Nie chcemy grać popu - wywiad z Made In Poland

11 lipca 2009
11 lipca 2009 21:24

Made In Poland to zespół legenda. 

Powstał w 1984 roku, reaktywował się w 2006 roku a wiosną 2009 wydał pierwszy po przerwie studyjny materiał pod nazwą "Future Time". Pierwotna droga muzyczna została utrzymana - jest ciężko, duszno i zimno. Transowy klawisz, hipnotyzująca perkusja, przesterowana gitara i precyzyjnie punktujący bas to nadal znak rozpoznawczy Made In Poland. "Future Time" to po prostu esencja zimnofalowego grania. A Made In Poland pomimo upływu nie jest pustym sloganem. Co dziś oznacza nazwa grupy i czym jest muzyka MIP dowiecie się z rozmowy z basistą, Piotrem Pawłowskim.

Obserwując życie Made In Poland od 1984 roku, bo wtedy właśnie powstaliście, nie da się nie zauważyć, że jesteś jedynym członkiem grupy grającym we wszystkich jej odsłonach. Opowiedz zatem jak zmieniało się Made In Poland na przestrzeni lat?
 
Piotr Pawłowski: Tak naprawdę Made In Poland nie powstało jako Made In Poland, tylko jako kolejna edycja zespołu Ekshumacja. Miałem zaszczyt i przyjemność być zaproszonym do bycia tak zwanym zastępczym basistą w tym ostatnim składzie Ekshumacji i po dwóch tygodniach grania utworów Ekshumacji nieśmiało zaproponowałem, żebyśmy pograli może trochę inną muzykę. Okazało się, że wszyscy myśleliśmy podobnie więc podjęliśmy prace nad zupełnie inną muzyką. Artur Hajdasz ówczesny perkusista, Krzysiek Grażyński - gitarzysta i Robert Hilczer - wokalista oni już się bardzo dobrze znali także muzycznie. Natomiast ja z nimi wcześniej nie miałem przyjemności współpracować dlatego byłem ogromnie zaskoczony tym, jak bardzo dobrze nam się pracowało i jak szybko powstawały nowe utwory. Stało się jasne, że nazwa Ekshumacja ma się nijak do tego, co nam w efekcie wychodziło. W pewnym momencie pojawiła się więc nazwa, którą nie wiem skąd przyniósł nasz ówczesny manager - Made In Poland, która brzmiała, jak niektórzy mówili, trochę pretensjonalnie, ale uznaliśmy że jest wystarczająco perspektywiczna. Na przestrzeni lat nasza muzyka ewoluowała, ale nigdy nie była specjalnie optymistyczna. Tak jak czasem trudno o optymizm patrząc na polskie społeczeństwo, które jest samo w sobie dość specyficzne. Myślę, że nasza nazwa podkreśla więc nieco nasz trochę ironiczny stosunek do tego, co się tu dzieje. A to co robimy muzycznie całkowicie nie przystaje do muzyki będącej dyskursem dominującym w tym kraju.
 
Jesteście cholernie konsekwentni. Mamy XXI wiek, a Wy wciąż gracie zimną falę. Czy nie macie ciągotek, żeby zagrać coś popowego albo wręcz dyskotekowego?
 
Sam kiedyś na początku XXI wieku w jakimś wywiadzie powiedziałem, że zimna fala jest muzyką niszową i nigdy mi się nie wydawała muzyką ponadczasową, ale tutaj nie wyantycypowałem tego, że pojawią się takie zespoły jak Interpol, Editors, czy ostatnio podobno też zimnofalowy White Lies. Nie przypuszczałem, że będziemy odbierani jak ojcowie założyciele. Natomiast prawda jest taka, że jeśli fala jest falą nawracającą to możemy wtedy powiedzieć o gatunku, że stał się ponadczasowy. Wówczas przestaje mieć znaczenie to, że zimną falę wymyślono na początku lat 80., po prostu ta muzyka już nie jest nurtem który można kojarzyć tylko i wyłącznie z tamtymi czasami. Czy nam chodzi po głowie pomysł, żeby nagrać piosenkę pop? Nie. Natomiast oczywiście, że można sobie naszą muzykę wyobrazić brzmiącą zupełnie inaczej. Jak pokazaliśmy na płycie „Future Time” potrafimy kolaborować z innymi muzykami i prawdą jest też to, że nie wszystko co nagraliśmy podczas sesji do „Future Time” się na tej płycie znalazło...
 
A to co się nie znalazło znajdzie się kiedyś na innym krążku?
 
Na przykład utwór „Wiatraki”, który jest żelazną częścią naszego repertuaru koncertowego po długich i burzliwych dyskusjach jednak na tej płycie się nie znalazł... Odpowiem tak: „Future Time” na pewno nie jest ostatnią płytą z udziałem Made In Poland, która ujrzy światło dzienne w tym roku, ale wszystko w swoim czasie.
 
No dobrze, tytuł Waszej nowej płyty to "Future Time". Dlaczego właśnie taki?
 
Dyskusje nad tytułem płyty trwały od samego początku i każdy miał tutaj jakąś koncepcję. Ostatecznie okazało się, że utwór „Future Time” jako opener całej płyty byłby bardzo dobry do tego, żeby tak nazwać cały album. I jest to muzyka z czasu przyszłego, więc nazwa dobrze się broni. Mam nadzieję, że dzięki płycie „Future Time” Polska obudzi się ze stanu comy (śmiech). (z ang. Coma - śpiączka - przyp. aut.)
 
Masz coś przeciwko Comie? Niektórzy uwielbiają Comę.
 
Ja nie uwielbiam zespołu Coma, choć mam oczywiście szacunek dla ich sukcesu komercyjnego, natomiast to nie jest muzyka której mogę słuchać. Nie znajduję w niej niczego dla siebie. W tekstach zresztą też nie.
 
Powiedziałeś, że dzięki „Future Time” masz nadzieję na przebudzenie polskiego rocka, a czy nie sądzisz, że dzięki tej płycie możemy mieć do czynienia z zimnofalowym boomem?
 
To jest pytanie nie do mnie, bo my nie jesteśmy i absolutnie nie chcemy być kreatorami żadnych trendów. I powiem, że jestem sobie w stanie bardziej wyobrazić, że sztab marketingowców dajmy na to z Universalu uzna, że Kasia Kowalska następną płytę nagra w konwencji zimnej fali. Natomiast my pracując nad muzyką nie mamy do czynienia z żadnym marketingiem, bo my gramy przede wszystkim dla siebie. Muzyka jest nam potrzebna do szczęścia, do tego żebyśmy czuli się spełnieni jako muzycy i jako ludzie i oczywiście jest nam bardzo miło jeśli ta muzyka podoba się komuś jeszcze. Wszyscy chcielibyśmy sukcesu i to nie jest nic złego powiedzieć otwarcie: „tak, chcemy sprzedać dużo egzemplarzy tej płyty, chcemy grać dużo koncertów”. Ale pytania w stylu: „czemu was nie grają często w radio?” albo „czemu nie gracie dużo koncertów?” raczej mogą nas wyprowadzać z równowagi.
 
Album "Future Time" powstał w Studio Elektra w Warszawie pod ręką Adama Toczko. Powiedz jak Wam się pracowało z jednym z najlepszych realizatorów w Polsce i co wniósł Adam do tego krążka?
 
Od początku wiedzieliśmy, że chcemy nagrywać tę płytę właśnie z nim bo Adam dawał nam stu procentową gwarancję, że ten album zabrzmi tak jak byśmy chcieli żeby brzmiał. Praca z nim była dla nas prawdziwą  przyjemnością i w czasie całej tej sesji Adam był po prostu jednym z nas. Nawet najlepsze urządzenia nie zastąpią jego wiedzy, potencjału i atmosfery jaką wprowadza.
 
Rezultatem waszej wspólnej pracy jest płyta niezwykła i rewolucyjnie brzmiąca. Jakich instrumentów używaliście żeby ją nagrać?
 
Ja w czasie sesji użyłem w zasadzie tylko trzech instrumentów, czyli swojego podstawowego Fender Jazz Bassu (lub J-Bass – przyp. aut.), z ostatniego rocznika amerykańskiego. Nie sprzedam nigdy tego instrumentu, bo ma brzmienie jedyne w swoim rodzaju. Podobnie jak nigdy nie sprzedam drugiej swojej basówki, której użyłem. Jest to instrument jeszcze bardziej zabytkowy z początku lat 60, holenderskiej firmy Egmond. A poza tym użyłem syntezatora firmy Korg. „Dżabi” (Sławek Leniart, gitarzysta – przyp. aut.) użył swojego Gibsona SG-X oraz Fendera Jaguar. W studio był także Gretsch Electromatic, ale żaden dźwięk na nim zagrany akurat nie miał szczęścia znaleźć się na płycie. Artur konsekwentnie użył swojego zestawu Pearl Reference. Nie będę wymieniać nazw efektów, których użyliśmy, bo nie mam aż tak dobrej pamięci do kwestii technicznych. Natomiast kompetencje Adama w uzyskiwaniu różnych brzmień bardzo się przydały, bo dzięki nim płyta zabrzmiała tak jak powinna brzmieć.
 
W jaki sposób rodziły się pomysły na tę płytę? Czy podczas prób, czy w domu?
 
Większość utworów została przyniesiona, nic w studio nie powstawało, te utwory które przynosiliśmy były rejestrowane w trzech komputerach niezależnie od siebie lub w efekcie wspólnej pracy. W momencie kiedy nagrywasz płytę w nie tanim studiu to musisz wiedzieć z góry wcześniej, jaki efekt chcesz osiągnąć.
 
W 65. rocznicę Powstania Warszawskiego powstaje płyta Gajcy, na której będą utwory zainspirowane twórczością Tadeusza Gajcego. Wzięliście udział w tym projekcie, powiedz dlaczego i coś więcej o tym albumie.
 
Jak tylko usłyszeliśmy o tym projekcie to zareagowaliśmy od razu. Tadeusz Gajcy był jednym z moich ulubionych poetów XX-wiecznych i to był w ogóle znakomity pomysł, żeby taka płyta powstała. Trend rozpoczął zdaje się Broniewski, potem był Wyspiański Wyzwala, w którym też wzięliśmy udział. Wiersza pod tytułem „Wezwanie” nie było początkowo na liście, ale uparliśmy się żeby zrobić właśnie do niego muzykę. A żeby było ciekawie to Artur Hajdasz i ja wybraliśmy ten tekst zupełnie niezależnie od siebie i oczywiście bardzo się zdziwiliśmy, że mieliśmy to samo zdanie w tej kwestii. Artur zaangażował się maksymalnie w ten utwór, jego wkład był wyraźnie większy niż reszty zespołu. Efekt końcowy bardzo nas zadowolił, oczywiście miks zrobiliśmy tradycyjnie u Adama. Mamy nadzieję, że Muzeum Powstania Warszawskiego wyda tę płytę w terminie. Parę dni temu Maciej Chmiel, związany z tym projektem wysłał mejla do wszystkich zespołów, z zapytaniem czy ktoś jest rodzinnie związany z powstaniem. Nie wiem jak to jest u innych, ale u mnie akurat te więzy są bardzo silne. Chociaż ja nie jestem z Warszawy, ale cioteczny brat mojego dziadka był odpowiedzialny za, jak byśmy to dzisiaj powiedzieli, PR powstania. Całe powstanie przesiedział w Śródmieściu i nadawał stąd meldunki na świat a nazywał się Stefan Korboński.
 
Powiedziałeś, ze nie jesteś z Warszawy...
 
Urodziłem się w Krakowie, natomiast od paru lat mieszkam we Wrocławiu i to jest moje miejsce na ziemi, w którym świetnie się czuję i które dało mi dużo dobrej energii. W każdym razie regularne próby odbywamy w Warszawie, bo tutaj mieszka trzech z czterech muzyków Made In Poland. Czwartym, który gra z nami od jakiegoś czasu i zadebiutuje dziś na koncercie w klubie No Mercy w Warszawie jest Filip Danielak, swego czasu perkusista bardzo dobrej grupy pod nazwą Kanał Audytywny.
 
Dlaczego doszło do zmiany perkusisty?
 
Przez prawie rok grał z nami Sławek Ciesielski z Republiki, bardzo się polubiliśmy, ale jednak za obopólnym porozumieniem rozstaliśmy się jakiś czas temu.
 
Dziękuję za rozmowę.

 
Rozmawiała: Ewa Kuba. Klub No Mercy, 19.06.2009. Fot. Cezary Hladki, materiały artysty.
Pozostałe wywiady
Wywiad z Krzesimirem Dębskim podczas Gitarowego Rekordu Świata Wywiad z Krzesimirem Dębskim - wybitnym współczesnym kompozytorem i twórcą muzyki filmowej. Rozmawialiśmy m.in. o roli gitary w muzyce filmowej. Rozmowa została zarejestrowana 19 czerwca 2021 r. przy okazji Gitarowego Rekordu Świata we... Jak powstają piosenki zespołu Lady Pank? Wywiad Jan Borysewicz 40 minut na 40-lecie Lady Pank to niewiele aby porozmawiać z Janem Borysewiczem o najnowszym albumie Lady Pank LP40. Porozmawiamy nie tylko o najnowszej płycie, ale także o tym jak powstają piosenki zespołu, kto ma na nie największy... #RockOutSessions - Rozmawiamy z Martą Gabriel (Crystal Viper) Osobom śledzącym polską scenę heavymetalową i rockową, Marty Gabriel specjalnie przedstawiać nie trzeba. Ze swoim zespołem Crystal Viper, wokalistka i gitarzystka ta wydała od 2007 roku siedem płyt studyjnych, i regularnie koncertowała w... Rozmowa z wybitnym instrumentalistą - Adamem Palmą [LIVE] Adam Palma to bez dwóch zdań wybitny gitarzysta, współpracujący z takimi legendami sześciu strun, jak Al DiMeola czy Tommy Emmanuel. To również wspaniały pedagog oraz nauczyciel akademicki. Przede wszystkim to jednak niezłomny facet,... WYWIAD: Krzysztof Cugowski Pół wieku na scenie, wyjątkowy dorobek artystyczny, charyzma i głos, którego nie da się zapomnieć. Krzysztof Cugowski prezentuje singiel ze swojego podwójnie jubileuszowego albumu "50/70. Moje najważniejsze", który miał premierę 8. maja.... Wywiad z Robertem Górskim fot. Honorata Karupada Kabaret i muzyka? Wbrew pozorom nie są to aż tak odległe od siebie elementy kultury, jak mogłoby się wydawać. Między innymi właśnie o muzyce i jej znaczeniu w kabarecie rozmawialiśmy z Robertem Górskim znanym... Mariusz Duda z Riverside specjalnie dla INFOMUSIC.PL Mariusz Duda z zespołu Riverside był gościem portalu Infomusic już niejednokrotnie. Tym razem udało nam się przeprowadzić z nim wywiad przed koncertem w gdyńskim klubie Ucho. "Staram się nie robić wielu rzeczy w tym samym czasie" - wywiad z Karoliną Czarnecką fot. Kuba Dąbrowski W 2014 zasłynęła intepretacją utworu The Tiger Lillies  "Heroin and Cocain" znanym jako "Hera, Koka, Hasz, LSD". Dzisiaj ma na swoim koncie trzy solowe albumy, kilka kolaboracji oraz płytę wydaną z Gangiem...
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz