Sinead O'Connor - nowy album
Utwory, które znalazły się na"Collaborations" nie są jedynym przewodnikiem po muzycznych dokonaniach Sinead. Kompletując na jednym krążku część najbardziej poruszających piosenek jakie powstały we współpracy z innymi, sprawia, że album jest odzwierciedleniem niespokojnego ducha O'Connor. To kompilacja trip-hopu Massive Attack, rocka U2, folk-popu Damiena Dimpseya i światowych brzmień Jaha Wobble'a czy Petera Gabriela obrazuje też historię angielsko-irlandzkiego rocka i muzyki dance w ostatnich dwóch dekadach.
Kiedy Sinead została obwołana przez NME największą nową gwiazdą roku 1988 - "bezczelna celtycka dziewczyna gdzieś pomiędzy Kate Bush a Siouxsie Sioux" - miała już za sobą początki współpracy ze znakomitymi artystami. W 1986 roku, jeszcze przed swoim własnym debiutem, Sinead pracowała z Edgem, gitarzystą U2, nad "Heroine" - piosenką z soundtracka do filmu "Captive". W 1997 pojawiła się u boku U2 ponownie, śpiewając w duecie z Bono "I'm Not Your Baby" - bardziej eksperymentalnym utworze z filmu Wima Wendersa, "The End of Violence."
Innym muzykiem, który regularnie pojawiał się u boku Sinead jest Terry Hall, były wokalista Specials. Para ta zadebiutowała w 1987 roku, kiedy Sinead dodała swój wokal do "Monkey In Winter". Sinead i Terry spotkali się później ponownie przygotowując utwór "All Kinds of Everything".Kolejny owoc wczesnej współpracy Sinead z innymi muzykami to "Kindom of Rain", wykonane wspólnie z Mattem Johnsonem. Utwór pochodził z albumu "Mind Bomb", wydanego w 1989 roku przez zespół The The i wart jest uwagi ze względu na znakomite wykonanie Johnsona i udział w nagraniu Johny'ego Marra, byłego gitarzysty The Smiths.
Lata 90-te to hipnotyzujące, naznaczone duchem Wschodu "Visions of You", autorstwa Invaders of The Heart Jaha Wobble'a , gdzie wokal O'Connor miesza się z basami Wobble'a. Rok 1992 przyniósł natomiast "Blood Of Eden", w którym głos Sinead łagodzi śpiew Petera Gabriela. Na "Empire," wydanym w 1995 roku utworze brytyjskiej grupy Bomb The Bass, Sinead wykonała pierwszy krok w kierunku reggae. W duecie z poetą reggae Benjaminem Zephaniahem i przy współpracy z Timem Semenonem z Bomb The Bass (współproducentem Universal Mother), Sinead od razu poczuła się jak w domu. Powrót do reggae na "1000 Mirrors", singlu wydanym przez Asian Dub Foundation w 2003 roku, nie był więc żadną niespodzianką.
O'Connor zanurzyła się ponownie w światowe brzmienia w 1999 roku, kiedy to pojawiła się w duecie z Afro Celt Sound System, w utworze "Release". Później był występ u boku Robbiego Williamsa, Paula McCartneya i Madness na albumie "Brand New Boots and Panties", poświęconemu Ianowi Dury. Wokalistka wykonała tam jazzujący cover "Wake Up And Make Love With Me" Dury'ego. Przykłady eksperymentalnej współpracy Sinead z innymi muzykami można mnożyć. Jej wokal do "Up In Arms" Aslana pomógł wspiąć się albumowi tego zespołu - "Waiting For This Madness to End" - na pierwsze miejsca list przebojów w Irlandii. Sinead połączyła też siły z Natachą Atlas w "Guide Me God" grupy Ghostland - kompozycji, która została zremiksowana i stała się światowym hitem dance w 2002 roku.
W tym samym okresie współpraca O'Connor zaowocowała też innymi sukcesami w muzyce dance. Pojawił się "Harbour" (z albumu Moby'ego 18), "Tears From The Moon" (utwór tribal-pop wydany pod egidą projektu Conjure One) i "Special Cases" (singiel z albumu Massive Attack "100th Window" z 2003 roku). Sinead O'Connor - z kimkolwiek zdecyduje się jeszcze zaśpiewać, rok 2005 przyniesie jej gorąco oczekiwany muzyczny powrót po dwuletniej przerwie, album "Collaborations".
(EMI Music Poland)