Wywiad ze Stevem Vaiem w warszawskiej Tawernie Korsarz 04.04.2014

17 kwietnia 2014
17 kwietnia 2014 16:20

Dzięki uprzejmości przedstawicieli marki Ibanez w Polsce dopchaliśmy się na scenę warszawskiej Tawerny Korsarz, aby zrobić wywiad z niezwykle miłym i bardzo utalentowanym Stevem Vaiem. 

Steve Vai, którego niektórzy nazywają arcymistrzem sztuki gitarowej, poświęcił kilkadziesiąt minut swojej próby przed warsztatami na długą rozmowę z nami. Rozmawialiśmy praktycznie o wszystkim... o współpracy z marką Ibanez, o jego gitarze i o początkach kariery, a nawet o tym czego słucha podczas przerw w komponowaniu. 

Powyższy wywiad został zarejestrowany 4-go kwietnia 2014 w warszawskiej Tawernie Korsarz podczas ekskluzywnych warsztatów jakie prowadził Steve Vai. 

 

Infomusic: Wielu gitarzystów w Polsce zadaje sobie pytanie: jak rozpocząć moją podróż z gitarą? Czy powinienem skupić się na kształceniu muzycznym, czy czerpać wiedzę z internetu, Youtube’a, itd.? Co poradziłbyś tym ludziom?

Steve Vai: To bardzo dobre pytanie - wielu młodych muzyków czuje się trochę zagubionych i niepewnych, jak rozwinąć swoje pragnienie gry. Od zawsze uważam, że najważniejsze jest znaleźć to, co jest dla ciebie najbardziej interesujące, a nie martwić się, jaką drogą podążają inni ludzie.

Niektórzy mówią, że trzeba pobierać lekcje czy nauczyć się teorii muzyki.  Nie jest to konieczne, chyba że tego chcesz. Zawsze czułem, że dobrze jest, aby młody gitarzysta miał pewne rozumienie i pojęcie o muzyce. Nie ma jednak konieczności dogłębnej nauki teorii, aby być sprawnym muzykiem.  To pochodzi skąd inąd. Ale jeżeli jesteś zainteresowany... ja zawsze byłem. Chciałem znać teorię muzyki. Chciałem mistrzowsko opanować jej język - wyglądał dla mnie tak pięknie na papierze. Fascynująco niczym tajemny język. Instynktownie czułem, że jeżeli mógłbym rozumieć muzykę akademicko, pomogłoby mi to w kreatywności. To było dla mnie kluczowe. Ale nie dla wszystkich musi! Nie było dla Jimi’ego Hendrixa. Tak samo dla Wes’a Montgomery’ego czy Jeff’a Beck’a. To bardzo zainspirowani muzycy, ale gdybyś poprosił ich na przykład o skonstruowanie skali frygijskiej dominantowej ze wszystkimi akordami, pewnie spytaliby: "Co...?"

 

Infomusic.pl: Wielu ludzi pyta cię o twoje wykształcenie muzyczne. Nie będę tego robił: każdy może to sprawdzić w internecie i dowiedzieć się na przykład, że studiowałeś w Berklee College of Music. Czy możesz opisać swoje ulubione przeżycia?

SV: Było ich wiele. Kiedy patrzę wstecz, zmieniają się nieco z biegiem lat. Najważniejsze, co wyniosłem z Berklee, to moja żona. A poza tym...  wrażenia wyniesione ze szkoły muzycznej zależą od twojej postawy. Ja miałem bardzo dobrą postawę - byłem podekscytowany byciem tam i przebywaniem z innymi młodymi muzykami. To piękne środowisko - jeżeli tak na nie spojrzysz.

Wszyscy ci świetni, młodzi muzycy, którzy mieli marzenia, nadzieje i ambicje. To wspaniały czas - wyprowadzasz się z domu, stajesz się niezależny, mieszkasz sam lub z innymi ludźmi, nie z rodzicami. Masz możliwość dzielenia się i grania muzyki z masą innych - to było naprawdę niesamowite.

 

Infomusic.pl: Spędzasz dużo czasu na światowych trasach, masz dużo pracy. Jak odnajdujesz czas na ćwiczenia i pracę nad pomysłami?

SV: To często wyzwanie - mam wiele zobowiązań. Mam swoim życiu rzeczy, które pochłaniają mój czas - tak jak większość ludzi, którzy to oglądają. Należy odnaleźć równowagę. Pierwsze co polecam - nie stresuj się tym. Równowaga jest najważniejsza. Kiedy jestem w trasie, muszę pamiętać żeby nie grać za dużo. Występy są najważniejsze dla moich dłoni. Zdałem sobie sprawę, że czas na scenie jest swoistą medytacją. To nie czas na ćwiczenia, ale na wolną ekspresję.

 

Infomusic.pl: Twoja współpraca z Ibanezem to już legenda. Jakie były jej początki i jakie macie plany na przyszłość?

SV: To zabawne - sam nie mogę tego zrozumieć. Miałem wielkie szczęście - kiedy byłem młodym człowiekiem, 30 lat temu, zaprojektowałem gitarę JEM. Była to w tamtych czasach zupełnie inna gitara, za sprawą wycięcia, konfiguracji przystawek. Miała unikalne cechy - 24 progi, ruchomy mostek tremolo... Nic nie dodano później - była kompletna od samego początku. Część mnie myśli - powinieneś stworzyć coś nowego.

Właśnie Ibanez wybudował tę gitarę. W tamtych latach było tyle firm, które chciały ją dla mnie stworzyć. Dałem im wszystkim szansę, ale to właśnie Ibanez bezdyskusyjnie stworzył najlepszy i najszybszy instrument... który był dokładnie tym, czego chciałem. Dokładnie tym! Pozostali nawet nie podeszli blisko - dawali mi swoje modele, nieco pozmieniane. Na co odpowiedziałem, że potrzebuję chociażby większego wcięcia tutaj - spójrz jak duża jest moja dłoń.

Pomyślałem - to instrument specjalnie dla mnie, nie wiem czy ktokolwiek inny by go chciał. To gitara bardzo unikalna, wygodna i rozpoznawalna. Wiedziałem że elementy tej gitary zostaną dalej wykorzystane, bo były po prostu praktyczne. Kiedy wyszedł model RG - był po prostu JEM’em bez uchwytu. Został bardzo popularny i nadal jest jedną najpopularniejszych gitar świata. Wiele innych firm wykorzystuje elementy tej gitary... tak samo jak ta wykorzystała elementy gitar przed nią. To ciągły proces ewolucji. Jednak zaskakuje mnie, że po 30 latach ta gitara jest wciąż tak popularna.

Pytasz mnie o przyszłość... To dziwne, ale nie mam nawet żadnego pragnienia czegokolwiek więcej. Nigdy nie miałem. To jest moja osobowość w grze na gitarze. Oczywiście uwielbiam inne gitary - mam Les Paul’e, Straty, Firebird’y, SG, wszystkie te modele. Używam ich bardzo rzadko, a jeśli już - to dla konkretnego brzmienia. To tak jak z własnym łóżkiem, gdzie jest mi naprawdę wygodnie - to jedyna taka gitara. Nie mógłbym jej zmienić. Myślałem o stworzeniu kilku nowych modeli - ale zobaczymy jak to będzie.

 

Infomusic.pl: Wielu ludzi wpada w nawyk kupowania wciąż nowego sprzętu, gitar i tak dalej - dopada ich GAS (Gear Acquisition Syndrome). Co twoim zdaniem naprawdę definiuje brzmienie dla gitarzysty?

SV: Wiele rzeczy składa się na brzmienie. Eksperymentowanie z różnym sprzętem może być świetnym sposobem na odnalezienie tego, co ci odpowiada. Na rynku jest tyle sprzętu, że wystarczyłoby go aby zatopić okręt bojowy. Jednak najbardziej definiującym czynnikiem jest to, jak gitarzysta słyszy to w swojej głowie. To właśnie wypływa przez palce. To najbardziej charakterystyczny element brzmienia. To co masz w głowie decyduje o pracy twoich palców. One robią to, co każe im głowa.

Przeszedłem wiele zmian w moim życiu, jeśli chodzi o brzmienie. Niekoniecznie chodzi tu o wzmacniacze i sprzęt - to oczywiście ma wpływ, ale nie zmienia osobowości dźwięku. Osobowość każdego dźwięku zawarta jest w umyśle grającego. Nikt tak naprawdę nie jest w stanie uderzyć danej nuty tak samo jak ktoś inny. Tak jak nikt nie może dwukrotnie uderzyć danej nuty w ten sam sposób. To nieskończoność.

 

Infomusic.pl: Co masz obecnie na swoim odtwarzaczu MP3? Czego słuchasz?

SV: Kiedy już mam okazję czegoś słuchać - obecnie częściej słucham audiobook’ów niż muzyki. Ostatnio słuchałem dużo Eckharta Tolle. Kupiłem nową płytę QOTSA - jest piękna. Teraz mam tu Michaela Jacksona, wszystko Franka Zappy, wszystko Devina Townsenda, Allana Holdswortha. Kupiłem też album best of Beach Boys - zawsze ich lubiłem, ale nigdy nie kupiłem płyty.

Niedawno po raz pierwszy w życiu polubiłem Boba Dylana. Mam 53 lata i dopiero zacząłem. Nie lubiłem go, nie czułem tego.. Ale to moja wina, bo chciałem słuchać rockowych gitar. Teraz bardzo go doceniłem. Moim ulubionym wykonawcą jest Tom Waits. Mam wszystko co napisał Mahler, Strawinski, Varese i Zappa.

 

Infomusic.pl: W dzisiejszych czasach coraz więcej jest muzyki „sztucznej”, tworzonej na komputerze bez wykorzystania żywych instrumentów. Jako gitarzysta i producent, jak postrzegasz rolę gitary w dzisiejszej muzyce oraz przyszłość muzyki gitarowej w ogóle? Czy usłyszymy jeszcze dźwięk prawdziwej gitary w następnym stuleciu?

SV: Nie wiem co stanie się w przyszłości i niezbyt mnie to obchodzi, ale powiem wam tyle: Jeżeli czujesz się twórczo, wykorzystaj wszystkie dostępne i atrakcyjne dla ciebie środki. Czy jest to gitara czy sprzęt komputerowy, czy coś absolutnie nowego, czy coś co sam zbudowałeś. Jeśli chcesz robić coś mechanicznego, teoretycznego i opartego na komputerze, po prostu to rób i ciesz się procesem twórczym. Tu nie ma zasad. To piękno sztuki.

To pytanie zadawane jest mi ciągle. Mówiąc o odwadze potrzebnej osobie kreatywnej do odnalezienia siebie. Mam na myśli odwagę do zaakceptowania swojej wewnętrznej, unikalnej wizji. Każdy posiada zdolność myślenia po swojemu. Co jednak ich powstrzymuje, to głos w ich głowie mówiący, że nie są wystarczająco dobrzy, że to co robią nie jest dobre bądź nie pasuje do pewnego schematu. Wyobraźcie sobie gdyby ktoś powiedział coś takiego Hendrixowi, Metheny’mu, Strawinskiemu czy któremukolwiek z wielkich, którzy zmienili obraz muzyki.

Moja rada to zidentyfikować to w sobie, oddać się temu i czerpać z tego radość. Pamiętajcie, za każdym razem kiedy ktoś was krytykuje - krytyka to tylko odbicie osoby mówiącej. Kiedy ktoś powie ci, że twoja praca jest niedobra bo to i tamto... to tylko ich ego przyjmujące pozycję fałszywej wyższości. Nie musisz pozwalać, aby stawało ci to na drodze. Przechodziłem to - zapewne jako jeden z najbardziej krytykowanych gitarzystów świata. Były okresy, kiedy byłem doceniony i były też takie, kiedy pogardzano mną. To sinusoida. Jeśli pozwolisz, aby dotknęła cię krytyka - przegrywasz. Niszczysz swój własny potencjał.

A co się stanie z gitarą w przyszłości? Nie wiem, ale czuję, że będzie ona obecna jeszcze przez długi, długi czas. To piękny instrument o wielu wymiarach i wielkiej dynamice, może być przetworzony na wiele sposobów… Może być organiczny i akustyczny lub przepuszczony przez komputer, i tak dalej. Dźwięk gitary rezonuje w ludziach. Wszyscy jesteśmy wibracjami. To, jak wibruje struna jest po prostu przyjemne. Brzdęk gitary, łączenie dwóch dźwięków, trzech, uderzenie akordu. To wspaniałe, niemal mistyczne uczucie. Nieskończenie tajemnicze i niepowtarzalne. Gitara na pewno będzie jeszcze długo obecna i z ciekawością zobaczę jak wyewoluuje. Dokąd to zmierza - nie mam pojęcia.
 
Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz