Wywiad z Tomo Żyżykiem, wokalistą ETE POPUP

8 stycznia 2007
8 stycznia 2007 11:30
Wszystko, czyli współpraca zespołu Popup i ETEgo, zaczęło się od jednego numeru… To my wyszliśmy z tą inicjatywą. Znałem już ETEgo wcześniej, mieliśmy razem taki projekt Radiolinia. To wyglądało tak, że daliśmy mu ślady do piosenki „Czastko”, no i za jakiś czas był bardzo fajny efekt.

Remiks?

Tak, to było jeszcze na zasadzie remiksu, ale pokazywało strasznie świeże spojrzenie ETEgo na nasza muzykę. To nawet zagrało gdzieś w radiu. I otworzyło pomysł na zrobienie czegoś więcej. Już po drugim utworze, za który zabrał się ETE, nie mieliśmy wątpliwości, że tu się dzieje coś więcej niż zwykłe remiksowanie kawałków. ETE stał się producentem płyty. Zmienił nie tylko oblicze muzyczne, ale też sens utworów POPUP. Mając do dyspozycji pełen zaśpiewany przeze mnie tekst potrafił wybierając odpowiednie wersy zmienić jego puentę i nawet przekaz. Po prostu można napisać na bazie moich słów tak naprawdę nowy tekst. Tak jak można stworzyć zupełnie nowa muzykę na podstawie istniejących już utworów. Dlatego to nie są remiksy. Powstał nowy zespół, ale na zasadzie korespondencyjnej. Dopiero niedawno pierwszy raz cały zespół spotkał się z ETE. Niektórzy wcześniej znali go tylko z opowiadań.

Jak w takim razie wyglądała wasza współpraca? Na przykład kwestia wyboru materiału - czy to należało do was, czy do niego?

Różnie to było. Zespół samodzielnie tworzył kompozycje nowych utworów, cały czas ETE dostawał od nas ślady. Ale było tez tak, ze czasami się dopominał o jakieś piosenki. Mówił: „Dajcie mi ten! To jest najlepszy numer jaki macie, bardzo chce go zrobić!” Potem współpraca z ETE zaczęła wpływać na nas samych. On jakby otworzył horyzonty myślowe reszty zespołu, który był takim mocno osadzonym w rockowym graniu. Narodziły się zupełnie nowe rzeczy w samym zespole. To fajnie płynnie zadziałało. Taka koniunkcja.

ETE zaistniał też na zrobionej przez Was wspólnie płycie właściwie jako multiinstrumentalista...

To jest w ogóle najciekawsze w tym wszystkim. Odkrył nam jak to robił od kuchni przy okazji spotkania. Na przykład mówił: „Najbardziej to się namęczyłem z numerem „Chtoniczna dusza”. Macie tam wszystko: mikser do kawy, folię, herbatę macie użytą, jakieś puszki.” I faktycznie on nie jest solówkarzem. To też nie polega na tym, że on na przykład na akordeonie potrafi grać jak magik. Prawdopodobnie nie zagra żadnego konkretu tak jak wojskowy grajek. Ale znajduje bardzo nietypowe zastosowania dla instrumentów. Dla niego w zasadzie wszystko potrafi być instrumentem. ETE jest maniakiem. Od lat nagrywa bardzo dużo rzeczy z radia, z telewizji i wykorzystuje to w utworach. Ostatnio nam się przyznał, że kolekcjonuje nagrania z sekretarki telefonicznej. Twierdzi, że są troszeczkę za bardzo osobiste, ale zawsze da się coś z tego wykorzystać.

Efektem Waszej współpracy jest album „Rekonstrukcje zdarzeń”. Nazwa płyty pochodzi od tytułu jednej z piosenek. Dlaczego akurat tak?

Chodzi o to, że to, co zrobił ETE to są jakby rekonstrukcje pewnych zdarzeń muzycznych, czyli pewnych piosenek, kompozycji. On faktycznie zrekonstruował, przebudował ta muzykę, dodając tam dużo swojego. Także ten tytuł jest bardzo wymowny. Ma wiele powiązań. Przedtem planowana była taka epka POPUP pod tytułem „Konstrukcje”. W końcu nie wyszło, ale to tez miało być takie znaczeniowe nawiązanie. To ja wymyśliłem ten tytuł, na początku jako „Rekonstrukcje marzeń”, bo ta płyta jest dla mnie marzycielska. Ale Ete sprzeciwił się temu sugerując, że to taki wydumany tytuł. Wtedy zaproponowałem „Rekonstrukcje zdarzeń”, to wskazuje na taki bardziej kryminalny watek. Jak to mówi ETE, takie śledztwo.

Dużo rzeczy wam odpadło przy selekcji na album?

Trochę tak. Jest kompozycja „Nie mów do mnie”, która nam nie pasowała do całości płyty, gdzie ETE zagrał tak bardzo bluesowo. Mi się to kojarzy z Cashem, innym z Johnnym Lee Hookerem. To brzmi jak z zupełnie innej bajki. Na koncercie, który zagramy 12 stycznia w Firleju, chcemy do biletów dołączyć trzycalową płytkę - prezent dla tych, którzy przyjdą.. I tam zamierzamy to umieścić. Będzie tam też jeszcze jeden numer – „Evolution (part 2)”. Ten utwór z kolei pasowałaby do filmu „Dziecko Rosemary” albo „Omen”. ETE tak podwyższył w nim mój głos, że mówię jak chłopiec, ale taki diabełek.

Na koncercie w Firleju oprócz Was pojawią się też goście…

Tak, bo planujemy robić premiery kolejnych albumów wydawanych pod swoją egidą. DeadlineRecords na zasadzie takich spotkań twórczych. Z jednej strony to działa jako wydarzenie promujące wytwórnie i artystów, ale chodzi też o to, żeby odbywało się to na zasadzie wernisażu. Idea jest taka, żeby przy tej okazji mieć jakichś specjalnych gości. Obok ETE Popup w Firleju wystąpi też Matplaneta.

A czego można się spodziewać po tym koncercie ze strony projektu ETE Popup? Bo to chyba pierwszy taki moment, kiedy spotkacie się razem na scenie?

Sam właściwie nie wiem, bo to jest rzeczywiście pierwszy raz kiedy spróbujemy zagrać na żywo. To będzie króciutki koncert. Długo namawialiśmy ETE do tego. Jest idea żeby wykonać na żywo „Na”, czyli najbardziej akustyczny numer z „Rekonstrukcji zdarzeń”. ETE zagra na gitarze, samplerze. Obiecał, że zagra też na akordeonie;) Pojawi się z nami także grupa instrumentalistów: kwartet smyczkowy. Takie wykonanie tej piosenki marzy mi się już od jakiegoś czasu.

W takim razie to, jak dokładnie będzie wyglądał ten koncert jest tajemnicą także dla Was?

Na pewno będzie to niespodzianka dla nas wszystkich.
 
Pełna wersja wywiadu  www.popupmagazine.pl

 
Pozostałe wywiady
Wywiad z Krzesimirem Dębskim podczas Gitarowego Rekordu Świata Wywiad z Krzesimirem Dębskim - wybitnym współczesnym kompozytorem i twórcą muzyki filmowej. Rozmawialiśmy m.in. o roli gitary w muzyce filmowej. Rozmowa została zarejestrowana 19 czerwca 2021 r. przy okazji Gitarowego Rekordu Świata we... Jak powstają piosenki zespołu Lady Pank? Wywiad Jan Borysewicz 40 minut na 40-lecie Lady Pank to niewiele aby porozmawiać z Janem Borysewiczem o najnowszym albumie Lady Pank LP40. Porozmawiamy nie tylko o najnowszej płycie, ale także o tym jak powstają piosenki zespołu, kto ma na nie największy... #RockOutSessions - Rozmawiamy z Martą Gabriel (Crystal Viper) Osobom śledzącym polską scenę heavymetalową i rockową, Marty Gabriel specjalnie przedstawiać nie trzeba. Ze swoim zespołem Crystal Viper, wokalistka i gitarzystka ta wydała od 2007 roku siedem płyt studyjnych, i regularnie koncertowała w... Rozmowa z wybitnym instrumentalistą - Adamem Palmą [LIVE] Adam Palma to bez dwóch zdań wybitny gitarzysta, współpracujący z takimi legendami sześciu strun, jak Al DiMeola czy Tommy Emmanuel. To również wspaniały pedagog oraz nauczyciel akademicki. Przede wszystkim to jednak niezłomny facet,... WYWIAD: Krzysztof Cugowski Pół wieku na scenie, wyjątkowy dorobek artystyczny, charyzma i głos, którego nie da się zapomnieć. Krzysztof Cugowski prezentuje singiel ze swojego podwójnie jubileuszowego albumu "50/70. Moje najważniejsze", który miał premierę 8. maja.... Wywiad z Robertem Górskim fot. Honorata Karupada Kabaret i muzyka? Wbrew pozorom nie są to aż tak odległe od siebie elementy kultury, jak mogłoby się wydawać. Między innymi właśnie o muzyce i jej znaczeniu w kabarecie rozmawialiśmy z Robertem Górskim znanym... Mariusz Duda z Riverside specjalnie dla INFOMUSIC.PL Mariusz Duda z zespołu Riverside był gościem portalu Infomusic już niejednokrotnie. Tym razem udało nam się przeprowadzić z nim wywiad przed koncertem w gdyńskim klubie Ucho. "Staram się nie robić wielu rzeczy w tym samym czasie" - wywiad z Karoliną Czarnecką fot. Kuba Dąbrowski W 2014 zasłynęła intepretacją utworu The Tiger Lillies  "Heroin and Cocain" znanym jako "Hera, Koka, Hasz, LSD". Dzisiaj ma na swoim koncie trzy solowe albumy, kilka kolaboracji oraz płytę wydaną z Gangiem...
Copyright © INFOMUSIC 2017
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz