WYWIADY: Fryderyki 2016 - Obserwatorzy

Rozmowa z Darkiem Malejonkiem, Bilguunem Ariunbaatarem oraz Liroy'em. Autor: Michał Bigoraj • 16 maja 2016
16 maja 2016 19:48
Michał Bigoraj INFOMUSIC.PL

 

W ostatnim artykule z cyklu Fryderyki 2016, prezentujemy wywiady przeprowadzone tuż po gali z obserwatorami oraz uczestnikami polskiej sceny muzycznej. Wśród nich znaleźli się Darek Malejonek, Bilguun Ariunbaatar oraz Liroy.

 

Darek Malejonek (Maleo Reggae Rockers)

Michał Bigoraj: O Fryderyki pytać nie będę, bowiem z pewnością jest Pan o to dziś pytany przez wszystkich. Bardziej ciekawi mnie, jak Pan ocenia kondycję polskiego reggae?

Polskie reggae ma się dobrze. Jest mnóstwo festiwali, wiele młodych kapel. Reggae jest zresztą bardzo pojemną kategorią. Ponieważ jest tam i roots reggae, i lekkie reggae bardziej popowe, i dancehall, i raggamuffin itp. Jest zatem bardzo dużo stylów. Żałuję bardzo, że od lat nie ma Fryderykach odrębnej kategorii tylko dla reggae, bo naprawdę to już nie jest w Polsce niszowa muzyka.

 

[img:1]

 

Poruszył Pan ciekawy wątek. Ponieważ np. zespół Zakopower był w tym roku nominowany w kategorii Album roku pop natomiast równie dobrze mógłby być umieszczony w Waszej kategorii Album roku muzyka korzeni (w tym blues, folk, country, muzyka świata, reggae).

Właśnie! Bo to jest takie trochę dziwne…. W przeszłości nominowani byliśmy w kategorii, w której znajdował się także hip hop (Album roku reggae / hip hop / R&B w 2012 r. za płytę „Rzeka dzieciństwa” – przyp. M.B.), a teraz znów jesteśmy w szeroko rozumianej muzyce korzeni, która dawniej na Fryderykach zwana była folkiem. Niestety, to nasze reggae tak się pałęta cały czas, a powinno mieć swoje stałe miejsce.

A czym Pan tłumaczy ten brak konsekwencji w nominacjach do konkretnych kategorii?

Nie wiem. Nie mogę tego zrozumieć. Może brak czasu antenowego powoduje, że kilka gatunków wrzuca się do jednej kategorii.

A czy nie ciągnie Pana do bardziej rockowych klimatów, także Panu bliskich?

Te klimaty cały czas są w mojej duszy i cały czas gramy takie rzeczy. Zarówno z Tymoteuszem (2Tm2,3 – przyp. M.B.), jak i „Pannami Wyklętymi”. Ale też czasem chcę zrobić coś takiego ekstra swojego.

 

[img:2]

 

Bilguun Ariunbaatar

Co w ogóle tłumaczy Twoją obecność tutaj?

Moja obecność tutaj jest wynika z ciekawości, ponieważ przyszedłem zobaczyć, co tu się dzieje. Chciałem lepiej zapoznać się z rynkiem muzycznym w Polsce. Zobaczyć, jacy są ludzie, jaka jest energia. Chciałem też poznać nowych ludzi. Nie tylko z branży muzycznej. Przyszedłem z moją narzeczoną, a także dlatego, żeby nie było sztywno (śmiech).

Jak zatem oceniasz wspomniany przez Ciebie rynek muzyczny w Polsce?

Pięknie jest! Normalnie rozkwit wszystkiego! Przede wszystkim takiego głośnego brzmienia, jakie robi Smolik z Foxem (Andrzej Smolik i Kev Fox, zdobywcy Fryderyka w kategorii Album roku elektronika i alternatywa za płytę „Smolik/ Kev Fox” – przyp. M.B.). Choć ten pierwszy mało mówi choć tak naprawdę jest bardzo gadatliwy (śmiech).

Chyba uprzedziłeś moje następne pytanie o to, która nagroda najbardziej Cię ucieszyła. Rozumiem, że ta dla wspomnianej wyżej dwójki?

Tak. Liczyłem też jednak bardzo na Dawida Podsiadło. Jestem zdziwiony, że nie wygrał.

Niezupełnie, wygrał bowiem za Teledysk roku (do utworu „W dobrą stronę” – w reżyserii Piotra Onopy – przyp. M.B.).

Tak, ale to przecież nie do końca jego nagroda, tylko Papai – takiego owoca (Papaya Films to dom produkcyjny, reprezentowany przez reżysera Piotra Onopę – przyp. M.B.) (śmiech).

A czy Ty chciałbyś zaistnieć w branży muzycznej?

Myślę, że tak. To jest jedno z moich marzeń i na pewno chciałbym je spełnić (Bilguun już częściowo je spełnia – w charakterze piosenkarza występował m.in. w programach telewizyjnych „Twoja twarz brzmi znajomo” i „Jaka to melodia?” – przyp. M.B.).

 

[img:3]

 

Liroy

W tym momencie jest Pan tak samo politykiem, jak muzykiem. Ciekawi mnie zatem to, jak odebrał Pan słowa Jeana Michela Jarre’a, wygłoszone podczas dzisiejszej Gali, na temat tego, jak można wspomóc artystów. Kierowane one były głównie do obecnego na sali Ministra Kultury Piotra Glińskiego. Czy sądzi Pan, że spowodują one u niego jakąś reakcję?

Liczę na to. Mam nadzieję, że rząd się zachowa jak trzeba i będzie polską kulturę i sztukę wspierał i promował nie tylko na imprezach, ale i w rzeczywistości. Mam też nadzieję, że niektóre rzeczy będą w tym roku procedowane, czyli np.: powrócenie do kosztów uzyskania 50%, mecenat sztuki i kultury polskiej. Jeżeli będą nad tym głosować, to uwierzę, że ten rząd faktycznie chce dbać o polską kulturę i sztukę, bo poprzednie nie dbały o to w ogóle. Myślę więc, że poza tym obrazkami, kiedy panowie przychodzą i uświetniają imprezy, będą też procedowali ustawy, które będą dobre dla środowiska twórczego, dla artystów, kultury i sztuki.

Czy podobnie jak odbierający dziś nagrodę w kategorii Album roku – hip hop uważa Pan, że z polskim hip hopem jest tak dobrze?

Polski hip hop ma się świetnie. Zresztą wystarczy spojrzeć na cyfry i sprzedaż muzyki w Polsce. W zeszłym roku muzyka rapowa miała ponad 60% udziału w sprzedaży. Nie było w ogóle szansy, by jakikolwiek inny gatunek mógł jej dorównać. Muzyka rapowa jest więc w tym momencie numerem jeden, jeśli chodzi o sprzedaż w naszym kraju. W mediach tego nie widać. Ale paradoksalnie może dzięki temu, że media nie promują nachalnie tej muzyki, to ona dobrze sobie radzi. Dzisiaj, a tak właściwie od wielu lat, środowisko hip hopowe pokazuje, że tak naprawdę nie potrzeba mediów, by ta muzyka istniała i się rozwijała w dobrą stronę.

Czemu zatem media tej muzyki nie promują?

Ponieważ są bardzo złe ustawy. Ustawa, która w tym momencie obowiązuje o udziale polskiej muzyki w rynku – 33% – tak naprawdę blokuje niezależne wytwórnie. Na promocję mogą liczyć wykonawcy, którzy są promowani przez duże wytwórnie. A niezależni twórcy są gdzieś na obrzeżach. Rzadko kiedy mają okazję się przebić w głównym nurcie. Tak było zawsze. To nie jest domena dzisiejszych czasów. Istotne są zmiany w polskim ustawodawstwie, jeśli chodzi o polską kulturę, choćby nawet z tego powodu, by szansy artystów niezależnych zrównały się z szansami wykonawców dużych wytwórni. Ale też by polska muzyka miała równe szanse z muzyką zachodnią, także w kwestii konkurowania w mediach. Trzeba uzdrowić tę sytuację. Musimy wspierać polską kulturę i sztukę. Bo od poklepywania się po plecach to można się tylko garbu dorobić.

To tego życzę Panu i Pana środowisku.

Garba? (śmiech)

Nie. Tego, by zmieniło się ustawodawstwo. Garba nie życzę nikomu. (śmiech)

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się... Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day... Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest... Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował... Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,... Artur Rojek o muzyce: "Nie idealizuję przeszłości" Rozmowa z Arturem Rojkiem, pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym piętnastego OFF Festivalu w Katowicach, na temat budowania tej imprezy w czasach pandemii, a także jej historii i kształtowaniu się gustów współczesnych odbiorców muzyki.... Wywiad: Urszula Zapraszamy Was do obejrzenia wywiadu z Urszulą – jedną z najważniejszych wokalistek w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Urszula obchodzi w tym roku 40-lecie swojej artystycznej działalności. Przy okazji tej przekrojowej rozmowy... [LIVE] Kazik Staszewski KULT - INFOMUSIC.PL Kazik Staszewski z zespołu m.in. KULT, KNŻ był gościem portalu INFOMUSIC.PL. Rozmawialiśmy m.in. o fenomenie koncertowym Kultu, tekstach Kazika, twórczości jego ojca czy też ewolucji jego wokalu. Zobacz wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz