Doznania wzrokowe i dźwiękowe - wywiad z Michałem Jacaszkiem

19 marca 2009
19 marca 2009 00:56

Michał Jacaszek – artysta dźwiękowy z Gdańska, producent muzyczny eksperymentujący z muzyką elektroakustyczną. W latach 1997-2003 pracował w Studenckiej Rozgłośni Sfera w Toruniu. W 2002 roku nawiązał współpracę z poetką, pisarką i wokalistką Miłką Malzahn współprodukując jej debiutancki album „Mapa”. Dwa lata później w barwach Gusstaff Records artysta wydał swój pierwszy elektroakustyczny album „Lo-fi Stories”. Jak na młodego eksperymentatora przystało Michał Jacaszek nie spoczął ma laurach.

 

Po „Lo-fi Stories” zrealizował projekt Lem Konzept - parasłuchowisko muzyczne na podstawie Bajek Robotów Stanisława Lema oraz nagrany wspólnie z Miłką Malzahn album "Sequel" (2005). W 2006 roku rozpoczął współpracę ze Stefanem Wesołowskim przy projekcie "Kompleta". Po ostatniej płycie "Treny" (2008) 16 marca 2009 roku ukazało się kolejne wydawnictwo Michała Jacaszka - "Pentral".

EK: Kiedy i w jakich okolicznościach zaczęła się Twoja przygoda z muzyką? Kiedy pojawiła się u Ciebie potrzeba nie tylko słuchania cudzej, ale i chęć produkowania własnej muzyki?

MJ: Okoliczności były następujące: około szóstej klasy szkoły podstawowej bardzo zaczęła mnie interesować praca didżejska. Były to lata 80., w Polsce spopularyzowały się dyskoteki; przy pomocy dwóch magnetofonów: szpulowego Grundiga i kasetowej Finezji robiłem własne miksy dyskotekowych nagrań, używając do tego jeszcze mikrofonu, żeby dodać trochę dźwięków „fieldrecordingowych”. Groteski tych nagrań (mam je do dzisiaj) nie przebije nic (śmiech).

EK: Wykonujesz muzykę elektroakustyczną. Nie masz czasem ochoty napisać słów do swoich kompozycji? Jakie znaczenie w muzyce ma dla Ciebie tekst?

   
Jacaszek - PENTRAL-the sound of the interior from Michal Jacaszek on Vimeo.



MJ:Słowa w muzyce to bardzo ważny element, zawsze słucham ich uważnie, i często mają on dla mnie decydujące znaczenie w odbiorze jakiegoś utworu czy płyty. Wystarczy czasami jedna fraza, pojedyncze zdanie, które wychwycę np. z angielskiego tekstu i cały utwór zyskuje nowe oblicze, uderza we mnie silniej, albo też dyskwalifikuje piosenkę... W związku z tym uwrażliwieniem na słowo dla świętego spokoju słucham dużo muzyki instrumentalnej.

EK: Czy to, że komponujesz muzykę kontemplacyjną ma związek z Twoją religijnością czy też bardziej z Twoimi inspiracjami, muzycznymi fascynacjami?

MJ: Jeśli już zakładamy, ze robię muzykę kontemplacyjną to pewnie w tym sensie, że wymaga ona skupienia. Moich płyt jak sądzę słuchają ludzie, którzy są w stanie poświęcić 45 minut na uważne ich przesłuchanie. Potrzeba koncentracji przy odbiorze mojej muzyki świadczy myślę o tym, że pracę nad muzyką traktuję serio, tzn. chcę żeby moje albumy dawały coś więcej poza rozrywką.

EK: Z tego co mi wiadomo posiadasz własne studio nagrań w Gdańsku. Jakim torem audio dysponujesz w swoim studiu?

MJ: Dla dźwięku wybieram zazwyczaj dwie ścieżki: Tor audio dla sygnałów liniowych to np. sampler – preamp Focusrite Platinum Twintrak – karta Digi 001. Dla źródeł mikrofonowych stosuję na początku mikrofon Avantone C-33 albo AKG C1000 – mały mikser Mackie 402VLZ3 – i karta Digi na końcu.

EK: W swoim nowym projekcie muzycznym „Pentral” podjąłeś próbę dźwiękowego opisania wnętrza gotyckiego kościoła. Czemu ma służyć ta idea?

MJ: „Pentral” to taka próba przerobienia doznań wzrokowych i dźwiękowych na muzykę. Kościelne wnętrza gotyckie zawsze na mnie silnie działały – refleksy na złoceniach, światło przefiltrowane przez witraże, cisza., pogłos, półmrok. To wszystko wywołuje szczególny stan, porusza wyobraźnię. I w końcu prowokuje do stworzenia muzyki. Płytą „Pentral” chciałem ludziom, którzy lubią gotyckie wnętrza zrobić przyjemność, przenieść ich tam, pomóc polatać chwilę pod sklepieniami.

EK: W powstawanie tego projektu zaangażowani byli wokaliści i inni muzycy. Powiedz ile czasu zabrały Wam prace nad albumem "Pentral" i czy jego realizacja sprawiała jakieś trudności?

MJ: Praca rozpoczęła się od nagrań w kościołach, łącznie trwały one ok. czterech dni: nagrywałem tam wokale Maji Siemińskiej, Oli Zawady, Leny Majewskiej oraz pana Stefana Cejrowskiego. Głosy aranżował Stefan Wesołowski. W katedrze oliwskiej i kościele św. Mikołaja rejestrowaliśmy też próbki przeróżnych brzmień organowych, ujęcia bliskie - przy piszczałkach, oraz dalekie - z drugiego końca kościoła. To co trudne przy tych nagraniach – czyli nieustanne wkradnie się hałasów, szmerów, stuków – okazało się potem przydatne i zadecydowało o charakterze płyty. Zdecydowałem się na zachowanie tych wszystkich na początku nieporządanych odgłosów. Czasami spełniają one na płycie funkcje perkusyjne, czasami są ścisłym składnikiem brzmienia, a przede wszystkim wpływają mocno na klimat muzyki.
[img:1]
Najdłużej trwała praca studyjna – najpierw selekcja sampli, a potem mozolne układanie z nich harmonii, melodii i w końcu całych kompozycji. Robiłem to chyba cztery miesiące, w konsekwencji powstało około 30 utworów, z czego 10 weszło na płytę. Problemem było znalezienie równowagi pomiędzy „fieldrecordingiem” a elementami typowo muzycznymi – czyli harmonią i melodyką. Nie chciałem żeby „ Pentral” był płytą typowo „fieldrecordingową”, czysto atmosferyczną, chciałem tę atmosferę jakoś zinterpretować, ale zbyt mocno zaznaczone i rozbudowane harmonie mogłyby z kolei zabić odczuwanie akustyki wnętrz.

Ostatnim etapem prac było miksowanie materiału w systemie 5.1 (płyta DVD z taką wersją nagrania jest dołączona do wydawnictwa) Okazało się to fajnym doświadczeniem, a efekt końcowy powiększa jeszcze wrażenie przebywania we wnętrzu...

EK: Czy komponując próbowałeś od razu uzyskać nagranie, które brzmiałoby jak gotowe, zmasterowane?

MJ: W sensie technicznym tak było, ale dobrze byłoby wyjaśnić co uważamy za nagranie zmasterowane. Projekt „Pentral” nie wymagał zabiegów masteringowych typowych dla produkcji radiowych. Nie maksymalizowałem głośności, nie robiłem głębokiej korekcji ani kompresji. Nagrania po miksie były tylko lekko dynamizowane, minimalnie rozjaśniane oraz gdzie niegdzie potraktowane filtrem górnoprzepustowym.

EK: W jaki sposób zamierzasz przenieść atmosferę tego krążka na koncerty poza kościołami, np. klubowe?

MJ: Typowe kluby z barem nie są miejscami dobrymi do prezentacji muzyki z „Pentrala”, Najlepsze rzeczywiście są kościoły, ale dobre również odpowiednie sale koncertowe, galerie, teatry, miejsca o studyjnym charakterze. Koncerty prezentowane są w systemie surroundowym, chociaż ta „dookólność” jest umowna, dostosowujemy się do miejsca, warunków technicznych itp . Ostatni koncert w centrum św. Jana w Gdańsku graliśmy w swoistej „sześciofonii”: dwa głośniki z przodu, dwa z tyłu oraz dwie wokalistki stojące symetrycznie po bokach z niezależnym nagłośnieniem. Każde źródło emitowało inne, osobne dźwięki. Wyszło to ciekawie...

EK: Na koniec naszej rozmowy powiedz czego możemy spodziewać się po Twoich kolejnych płytach?

MJ: Możecie spodziewać się wszystkiego (śmiech).

 

Rozmawiała: Ewa Kuba

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz