Jazz ma hiphopowy beat - wywiad z Michałem Urbaniakiem

10 października 2010
10 października 2010 10:37
 11 października br. rusza kolejna odsłona Urbanator Days czyli cyklu warsztatów i koncertów pod wodzą Michała Urbaniaka i Urbanatora (sześcioosobowy zespół profesjonalnych muzyków z Nowego Jorku i Londynu). Warsztaty wyłonią najlepszych młodych zdolnych, którzy zagrają z Urbanatorem 12 października w Stodole na koncercie galowym a całość zakończy jam session. Z tej okazji Michał Urbaniak spotkał się ze mną w warszawskiej Stodole i zgodził opowiedzieć kilka słów nie tylko o samym projekcie, który od ponad 17 lat angażuje zespół światowych indywidualności muzycznych i pobudza publiczność doskonałą muzyką, klimatem i energią ale także o tym czym jest ukochany przez artystę jazz oraz jakich instrumentów używa do jego tworzenia. Projekt Urbanator Days współfinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
[img:1]
W jednym z wywiadów powiedział Pan: „nie uznaję europejskiego jazzu bo to muzyka czarnych Amerykanów", ale przecież Pan sam jest białym Europejczykiem więc nie uznaje Pan swojej muzyki?
 
Nie powiedziałem że nie uznaję, ale uważam że większość europejskiego jazzu rozmija się z istotą jazzu, jaką jest rytm, feeling i emocja, które to wprowadzili oczywiście czarni Amerykanie. Wzięło się to z w prostej linii z bluesa, przeszło przez Nowy Orlean a jak spojrzymy na muzykę szeroko to pierwszym raperem w historii rapu było Armstrong. Rytm nowoorleańskiej muzyki jest to beat hip-hopowy. Oczywiście nie mówimy tu o hiphop-polo czy o różnych innych odmianach, bo jak się pojawił trend to każdy młodzieniaszek, który założył sobie za duże i za szerokie spodenki, włożył rękę do kieszeni i powiedział "joł" już był raperem. Bardzo charakterystyczne dla jazzu - jak się już zakochało w tej muzyce - (ja najpierw zakochałem się w bluesie i w grze na gitarze dopiero potem w jazzie) - jest to jak się gra z płytą. Wtedy wszystko wydaje się genialne, że już się wszystko umie, ale potem jak się tę płytę odejmie i posłucha samego siebie to nie wypada już tak dobrze. Europejczycy mają straszne tendencje do ścigania się, do kombinowania, żeby być oryginalnym, najlepszym i najszybszym. To nie jest złe, ale gdy nie zabija się istoty jazzu a niestety w wielu wypadkach tak jest. Nie chce za bardzo krytykować europejskiego jazzu bo jednak dużo ciekawej europejskiej muzyki wyszło (Garbarek, Stańko), każda reguła ma swoje wyjątki. Generalizując sprawę jazz jest muzyką czarnych Amerykanów bo stamtąd wyszedł i od nich należy się go uczyć i ja mając za sobą wiele sukcesów i nagród mogąc grać w Europie pojechałem do Ameryki uczyć się od analfabetów w pewnym sensie analfabetyzmu a z drugiej strony pasji i muzycznego czuja.
 
Podobno chciał Pan nagrać nagrać coś z hip-hopowcami ale napotkał mur ze strony wytwórni fonograficznych. Czy obecność O.S.T.R.'ego jako gościa specjalnego tegorocznego Urbanator Days to próba przełamania tego muru?
 
Z tym jesteśmy już na szczęście dwadzieścia lat do przodu. W 1989 roku miałem skończoną pierwszą płytę Urbanatora , na której byli raperzy i muzycy tacy jak Herbie Hancock i Marcus Miller, Lenny White Zaprzyjaźniony z Columbią (Columbia Records – przyp. aut.), dla której nagrywałem poszedłem z ta płytą do szefa jazzu, on posłuchał i powiedział: "no przecież to jest rap”. Ja odpowiedziałem: „no tak”, po czym on wziął telefon, zadzwonił dwa piętra niżej do działu czarnej muzyki gdzie zebrało się paru kolegów w tym wiceprezes Columbii, który powiedział: "słuchaj, przecież to jest jazz dlaczego szef jazzu nie chce tego wydać". I tak chodziłem z tą muzyką trzy lata, dopiero jak zmieniłem nazwę na Urbanator to ludzie się nią zainteresowali. Ja niczego nie próbuję, bo to jest już wypróbowane. W 1995 roku pierwszy raz w historii muzyki raper Solid z Nowego yorku wystąpił ze mną i z orkiestrą symfoniczną w Częstochowie. To się nazywało Urb Symphony. Także w tej chwili to, że wystąpi lub nie wystąpi ze mną O.S.T.R. to nic nadzwyczajnego, to po prostu przyjaźń i uznanie, bo ten człowiek jest fenomenalny. To najlepszy polski raper. Z kolei pierwszy polskim raperem był Liroy, też mój znajomy, z którym być może też coś wspólnie zrobię. On reprezentuje starszy styl rapowania, natomiast styl O.S.T.R'ego to rytmiczna ekwilibrystyka z genialnymi tekstami, które są w większości improwizowane.
 
Pierwszy Pana saksofon to był francuski Selmer Mark VI za 17, 5 tyś. A na czym Pan gra obecnie?
 
Na takim samym tyle że odkupionym, bo tamten pierwszy skradziono mi w Nowym Yorku. Mam dużo skrzypiec, o akustycznych nie mówimy, a z elektrycznych zaczynałem od Barcus Berry i pick-up'y Barcus Berry, dużo gram na skrzypcach Steinberger'a, grałem na lirykonie (instrument elektroniczny przypominającym saksofon - przyp. aut.), który też mi skradziono. W tej chwili z dętych elektrycznych gram na Yamaha WX5 z oryginalną modułą do WX7. Bardzo lubię efekty electro-harmonix, które są bardzo trudno dostępne w Polsce i które nie zawsze brzmią czysto, ale za to są bardzo kreatywne. Uważam, że treść jest ważniejsza od formy, dlatego w tej nieczystości jest moc. Zniekształcenie dźwięków gitary to przecież cała istota rock'n'rolla! Z mikrofonów używam mikrofon AKG i Norman Shure czasem używam też wokodera przerobionego do moich potrzeb wówczas grając na skrzypcach i śpiewając przez mikrofon znajdujący się przy ustach, uzyskuję zmianę barwy dźwięków.
 
Urbanator to takie nazwiska jak Troy Miller, Otto Williams, Xantone Blacq czy FEMI i z pewnością nie zabraknie wielu niespodzianek związanych z ich występem ale proszę zdradzić przynajmniej jedną z dodatkowych atrakcji.
 
Niespodzianki z pewnością będą. Nie zdziwiłbym się gdyby moja druga córka nie zaśpiewała, bo jest tutaj, przyjechała ze mną, nagrała coś fajnego i powiedziała że chciałaby to zaśpiewać...
 
Podczas Urbanator Days wykształcił Pan z pewnością wielu młodych muzyków. Czy śledzi Pan ich losy, muzyczne kariery?
 
Utrzymujemy kontakt internetowy, w tej chwili na www.urbanatordays.com  zakładamy czat, więc będzie można porozumieć się z każdym z „urbanatorów”. Trudno jest śledzić karierę ludzi, którzy byli bardzo młodzi i bardzo niedoświadczeni. Ale jest jeden keybordzista, który już w dwa lata po pierwszych warsztatach zaczął grywać zawodowo i w tej chwili jest muzykiem do wzięcia oraz dwie świetnie zapowiadające się śpiewaczki jazzowe. Chcę powiedzieć, że warsztaty to nie jest szkoła, nie uczymy nut czy historii muzyki. Urbanator Days mówi o sprawach życiowych muzyka, o podróżach, o tym jak ustawia się monitory i dlaczego perkusista ma albo nie ma słuchawki. Częścią warsztatów jest próba drugiego dnia przed koncertem gdzie wszyscy przyglądając uczą się a na koniec wychodzą grać z nami na jam session. Zawód muzyka to trudny zawód, właściwie to nie zawód to jest pasja.
 
Sposób na życie?
 
Niestety tak.
 
Dlaczego niestety?!
 
Proszę zapytać o to niektóre z kobiet z mojego życia, które potraciłem przez moją momentami przesadną pasję. Bardzo trudno jest pogodzić muzykę i dom, chcąc stabilizacji musiałbym zostać profesorem a tego nie lubię. Chociaż kocham patrzeć jak młodzi ludzi uczą się, robią postępy to uważam że muzycy, którzy stają się profesorami, nauczycielami itd. po jakimś czasie tracą kontakt z rzeczywistością i uczą sztywniactwa.
 
W Polsce mamy Urbanator Days a w jaki sposób propaguje się jazz w Nowym Yorku?
 
Są różnego rodzaju stypendia, prezydenckie, miejskie. Jest też wiele miejsc do grania. Istnieje wydział jazzu Junior School i Manhatan School of Music - dwie szkoły w Nowym Yorku, jest też szkoła jazzu na Florydzie oraz Berkley School w Bostonie. Są dwa poważne magazyny jazzowe. Są także oczywiście strony internetowe, więc to do czego ja bym chciał doprowadzić swoje działania, bo jestem zodiakalnym wodnikiem więc mój internet jest bardzo w przodzie ale realnie jest trochę w tyle z tym czego ja bym oczekiwał. W ogóle cały Urbanator Days jest planowany online i offline, przez internet będzie można obserwować społeczność jaka powstała wokół Urbanator Days oraz zakupić bilety na koncerty a w przyszłości zmieni się nazwa z Urbanator Days na Urb Days. Dlaczego? A Dlatego, żeby nie zawsze grał Urbanator, żeby można było zaprosić też innych muzyków i inne zespoły, które pokażą jazz z innego punku widzenia.

 
Rozmawiała: Ewa Kuba. Foto: materiały prasowe.
Pozostałe wywiady
Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad Jacek Cygan w INFOMUSIC.PL Jacek Cygan jest autorem tekstów ponad tysiąca piosenek, ale także poetą, scenarzystą, autorem musicalowym, jurorem, osobowością telewizyjną, czy organizatorem festiwali muzycznych. Słowem – człowiek orkiestra, który o branży muzycznej... Anna Wyszkoni dla INFOMUSIC.PL (wywiad) Poruszyliśmy tematy związane z powstawaniem utworów (nie tylko hitów) Anny Wyszkoni, współpracy z innymi muzykami, różnicami między zespołem Łzy, a karierą solową. Zapraszamy Cała prawda o De Mono wg Marka Kościkiewicza (premiera) Marek Kościkiewicz to artysta, o którym można śmiało napisać „człowiek orkiestra”. Założyciel i pierwszy lider zespołu De Mono. Autor muzyki i tekstów do największych hitów tej, zasłużonej dla polskiej muzyki, formacji. Gra i trąbi zespół Kombi - i to już 45 lat! Zespół Kombi świętuje w tym roku 45-lecie swego istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów tej rocznicy będzie nowy album grupy „Minerał życia”, którego premiera będzie mieć miejsce 26 listopada. Podczas rozmowy z Sławomirem Łosowskim... Wywiad z Krzesimirem Dębskim podczas Gitarowego Rekordu Świata Wywiad z Krzesimirem Dębskim - wybitnym współczesnym kompozytorem i twórcą muzyki filmowej. Rozmawialiśmy m.in. o roli gitary w muzyce filmowej. Rozmowa została zarejestrowana 19 czerwca 2021 r. przy okazji Gitarowego Rekordu Świata we...
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz