St Germain: "Nie lubię się powtarzać" (wywiad)

Autor: Monika Matura • 2 listopada 2015
2 listopada 2015 11:46
Monika Matura INFOMUZA.PL

[img:1]

9 października na półki sklepowe trafił długo oczekiwany album muzyka ukrywającego się pod pseudonimem St Germain. Dosłownie za kilka dni będziemy mogli posłuchać, w jaki sposób brzmi on na żywo. W ramach koncertowych przygotowań zapraszamy do wywiadu z muzykiem.

Monika Matura: Twój ostatni album ukazał się w 2000 roku. Dlaczego musieliśmy tak długo czekać?

Pomiędzy 2000, a 2002 rokiem zagrałem ponad 250 koncertów klubowych oraz festiwalowych na całym świecie. W 2004 roku stwierdziłem, że potrzebuję przerwy od muzyki. Wyprodukowałem wtedy album zatytułowany „Memento” Soela, który gra na trąbce na moich albumach „Boulveard” oraz „Tourist”. W 2005 roku zagrałem ostatni koncert w Pekinie, zorganizowany przez francuski festiwal Les Transmusicales. W 2006 roku rozpocząłem przygotowania do stworzenia nowego albumu z tymi samymi muzykami, ale zdałem sobie sprawę, że nie chcę się powtarzać i tak rozpoczęły się badania nad muzyką afrykańską. Nowe nagrania ruszyły w 2011 roku.

Ludovic Navarre (St. Germain): Twój nowy album pojawił się w 20 lat od wydania debiutu oraz w 15 lat od wydania Twojego ostatniego krążka. To zbieg okoliczności, czy świadomy zabieg?

Tak, jak mówiłem, nie lubię się powtarzać. Uwielbiam odkrywać nowe, tradycyjne instrumenty i znajdować nowe kierunki, które mi się spodobają. Taki sposób pracy wymaga jednak czasu.

Jestes legendą kierunku zwanego French touch. Traktujesz to jako honor, a może przykrą konieczność?

To prawda, zacząłem wcześniej niż 20 lat temu. Na początku, to co nazywamy obecnie French touch, stanowiło nazwę dla procesu marketingowego samochodów. Był to czas hucznych imprez i niewielu ludzi ceniło w tym czasie muzykę deep house. Zarejestrowałem wtedy swoje pierwsze nagrania dla belgijskiej wytrawni, a następnie nagrałem dla F Communications, gdzie nagrywał między innymi Laurent Garnier. Szef wytwórni zrobił kilka kurtek w 1991 roku z napisem „Dajemy French Touch zamiast House”.

Ktoś kiedyś opisał Cię jako powolnego i dokładnego czy te słowa opisują Cię jako osobę? Czy jesteś perfekcjonistą?

Od 6 do 15 roku życia brałem udział w zawodach w windsurfingu. Chciałem stać się profesjonalistą, jednak zmuszony byłem przestać, ponieważ uległem wypadkowi. Zostałem unieruchomiony na dwa lata i w ten sposób zacząłem się interesować komputerami i uczyć sie o nich. Myślę, że sport uczy Cię rygoru. Podobnie jest w muzyce. Nie zawsze jestem zadowolony.

Odwiedziłeś wiele miejsc podczas tworzenia nowego album, jak Nigeria, Ghana i Mali, czy któreś z nich w sposób szczególny na Ciebie wpłynęło?

Niestety nie byłem w Mali. Wokale zostały nagrane w Bamako przez Nahawa Doumbia, możemy je usłyszeć w „Sittin’ Here”. Nahawa jest wspaniałą artystką, nagrała wiele albumów. Jest gwiazdą w Mali. W tym miejscu warto również wspomnieć o Zoumana Tereta, którego odkryłem przez internet i postanowiłem skontaktować się z nim. Posiada niesamowity głos i możemy usłyszeć jak gra na So Kou (małe skrzypce) w piosence „How Dare You”. Jest on uważany za jednego z najważniejszych wirtuzów skrzypiec na Mali. Łatwo było znaleźć malijskich muzyków w Paryżu, ponieważ posiadamy spory odsetek ludności malijskiej w sąsiedztwie. Naprawdę chciałem więcej tradycyjnych dźwięków, a ci muzycy grają na tradycyjnych instrumentach.

Zawsze opierałeś się na różnorodności, skąd jednak pomysł na muzykę z instrumentami afrykańskimi?

W trakcie moich poszukiwań okdryłem myśliwych oraz ich piosenki z Mali w internecie. Byli jak kaznodzieje śpiewający w hipnotycznej pętli. Dwóch wokalistów pochodzi z tej rodziny: Adama Coulibaly, którego usłyszeć możemy na “Family Tree” oraz Zoumana Tereta.

Jakich zmian w koncertach możemy się spodziewać ze względu na specyfikę nowego albumu?

To będzie mój pierwszy raz, kiedy zagram w Warszawie. Zaprezentuje np. „Rose Rouge” z albumu „Tourist”, ale z zupełnym miksem różnych instrumentów. To jest naprawdę niesamowite. Jestem bardzo podekscytowany na myśl o powrocie na scenę razem z tymi muzykami.

Jak określiłbyś swoją muzyczną ścieżkę. To bardziej ewolucja czy rewolucja?

Moja rola znajduje się gdzieś pomiędzy kompozytorem, a dyrygentem. Pomagam muzykom dopasować do elektroniki ich tradycyjne dźwięki i sposób w jaki grają.

Kim jest St. Germain w 20 lat od debiutu, jakim człowiekiem się czuje?

Takim samym, jak sposób w jaki żyję. Kilka razy byłem na wakacjach na Corsyce. Jednak moje domowe studio stanowi dla mnie wartość zasadniczą. Lubię pracować w nocy – robiłem tak przez długi czas. Lubię dźwięk ciszy w mieście, to pomaga mi się skoncentrować.

Okładkę nowego albumu stworzył Gregos, jaki był sam koncept jej powstawania?

Gdy mieszkałem w Montmartre w Paryżu, miałem tam przyklejoną maskę na frontowej ścianie mojego domu. Została ona zrobiona przez Gregosa, francuskiego artystę miejskiego. Kocham jego prace. Stworzył gipsowy odlew mojej twarzy na potrzeby nowego albumu. Obsypaliśmy go piaskiem tak, by przypominał kształtem kontynent afrykański. Kocham wolność, jaką daje sztuka uliczna.

Rozmawiała: Monika Matura

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz