykle subtelna wizualnie w stosunku do scenerii historycznej przestrzeni.

 

Odtwarzany program audio jest dość osobliwy: eksperymentalna, nastrojowa, abstrakcyjna i minimalistyczna muzyka elektroniczna na przemian z szeptami, tyradami nawiązującymi do tematu wystawy. Cały obszar podziemny został poddany sonoryzacji w celu przechwycenia rozmówcy i poprowadzenia go odpowiednią ścieżką – wyjaśnia Pierfrancesco d’Aloisio, inżynier systemowy w firmie Outline, który nadzorował cały projekt. 

 

[img:4]

 

Makroobszar podzielono na niewielkie strefy korytarzem łączącym niewielkie pomieszczenia lub wnęki, z dziełami o innym charakterze (rzeźby, obrazy itp.), a następnie kończącym się w dużej podziemnej sali wykopalisk archeologicznych. Ideą projektantów dźwięku było zapewnienie imersyjnych wrażeń dzięki wielościeżkowemu programowi, tak aby prawie wszystkie głośniki miały swój własny, wyjątkowy sygnał.

Było 12 procesorowanych sygnałów, dostarczanych za pośrednictwem 6 wzmacniaczy Outline L3000 do łącznie 6 kolumn Ai41, 9 Charlie 4 i 10 subwooferów AS6. Pozycje głośników zostały zaprojektowane i zweryfikowane za pomocą autorskiego oprogramowania do prognozowania akustycznego Openarray 3D firmy Outline. 

 

[img:3]

 

Przed zdefiniowaniem ostatecznej lokalizacji omówiliśmy wymagania i efekt, który chcemy osiągnąć, a następnie przekazać odwiedzającym”, kontynuuje Pierfrancesco. „Pierwsza wersja projektu przewidywała zastosowanie konfiguracji „mieszanej”, z kombinacją kolumn Ai i Charlie 4. Po różnych zmianach w projekcie doszliśmy do wniosku, że w wykopaliskach archeologicznych wykorzystamy 9 Charlie 4, podczas gdy 6 Ai41 wykorzystano w obszarze poprzedzającym prace i na korytarzu.

 


Głośniki zostały wybrane na podstawie programu, który miał być odtwarzany, w różnych przestrzeniach, przy czym kontrola kierunkowości w pionie kolumn Ai41 gwarantowała doskonały wynik, biorąc pod uwagę niską wysokość sufitu i wielkość przestrzeni.
Ponadto kolumny zapewniały niemal zerowy efekt wizualny, ze względu na swój rozmiar i kształt - co jest charakterystyczną cechą tego systemu - bez uszczerbku dla jakości dźwięku. Teren przed wykopaliskami był bardziej oświetlony, dlatego konieczne było rozważenie niezwykle dyskretnego efektu wizualnego, który pomógłby „ukryć” systemy.
 

[img:7]

Kolejną cechą jest możliwość bardzo łatwego zamontowania ich na ścianie poprzez dwa otwory przelotowe z przodu obudowy, a następnie ukrycia mocowania za pomocą magnetycznej maskownicy, powodując, że stały się praktycznie niewidoczne.

Obszar archeologiczny, w którym użyto Charlie 4s, również wymagał większego ciśnienia akustycznego. W tej lokalizacji nie było możliwości zamontowania Ai na ścianie, dlatego zdecydowano się zainstalować wszystkie Charlie 4 na prętowych wysięgnikach przymocowanych do kostek sufitowych i umieszczonych na różnych wysokościach, zorientowanych w kierunku ścieżki dla zwiedzających, aby uzyskać odpowiednią jednolitość i jednorodność. Coś, czego nie można osiągnąć za pomocą Ai. Co więcej, dzięki stożkowej kierunkowości tego głośnika wyposażonego w pojedynczy 4-calowy przetwornik, Outline był w stanie skupić falę dźwiękową w danym obszarze z niezwykłą, niemal nieoczekiwaną definicją dźwięku i jego klarownością. 

Subwoofery AS6 zostały ustawione pod trasą dla widzów, wzdłuż wykopalisk archeologicznych oraz w korytarzu. Jedynym wyjątkiem był subwoofer przy wejściu, który został zamontowany na suficie, skierowany w dół, ponownie wykorzystując otwory przelotowe obudowy, jak w przypadku Ai.

Jeśli chodzi o kalibrację i strojenie, różne zestawy AI w korytarzu zostały wystrojone oddzielnie, z minimalną korekcją (dwa/trzy filtry). Jest to również zasługą 0,7-calowego głośnika wysokotonowego z jedwabną kopułką, który gwarantuje wysoką rozdzielczość i zrozumiałość. Wewnątrz wykopalisk konfiguracja i rozplanowanie systemu w żaden sposób nie pozwalały na wyrównanie, ale ponieważ wszystkie głośniki odtwarzały różne nieskorelowane sygnały, uzyskany wynik był niezwykle przyjemny. Dzięki definicji i równowadze Charlie 4, potrzeba było bardzo mało ruchów korektorem.

[img:5]

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Outline rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz